بازگشت دلار به بالای مرز ۱۰ هزار تومان

دلار برای اولین بار از ابتدای هفته به مرز ۱۰ هزار تومانی بازگشت به طوری که در ابتدای روز گذشته قیمت دلار در بازار آزاد به محدوده ۱۰ هزار و ۲۰۰ تومان رفته بود. سکه روز سه‌شنبه ۴۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داده و به قیمت ۳ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان رسیده بود اما این ریزش قیمت تنها یک روز دوام آورد و روز گذشته به بالای ۳ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان رفت.

به گفته فعالان، این صرافی‌ها در ساعات ابتدایی روز قیمت دلار را بالای مرز ۱۰ هزار تومانی ثبت کرده بودند. براساس صحبت‌های معامله‌گران، در ابتدای روز قیمت دلار در بازار آزاد به محدوده ۱۰ هزار و ۲۰۰ تومان رفته بود و بازارساز برای اینکه تقاضای کاذبی برای دلار شکل نگیرد، قیمت صرافی‌های منتخب را بالاتر آورد. معامله‌گران بازار باور دارند، هر چقدر فاصله قیمت بازار با صرافی‌های منتخب بازارساز بیشتر شود، تقاضای کاذبی شکل می‌گیرد که تلاش می‌کند از این فاصله برای کسب سود استفاده کند. این در حالی است که اگر چنین فاصله‌ای وجود نداشته باشد، عموما تقاضای یاد‌شده در بازار ایجاد نمی‌شود.

به گفته فعالان، دو عامل مهم در ابتدای روز موجب شدند که قیمت‌ها درکف بازار آزاد تهران رویه افزایشی بگیرند. اولین عامل گذر نرخ حواله درهم از مرز ۲ هزار و ۸۰۰ تومانی بود. به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، ظهر دیروز نرخ حواله درهم در بیشترین حالت ۲ هزار و ۸۱۰ تومان بود که معادل دلاری آن حدودا ۱۰ هزار و ۳۰۰ تومان بود. در کنار این، براساس خبرهای کانال‌های اطلاع‌رسانی معامله‌گران و اظهارات فعالان، دیروز ظهر قیمت دلار در هرات افغانستان و سلیمانیه عراق نیز به بالای مرز ۱۰ هزار تومانی رفته بود. برای هرات ارزش دلار به محدوده ۱۰ هزار و ۱۰۰ تومان رفته بود و در سلیمانیه نیز رقم‌های بالای ۱۰ هزار و ۱۵۰ تومان عنوان شده بود. بالا رفتن ارزش این دو متغیر بیرونی موجب شد که قیمت دلار در بازار داخلی نیز سیر صعودی به خود بگیرد.

به گفته فعالان، نرخ حواله درهم و دلار بازار داخلی با یکدیگر رابطه مستقیم دارند و به‌طور سنتی رشد یکی به افزایش دیگری منجر می‌شود. به گفته یکی از بازیگران بازار، معامله‌گران داخلی به صورت سنتی نرخ برابری دلار به درهم را در نرخ برابری درهم به ریال ضرب می‌کنند و از این طریق ارزش دلار در بازار داخلی را تخمین می‌زنند. درصورتی که عددی که از این فرمول به‌دست می‌آید، با قیمت دلار در بازار داخلی تناسبی نداشته باشد، امکان آربیتراژ ارزی به وجود می‌آید. در مورد ارزش دلار در سلیمانیه و هرات و ترکیه نیز برهم خوردن تناسب‌ها منجر به شکل‌گیری آربیتراژ می‌شود. در نتیجه ارزش دلار در بازار داخلی در نهایت در فاصله‌ای از بازارهای یاد‌شده قرار می‌گیرد که تعادل بازارها برهم نرخورد.

بالا رفتن ارزش دلار در سلیمانیه نسبت به بازار تهران می‌توانست زمینه خروج دلار از تهران و دیگر شهرهای کشور را به آن سوی مرزها فراهم کند در نتیجه نیاز بود که یا قیمت دلار در بازار تهران بالا بیاید یا ارزش دلار در سلیمانیه عراق پایین بیاید تا تعادل به قیمت دلار بازگردد. همچنین روز گذشته سامانه سنا قیمت دلار را در کانال ۹ هزار و ۹۹۰ تومانی و قیمت یورو را نیز ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام کرد. در بازار آزاد نرخ‌های متفاوت‌تری برای یورو وجود داشت که بعضا بالاتر یا پایین‌تر بودند. گروهی عنوان می‌کردند یورو در حجم خرد بالای ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان قابل‌تهیه بود، حال آنکه در حجم عمده تا ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومان نیز معامله‌گران حاضر به فروش بودند. همسو با افزایش بهای دلار، قیمت سکه تمام بهار آزادی نیز کمی افزایشی شد و با رشد ۱۰ هزار تومانی به بهای ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید. سکه روز سه‌شنبه ۴۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داده و به قیمت ۳ میلیون و ۳۹۰ هزار تومان رسیده بود. با این حال، روز چهارشنبه، قیمت سکه در مقاطعی به بالای ۳ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان نیز رفته بود.

<همکو:‌ اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

 قیمت ارز و دلار، قیمت طلا و سکه

نظرات کاربران