وزیر نفت:

نیاز عراق به ایران به دلیل نبود صنعت پتروشیمی در عراق تا ۱۰ سال آینده

وزیر نفت با اشاره به امکانات خوب موجود در صنایع پتروشیمی استان کرمانشاه اظهار کرد: عراق تا ۱۰ سال آینده صنعت پتروشیمی نخواهد داشت و به همه محصولاتی که ما تولید می‌کنیم نیاز دارد و تولیدات در این بخشها می تواند به کشور عراق صادر شود.

بیژن نامدار زنگنه در همایش معرفی فرصت‌ها و توانمندی‌های سرمایه‌گذاری استان کرمانشاه که عصر امروز در هتل اسپیناس پالاس برگزار گفت: با تلاش مسئولان استان کرمانشاه بازسازی‌های فیزیکی تقریباً انجام‌شده است.

وزیر نفت با توضیح اینکه امکان تجارت با عراق ایجادشده است، تصریح کرد: این موضوع می‌تواند به توسعه استان کرمانشاه کمک کند و خیلی مهم است.

وی با بیان اینکه استان کرمانشاه ۶ هزار بشکه بیشتر تولید نفت ندارد، اذعان کرد: با تولید ۶ هزار بشکه نفت نمی‌توان گفت که این استان نفت‌خیز است.

زنگنه با اشاره به اینکه پالایشگاه جدید و بزرگی قرار بود بسازیم ولی دچار مشکل شده است، تصریح کرد: در کرمانشاه سه تا پتروشیمی وجود دارد که چهارمین پتروشیمی هم اگر مشکلات خارجی‌اش حل شود ظرفیت بزرگی را در این منطقه ایجاد خواهد کرد.

وزیر نفت در مورد توسعه کرمانشاه توضیح داد: باید کرمانشاه را در یک طرح آمایش به‌عنوان محور توسعه غرب کشور در نظر گرفت.

وی افزود: درگذشته چیزی به نام استان پنجم داشتیم که آن‌ها شامل استان‌های کرمانشاه، لرستان، همدان، کردستان و ایلام بود و امروز من معتقدم که توسعه و آینده این ۵ استان باید باهم باشد و قابلیت‌هایشان همدیگر را تکمیل کند چراکه به‌طور طبیعی کرمانشاه محور و مرکزیت تمدنی در این پنج استان است.

زنگنه با اشاره به اینکه فاصله ۲ ساعته زمینی کرمانشاه با برخی از مراکز استان‌های عراق و ۴ ساعته با بغداد یکی از مزیت‌های مهم کرمانشاه است، اذعان کرد: آمایش غرب را باید در نظر بگیریم و کرمانشاه را در دل آن توسعه دهیم.

وی با بیان اینکه امروزه مهم‌ترین مسئله برای توسعه منابع انسانی است؛ توضیح داد: تجربه نشان داده که مدارک دانشگاهی برای ما کارساز نیست لذا یک حرکت متمرکز برای حرفه‌آموزی در استان باید در نظر گرفت.

وزیر نفت با پیشنهاد اینکه از این جلسات برای هماهنگی مسئولان و سرمایه‌گذاران و افراد مؤثر در استان باید هرماه تشکیل شود، گفت: باید با افرادی که می‌توانند در پیشرفت استان تأثیر بگذارند گفت‌وگو کرد و با تشکیل جلسات از نظرات آنان استفاده کرد.

زنگنه با توضیح اینکه می‌توانیم با همت و فکرهای یکدیگر برای توسعه منطقه اقدام کنیم، افزود: باید مسائل سیاسی را کنار گذاشته و با ارتباط با یکدیگر این منطقه را در خدمت ایران عزیز توسعه بدهیم.

وزیر نفت با اشاره به اینکه من در حوزه نفت در استان کرمانشاه مضایقه نمی‌کنم چه در صنایع پتروشیمی و چه در صنایع پایین‌دستی و بالادستی، گفت: امکانات بسیار خوبی در استان‌ها وجود دارد چراکه در این ۵ استان ۱۰ پتروشیمی وجود دارد و این پتروشیمی‌ها حدود ۵ میلیون خوراک تولید می‌کنند که می‌تواند در تولید بخش‌های مختلف استفاده و تبدیل شود و بعدازآن به کشور عراق صادر شود؛ چون عراق تا ۱۰ سال آینده صنعت پتروشیمی نخواهد داشت و به همه محصولاتی که ما تولید می‌کنیم نیاز دارد.

وی افزود: این محصولات را می‌شود در کرمانشاه تولید و با نیروی کار ارزانی که در این استان وجود دارد توسعه کرمانشاه و منطقه را رقم زد.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت نفت و سوخت، قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر

نظرات کاربران