هشدار جدی به سهام‌داران خودرویی

درحالی که طی چند وقت اخیر شاخص گروه خودرویی بین 19 تا 21 هزار واحد در نوسان بود و حتی این شاخص در روزهایی که قیمت خودرو با افزایش روبه‌رو شد تا 22 هزار واحد افزایش پیدا کرد اما این روزها باتوجه به نزول کلیت بازار و وضعیت خاص این صنعت بورسی، شاخص گروه خودرویی به زیر 19هزار واحد سقوط کرده است، به‌طوری‌که دیروز این شاخص با 158 واحد کاهش در محدوده 18 هزارو 419 واحد ایستاد. این امر می‌تواند یک هشدار جدی به سهام‌داران خودرویی باشد.

روز گذشته در دادوستدهای گروه خودرویی، دونماد بزرگ و تاثیرگذار این صنعت بورسی نزولی شدند، در کنار آن‌ها نمادهای زامیاد، پارس‌خودرو، مهرکام‌پارس، صنایع ریخته‌گری ایران، سرمایه‌گذاری‌رنا، الکتریک‌خودروشرق، فنرسازی خاور و موتورسازان تراکتورسازی‌ایران نیز منفی خوردند و درمقابل آهنگری تراکتورسازی ایران، سایپا آذین، گروه بهمن، رینگ‌سازی مشهد، ایرکاپارت‌صنعت و تولیدمحورخودرو مثبت شدند.
همچنین دیروز طی 16 هزارو 806 نوبت معاملاتی، 179میلیون و 167 هزار سهم به ارزش 26میلیارد تومان مورد دادوستد قرار گرفت و ارزش‌کل بازار این صنعت بورسی تا پایان دادوستد های دیروز بالغ‌بر 16هزارو 239 میلیاردتومان شد.

هشدار جدی برای سهامداران خودرویی

درحالی که طی چند وقت اخیر شاخص گروه خودرویی بین 19 تا 21 هزار واحد در نوسان بود و حتی این شاخص در روزهایی که قیمت خودرو با افزایش روبه‌رو شد تا 22 هزار واحد افزایش پیدا کرد اما این روزها باتوجه به نزول کلیت بازار و وضعیت خاص این صنعت بورسی، شاخص گروه خودرویی به زیر 19هزار واحد سقوط کرده است، به‌طوری‌که دیروز این شاخص با 158 واحد کاهش در محدوده 18 هزارو 419 واحد ایستاد.

این امر می‌تواند یک هشدار جدی به سهام‌داران خودرویی باشد که این گروه سطح مقاومتی خود را شکسته و احتمال کاهش هرچه بیشتر قیمت‌های شرکت‌های بورسی خودروساز و قطعه‌ساز وجود دارد. حال باید دید آیا تا پایان سال شاخص گروه خودرو بازهم با نزول همراه خواهد بود و آیا ممکن است سطح پایین‌تری را نیز بشکند یا خیر.

افزایش فشار خروج نقدینگی

دیروز شاخص‌کل بورس اوراق بهادار تهران 351 واحد رشد کرد و به رقم 158 هزار و 394 واحدی رسید. همچنین ارزش معاملات بورس تهران دیروز به 470میلیاردتومان رسید که این رقم ناشی‌از دست‌به‌دست شدن 1.6میلیارد سهم و اوراق مالی بود.
تعداد معاملات این بازار نیز به 153‌هزار و 427 رسید. باتوجه به شرایطی که این روزها در بورس حکمفرماست، مهم‌ترین موضوعی که به‌چشم می‌خورد، کاهش نقدینگی در بازار است.
حال هرچه به پایان سال نزدیک‌تر شویم، این فشار خروج نقدینگی بیشتر می‌شود و می توان این انتظار را داشت که کاهش قیمت سهم‌ها نیز بیشتر شود، باید دید درنهایت بورس به چه سمت‌وسویی حرکت خواهد کرد و آیا می‌توان در سال آینده روزهای بهتری را برای بازار سرمایه متصور بود یا خیر؟

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

نظرات کاربران