گزارش هفته دوم بهمن بازار محصولات پتروشیمی در بورس کالا

افزایش حجم تقاضا محصولات پتروشیمی در بورس کالا به دلیل کمبود موجودی مواد اولیه در بازار آزاد

در دومین هفته از بهمن ماه حجم تقاضا با افزایش 12 هزار تنی روبرو گردید که به نظر می رسد دلایلی همچون کمبود موجودی مواد اولیه در بازار آزاد تحت تاثیر امنیتی شدن فعالیت بازاری ها از یک سو و افزایش بیش از سه درصدی نرخ دلار در سامانه نیما از سوی دیگر بر این افزایش تقاضا تاثیر مستقیم داشته است.

در دومین هفته از بهمن ماه 1397، تالار معاملات پتروشیمی شرکت بورس کالای ایران، معاملات با حجم بیشتری  را نسبت به هفته اول بهمن ماه تجربه کرد، عرضه ها در این هفته افزایش یافته بود و رقابت های قیمتی در مورد برخی از گروه های کالایی افزایش زیادی یافته بود. حجم معاملات هم کاهش را تجربه کرده است.

بدین ترتیب در دومین هفته از بهمن ماه 1397 حجم عرضه ها با افزایش سه هزار تنی به 82 هزار و 787 تن رسیده است، که حجم مناسبی برای وضعیت فعلی بازار است، البته لازم به ذکر است که این میزان حجم عرضه ها از شنبه تا سه شنبه بوده و شامل عرضه های محصولات غیر بهین یابی هم هست، هر چند که در مورد برخی از گریدهای جذاب بازار همچون پلی پروپیلن های نساجی که اوضاع ملتهبی دارند نیاز به افزایش عرضه ها است، تقاضا نیز با 12.083 تن افزایش به 108.166 تن رسیده است. در نهایت حجم معاملات هم در این هفته افزایشی هشت هزار و 920  تنی را تجربه کرده است.

در این هفته 58 گرید از 109 گرید عرضه شده با رقابت قیمتی معامله شدند، رقابت های قیمتی بین 1 درصد تا 44 درصد بوده است، بیشترین رقابت قیمتی و به میزان 44 درصدی برای کالای پلی پروپیلن شیمیایی ZB548R نویدزرشیمی بوده است که به تازگی از سوی این پتروشیمی تولید و عرضه شده است.


نمودار مقایسه ای عرضه، تقاضا و حجم معاملات هفته جاری با هفته گذشته

افزایش حجم عرضه ها در دومین هفته از بهمن ماه

حجم عرضه ها در هفته جاری نسبت به هفته اول بهمن ماه افزایش داشته و مقدار بیش از سه هزار تن افزایش را تجربه کرد. امام متاسفانه اوضاع گروه های کالایی همچون پلی پروپیلن ها همچنان ملتهب است.

بیشترین افزایش عرضه به ترتیب برای گروه های پلی اتیلن سنگین بادی و پلی اتیلن سنگین اکستروژن و با 2.110 تن و 1.166 تن افزایش بوده است. پلی استایرن نیز با 497 تن افزایش در رده بعدی قرار داشت. بیشترین کاهش هم برای گروه های کالایی PVC و پلی اتیلن سنگین تزریقی بوده که  به ترتیب 1.938 تن و 1.576 تن کاهش را تجربه کرده اند. پلی پروپیلن های نساجی که با بحران هم مواجه هستند در این هفته کاهش عرضه ای معادل 1.561 تن را تجربه کرده اند تا رده سوم بیشترین کاهش نرخ قرار داشته باشند. پلی اتیلن سنگین فیلم نیز کاهش عرضه ای برابر با 1.463 تن را تجربه کرده است.

افزایش  12 هزار تنی تقاضا در دومین هفته از بهمن ماه 1397

حجم تقاضا در این هفته 12 هزار تن افزایش را تجربه کرده بوده است. به نظر می رسد دلایلی همچون کمبود موجودی مواد اولیه در بازار آزاد تحت تاثیر امنیتی شدن فعالیت بازاری ها از یک سو و افزایش بیش از سه درصدی نرخ دلار در سامانه نیما از سوی دیگر بر این افزایش تقاضا تاثیر مستقیم داشته است.

 افزایش نزدیک به نه هزار تنی حجم معاملات

در هفته جاری حجم معاملات نسبت به هفته گذشته افزایش بسیار خوبی داشته و هشت هزار و 920  تن افزایش را تجربه کرد و به 67 هزار و 420 تن رسیده است، که به دلیل انتظار بازاری ها و فعالان بازار برای افزایش نرخ های پایه در هفته آینده رخ داده است. ولی همانطور که پیشتر نیز ذکر شد کاهش شدید موجودی های انبار نیز موجب شده است که حجم بیشتری از مواد اولیه خریداری شود. البته باید ذکر کرد، که هر چقدر به پایان سال جاری نزدیک می شویم حجم بیشتری از مواد اولیه خریداری می شود. کاهش عرضه PVC پتروشیمی بندرامام نیز در جذابیت خرید PVC سایر مجتمع ها موثر بوده است و حجم زیادی از این محصول توسط مشتریان در این هفته خریداری شد.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر، قیمت نفت و سوخت

نظرات کاربران