افزایش ظرفیت تولید پلی‌استایرن تا مرز یک میلیون تن در سال/ منفی شدن تراز تولید و مصرف «استایرن منومر»

همزمان با ظرفیت‌سازی برای تولید گریدهای مختلف و متنوع محصولات پلی‌استایرن در صنایع میان دستی صنعت پتروشیمی سه طرح جدید تولید پلی‌استایرن در دست ساخت بوده که پیش بینی می‎‌شود با بهره‌برداری از این طرح‌ها ظرفیت تولید پلی‌استایرن در صنعت پتروشیمی کشور از مرز یک میلیون تن در سال عبور کند. علاوه بر این با بهره‌برداری از طرح‌های جدید ABS و ESBR شکاف تولید و مصرف خوراک استایرن منومر در صنعت پتروشیمی رو به افزایش است.

در شرایط فعلی ایران از ظرفیت تولید انواع محصولات پلی‌استایرنی شامل پلی‌استایرن انبساطی EPS، پلی‌استایرن مقاوم HIPS و پلی استایرن معمولی یا کریستال GPPS را برخوردار است به طوری‌که ظرفیت نصب شده برای تولید این محصولات پلیمری به بیش از 800 هزار تن در سال رسیده است.

همزمان با این ظرفیت‌سازی برای تولید گریدهای مختلف و متنوع محصولات پلی‌استایرن در صنایع میان دستی صنعت پتروشیمی سه طرح جدید تولید پلی‌استایرن شامل فاز دوم توسعه پتروشیمی پتروپاک (بخش خصوصی)، فازهای یک و دو پتروشیمی کیمیا صنایع دالاهو با ظرفیت 120 هزار تن و پیشرفت ساخت حدود 84 درصدی و پتروشیمی پترو انتخاب با ظرفیت 50 هزار تن در دست ساخت بوده که پیش بینی می‎‌شود با بهره‌برداری از این طرح‌ها ظرفیت تولید پلی‌استایرن در صنعت پتروشیمی کشور از مرز یک میلیون تن در سال عبور کند.

خوراک مورد نیاز برای تولید محصولات پلی‌استایرنی در صنعت پتروشیمی «استایرن منومر» بوده که پتروشیمی پارس از ظرفیت تولید سالانه 600 هزار تن و پتروشیمی تبریز از ظرفیت تولید حدود 100 هزار تن برخوردار بوده و عملا هم اکنون شکافی حدود 100 هزار تنی بین ظرفیت تولید و مصرف خوراک استایرن منومر در صنایع پتروشیمی کشور وجود دارد.

علاوه بر این مجتمع‌های پتروشیمی تولیدکننده محصولات ABS و SBR در قالب مجتمع‌های پتروشیمی تبریز، قائدبصیر و تخت جمشید ماهشهر هم از خوراک استایرن منومر برای تولید محصول استفاده کنند و این در حالی است که به‌زودی با بهره‌برداری از طرح توسعه رابر و ABS پتروشیمی جم و ESBR پتروشیمی صدف در قالب پارک استایرن عسلویه عملا تقاضا برای مصرف خوراک استایرن منومر در صنعت پتروشیمی کشور بیشتر خواهد شد.

هم اکنون افزایش شکاف بین تولید و مصرف خوراک مهم و استراتژیک استایرن منومر یکی از چالش‌های کلیدی تکمیل زنجیره بنزن و اتیلن در صنعت پتروشیمی کشور بوده و با توجه به وجود ظرفیت مازاد بنزن و اتیلن در طول سال‌های آینده جا دارد که برای ساخت و بهره‌برداری طرح‌های تکمیل کننده این دو محصول و تولید بیشتر خوراک استایرن‌منومر اقدامات بیشتری انجام شود.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر

نظرات کاربران