استفاده از تکنیک عدد ۱ در بودجه ۹۸/ اعطای چک های سفید به دولتمردان

در لایحه بودجه سال 98 در موارد متعدد به جای اعداد و ارقام از عدد 1 استفاده شده است که این تکنیک بودجه نویسی در ایران چک سفیدی است که به دولت داده می شود. عدد یک یعنی اعتباری به عنوان هزینه یا منبعی به عنوان درآمد در ردیف مربوطه لحاظ نشده است و احتمالا در جریان اجرای بودجه جزییات آن مشخص خواهد شد. بر این اساس سقف منابع درآمدی بودجه مغشوش خواهد بود.

درحالی در لایحه بودجه ۹۸، برای هزینه های جاری و عمرانی منابع حاصل از مازاد فروش نفت، میعانات گازی و گاز عدد ۱ قرار داده شده است که به نظر می رسد این تکنیک بودجه نویسی در ایران چک سفیدی است که به دولت داده می شود.

در لایحه بودجه سال 98 در موارد متعدد به جای اعداد و ارقام از عدد1 استفاده شده است. عدد یک یعنی اعتباری به عنوان هزینه یا منبعی به عنوان درآمد در ردیف مربوطه لحاظ نشده است و احتمالا در جریان اجرای بودجه جزییات آن مشخص خواهد شد. بر این اساس سقف منابع درآمدی بودجه مغشوش خواهد بود. این تکنیک فقط در ایران استفاده می شود و از چند سال قبل آغاز و در بودجه سال 98 استفاده از آن به اوج رسیده است.

مهمترین 1 های لایحه بودجه مربوط به منابع حاصل از استفاده از صندوق توسعه ملی، انتشار اوراق صکوک اجاره به منظور تسویه مطالبات و منابع واریزی بودجه از محل مازاد منابع صادرات نفت خام و گاز می باشد.

همچنین دولت برای منابع ارزی ناشی از افزایش صادرات نفت خام، میعانات گازی و خالص صادرات گاز نسبت به پیش بینی چه برای مصارف جاری و چه عمرانی عدد یک قرار داده و مجموع آن نیز 2 شده است.

مرکز پژوهشهای مجلس معتقد است این اعداد به مثابه چک سفیدی برای دولت است هر چه قدر درآمد در این ردیفها ایجاد شد برای مصارفی که مشخص نیست استفاده کند. (به نظر میرسد درامد ناشی از افزایش صادرات نفت و گاز کشور در ردیفهای مربوط به جدول 21 لایحه بودجه مصرف شود).

<همکو:‌ اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت نفت و سوخت، قیمت ارز و دلار

نظرات کاربران