دبیر انجمن قطعه سازان: سیاست های دولت، اصلی ترین دلیل افزایش قیمت خودرو است

دبیر انجمن قطعه سازان اصلی ترین دلیل افزایش قیمت خودرو را سیاست های دولت دانست و گفت: در تعیین قیمت خودرو ۸۰% مواد اولیه است و ۲۰% به دستمزد و سربار اختصاص دارد و با افزایش ۲,۵ برابری قیمت مواد اولیه ما شاهد افزایش قیمت خودرو هستیم.

 مهندس مازیار بیگ لو دبیر انجمن قطعه سازان در گفتگو با برنامه «چالش» ضمن اشاره به بخشنامه های متعدد دولت در حوزه صنعت خودرو سازی و ارزی گفت: قطعه سازان قبل از اجرایی شدن تحریم ها مبادرت به واردات مواد اولیه مورد نیاز تولید، با ارز ۴۲۰۰ تومانی نمودند و در گمرک جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت و این در حالی است که طی بخشنامه جدید دولت می بایست به منظور ترخیص کالا مابه التفاوت ارز ۸۵۰۰ تومانی پرداخته شود تا کالاها از گمرک ترخیص شوند.

وی ادامه داد: تولیدکننده مواد اولیه خودروسازی همچون آلومینیوم، مس و محصولات پتروشیمی و … دولت است و طی یکسال گذشته بهای این مواد اولیه را ۲,۵ برابر گران تر در اختیار قطعه سازان قرار می دهد و حتی موادی که در شهریور ماه از دولت خریداری شده می بایست با قیمت جدید پرداخت شود.

وی ادامه داد: مردم در جریان افزایش قیمت خودرو قرار می گیرند ولی از لایه های پنهان این افزایش بی خبرند. در حوزه قطعه سازی قیمت مواد اولیه توسط دولت ۱۰۰ در صد افزایش یافته است.

دبیر انجمن قطعه سازان از توانمندی بالای قطعه سازان داخلی یاد کرد و افزود: قطعه سازان داخلی در حال حاضر بخشی از قطعات شرکت های رنو و پژو را تامین می کنند که این صادارت نشان از توانمندی تولیدکنندگان داخلی است.

وی مبنای تهیه مواد اولیه خودروسازی را ارز ذکر کرد و افزود: نرخ مواد اولیه برای تامین قطعات خودرو ارز محاسبه می گردد در صورتیکه این مواد در کشور تولید می شوند. به عنوان مثال فولاد مبارکه سال گذشته مواد را با نرخ دلار ۳۷۰۰ تومانی در اختیار قطعه سازان قرار می داد و در حال حاضر با دلار ۸۵۰۰ تومانی محاسبه می شود که این روش در هیچ کشور دیگری متداول نیست.

وی ادامه داد: این نابسامانی به ضرر خودروسازی و در نهایت مردم است.

وی تحریم دشمنان را از دیگر معضلات بخش صنعت خودرو دانست و گفت: دور جدید تحریم ها در صنعت قطعه سازی بیش از خودروسازی مورد هدف قرار گرفته و بخشی از تولید که منتج به تولید خودرو شود بیش از گذشته تحریم شده است.

وی به نقش قطعه سازان در ایجاد اشتغال اشاره نمود و گفت: با تولید هر خودرو برای دو نفر اشتغال زایی می شود. در دهه ۷۰ و ۸۰ قطعه سازی دچار رشد و توسعه قابل توجهی بود که با سیاست های نادرست، این صنعت دچار مشکل و نابسامانی شده است.

وی در پایان اصلی ترین دلیل افزایش قیمت خودرو را سیاست های دولت دانست و گفت: در تعیین قیمت خودرو ۸۰% مواد اولیه است و ۲۰% به دستمزد و سربار اختصاص دارد و با افزایش ۲,۵ برابری قیمت مواد اولیه ما شاهد افزایش قیمت خودرو هستیم.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر، قیمت ارز و دلار

نظرات کاربران