با استناد به گزارش موسسه S&P Global

وضعیت بازار پلیمر اروپا در سال ۲۰۱۹ چگونه خواهد بود

موسسه S&P Global معتقد است، صنعت پتروشیمی اروپا امسال تحت‌تاثیر متغیرهای تجاری و سیاسی از جمله: عدم قطعیت‌های ژئوپلیتیک در منطقه خاورمیانه، جدال آمریکا با اکثر کشورهای دنیا و تهدیدهای تجاری برای اروپا توسط واشنگتن، تحت تاثیر قرار گرفته و سال ناپایداری را تجربه خواهد کرد.

موسسه S&P Global در گزارش ژانویه ۲۰۱۹ خود صنعت پتروشیمی اروپا را مورد بررسی قرار داده که اطلاعات این گزارش می‌تواند برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی حائز‌اهمیت باشد. به نقل از این موسسه، صنعت پتروشیمی اروپا امسال تحت‌تاثیر متغیرهای تجاری و سیاسی است. عدم قطعیت‌های ژئوپلیتیک در منطقه خاورمیانه، جدال آمریکا با اکثر کشورهای دنیا و تهدیدهای تجاری برای اروپا توسط واشنگتن همگی از عواملی هستند که بازار این محصولات را در قاره سبز تحت‌تاثیر قرار می‌دهند. این موسسه براساس همین مولفه‌ها معتقد
افزایش واردات برخی محصولات پتروشیمیایی از آمریکا به اروپا در سال گذشته نیز نشان داد که شرایط از منظر تولید داخلی در سال‌جاری می‌تواند تغییر کند و توازن بین قیمت محصولات و سهم بازارها برای تولیدکنندگان اروپایی دستخوش تحولات جدی شود. از طرفی لااقل در نیمه اول امسال پیش‌بینی‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد تقاضا برای این محصولات ممکن است کاهش یابد اما پاییز و زمستان شاید بتواند بخشی از آن را جبران کند به‌شرطی که تخفیف‌های محصولات آمریکایی دست تولیدکنندگان داخلی قاره سبز را نبندد.

در این بین برخی با اشاره به کاهش تولید محصولات واحدهای کراکر می‌تواند روی تولید اتیلن و مشتقات آن اثرگذار باشد. برخی می‌گویند پروپیلن و بوتادین ممکن است با کاهش عرضه روبه‌رو شوند. S&P Global در این گزارش با اشاره به اینکه در هفته‌های اخیر بازار پروپیلن نیز با تولید پایین‌تر در اروپا و واردات بیشتر مواجه شده این تحلیل را برای سال‌جاری دور از انتظار نمی‌داند و این درحالی است که بازار بوتادین نیز در انتظار روشن شدن وضعیت بعد از تعطیلاتسال نوی قمری است. اما آمارها نشان می‌دهند بازار پلی‌اتیلن در هفته‌های اخیر با تقاضای مناسبی روبه‌رو بوده است که از طریق تولیدکنندگان اروپایی و خاورمیانه و آمریکا تغذیه خواهد شد. این درحالی است که پلی‌وینیل‌کلراید نیز به‌دلیلرشد تقاضا در ترکیه با افزایش روبه‌رو شده که البته به‌دلیل عرضه مناسب این محصول به‌نظر می‌رسد شرایط باثباتی بر این بازار حاکم است.  گزارش مذکور در ادامه می‌افزاید در بازار پلی‌پروپیلن اروپا انتظار نمی‌رود قیمت‌ها در هفته‌های پیش‌رو چندان دستخوش تغییر جدی شوند و دلیل این امر نیز پایداری در سمت عرضه و تقاضا است و این امر تا پایان زمستان ادامه می‌یابد. در مورد پلی‌استایرن نیز کارشناسان معتقدند تقاضا برای این محصول لااقل تا پایان مارس به قوت خود باقی می‌ماند که این امر مانع از کاهش قیمت خواهد شد.

در این بین گزارش‌ها نشان می‌دهند درحالی‌که تقاضا برای این محصول در بازار اروپا همچنان بالا است، عرضه‌کنندگان نیز بعد از کاهش قیمت‌هایی که در سال ۲۰۱۸ اتفاق افتاد، با افزایش موجودی انبارها روبه‌رو شدند و اکنون از افزایش عرضه خودداری می‌کنند تا به این شکل از افت قیمت‌ها خودداری کنند اما پیش‌بینی می‌شود این روند نمی‌تواند در بلندمدت ادامه یابد و با ورود محصولات به بازار احتمالا در سه ماهه دوم سال‌جاری بازار با شکست موقتی قیمت‌ها روبه‌رو خواهد شد. در بازار پلی‌اتیلن ترفتالات نیز وضعیت نسبتا مشابهی دارند. اما در میان محصولات آروماتیکی، پیش‌بینی می‌شود فعلا محصولات پایه بنزن با ثبات قیمت روبه‌رو باشند زیرا قیمت‌های کنونی مناسب هستند.  براساس این گزارش تقاضا برای این دسته از محصولات از هفته‌های پایانی سال گذشته افزایش یافته است با این حال به‌دلیل آنکه بازار توانسته نیازهای موجود را پاسخ بگوید، جو آرامی را شاهد هستیم. کارشناسان می‌گویند انتظار می‌رود با شروع فصل بهار بار دیگر تقاضا برای این محصولات افزایش یابد که در این صورت روند قیمت‌ها به میزان تامین نیاز بازار بستگی خواهد داشت. در این بین اما برخی تحلیلگران می‌گویند ممکن است تولیدکنندگان توانایی آن را نداشته باشند که به‌موقع نیاز بازار را تامین کنند. به عقیده آنها لااقل تا پایان فوریه تولید حتما کاهشی خواهد بود با این حال واردات می‌تواند مانع از رشد جدی قیمت‌ها شود. افزایش واردات برای این دسته از محصولات در فصل آینده به‌نظر می‌رسد یک ضرورت برای این بازار محسوب می‌شود.

 در مورد متانول نیز بررسی‌های S&P Global نشان می‌دهد مانند روندی که این بازار از آغاز سال طی کرده انتظار می‌رود شرایط باثباتی بر آن حاکم باشد با این حال افزایش صادرات این محصول توسط روسیه می‌تواند عامل کاهش قیمت‌ها باشد. این گزارش در بخش دیگر به بررسی وضعیت واردات برخی محصولات پتروشیمی توسط بازار اروپا پرداخته و می‌نویسد انتظار می‌رود واردات از بازارهای آمریکایی در سال‌جاری افزایش یابد و همین طور احتمالا واردات از سراسر کشورهای حوزه اقیانوس اطلس در نیمه دوم سال‌جاری با رشد روبه‌رو خواهد شد که این موضوع روی قیمت‌های محصولات مختلف اثرگذار است.

قیمت اتیلن به‌عنوان نمونه در سال‌جاری بستگی دارد به حجم مبادلات و البته قیمت سایر محصولات پلیمری که از آن ساخته می‌شود و بررسی‌ها نشان می‌دهد آمریکا با تکیه بر منابع ناشی از شیل خواهد توانست نزدیک به ۷ میلیون تن در سال به ظرفیت تولید اتیلن تا پایان سال‌جاری بیفزاید که این امر قیمت‌ها را خواهد شکست. به‌عنوان مثال انتظار می‌رود اروپا در سال ۲۰۱۹ به ۲ میلیون تن پلی‌اتیلن نیاز داشته باشد که با توجه به رشد ۹ درصدی تقاضا می‌تواند بازار را به تعادل برساند و این درحالی است که عرضه جهانی بسیار بالا است. براساس همین آمارها انتظار می‌رود واردات از آمریکا در نیمه اول امسال افزایش یابد. S&P Global در این گزارش میزان رشد واردات از آمریکا را ۳۳ درصد پیش‌بینی و اعلام کرده است، از طرف دیگر وضع تعرفه‌ها بین آمریکا و چین باعث شده است سال گذشته میزان صادرات پلی‌اتیلن به چین ۲۵ درصد کاهش یابد و اروپا تبدیل به مقصد این میزان کاهش شود، بر همین اساس باید توجه داشت که بازگشت چینبه روابط عادی تجاری با واشنگتن شاید از فشار واردات محصولات مختلف از جمله پلی‌اتیلن بر بازار اروپا بکاهد اما در بازار پلی‌پروپیلن وضعیت متفاوت است.  این گزارش در این رابطه می‌نویسد: در سال‌جاری انتظار می‌رود کل محصول تولیدشده توسط اروپا به ۱۳/ ۱۲ میلیون تن برسد که در مقایسه با سال گذشته ۱۵۰ هزار تن کمتر است، اما نکته مهم این است که در فاصله ماه‌های مارس تا ژوئن تولید ۳ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش می‌یابد که این موضوع می‌تواند روی افزایش قیمت‌ها در این برهه اثر بگذارد. همین موضوعات باعث شد قیمت این محصول در سال گذشته به بالاترین سطح از ماه مه‌۲۰۱۴ برسد و بتواند ۱۲۶۶ تا ۱۲۷۸ دلار در هر تن را نیز تجربه کند بنابراین می‌توان انتظار داشت قیمت بار دیگر آمادگی دارد با جهش روبه‌رو شود.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر، قیمت ارز و دلار

نظرات کاربران