سایت سیبنا: مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اولویتهای این شرکت در سال 95، گفت: پیش بینی می شود امسال با راه اندازی 13 تا 14 پروژه، ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی حدود هفت میلیون تن افزایش یابد.

14 طرح صنعت پتروشیمی امسال بهره برداری می شود

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اولویتهای این شرکت در سال 95، گفت: پیش بینی می شود امسال با راه اندازی 13 تا 14 پروژه، ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی حدود هفت میلیون تن افزایش یابد.

14 طرح صنعت پتروشیمی امسال بهره برداری می شود به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، مرضیه شاهدایی با اشاره به نامگذاری سال 95 به عنوان «سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» از سوی مقام معظم رهبری افزود: توسعه صنعت پتروشیمی مثال بارز اقتصاد مقاومتی در کشور است.

وی به تحقق تحول عظیمی در اقتصاد کشور با توجه به رفع تحریمها اشاره کرد و با بیان این که صنعت پتروشیمی نیز از این تحول بی نصیب نخواهد ماند، گفت: توسعه این صنعت در چند سال گذشته با مشکلاتی درباره انتقال پول، فاینانس، انتقال فناوری و خرید تجهیزات روبرو بود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به این که با اجرایی شدن برجام، مشکلات و تنگناها به تدریج برطرف می شود، افزود: این شرکت در حال مذاکره با شرکتهای خارجی به منظور همکاری در بخش فروش و صادرات محصولات و همچنین دریافت یا انتقال فناوریهای مورد نیاز است.

شاهدایی به تمایل شرکتهای اروپایی و آسیای شرقی برای سرمایه گذاری و فاینانس در طرحهای صنعت پتروشیمی ایران اشاره کرد و گفت: شرکتهایی که در زمان پیش از تحریمها رابطه خوبی با ما داشتند و به دلیل مسائل تحریم از کشور رفته بودند نیز برای همکاری در تکمیل و اجرای طرحهای جدید اعلام آمادگی کرده اند که هم اکنون مذاکرات در حال انجام است.

وی با بیان این که صنعت پتروشیمی، صنعتی است که از خام فروشی جلوگیری می‌کند، ادامه داد: این صنعت علاوه بر تبدیل فرآورده های صنایع بالادست به محصولات پتروشیمی، می تواند از خام فروشی تولیدات مجتمع های پتروشیمی به جهان با استفاده آنها در صنایع پایین دست جلوگیری کند.

شاهدایی با اشاره به این که امیدوارم در سال جدید مشکلی برای تأمین مواد اولیه صنعت پروشیمی وجود نداشته باشد و زیرساختهای لازم برای توسعه صنایع پایین دستی گسترش یابد، اظهار کرد: با توسعه صنایع پایین دستی در سال 95 می توان اشتغالزایی قابل توجهی را نیز به وجود آورد.

معاون وزیر نفت دسترس بودن خوراک و ظرفیتهای بسیار خوب موجود در ایران را به عنوان مزیتهایی دانست که شرکتهای خارجی با وجود پایین آمدن قیمت نفت هنوز مشتاق به سرمایه گذاری در کشور هستند، تصریح کرد: ایجاد زیرساختهای لازم برای سرمایه گذاری سرمایه گذاران خارجی در طرحها از جمله وظایف صنعت پتروشیمی به شمار می روند.

افزایش 7 میلیون تنی ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی در سال 95

وی راه اندازی حدود 13 تا 14 طرح صنعت پتروشیمی را از اولویتهای امسال عنوان کرد و گفت: برآورد می شود با تحقق این امر، حدود 6 تا 7 میلیون تن به ظرفیت تولید این صنعت افزوده شود.

شاهدایی با بیان این که با افزایش تولید در فازهای پارس جنوبی، خوراک بیشتری نیز برای مجتمع های پتروشیمی تأمین می شود، اظهار کرد: با تأمین خوراک، واحدهای معطل وارد مدار تولید شده و در نتیجه ظرفیتهای این صنعت نیز افزایش می یابد.

وی تکمیل 55 طرح نیمه تمام صنعت پتروشیمی را نیز از دیگر اولویتهای این شرکت دانست و تصریح کرد: این شرکت افزون بر این که به طرحهایی که نیاز به فاینانس ندارند کمک می کند تا زودتر به مرحله بهره برداری برسند، رفع موانع موجود در طرحهایی که نیاز به فناوری و فاینانس از منابع خارجی دارند را نیز در دستور کار دارد.

معاون وزیر نفت با اشاره به بهبود روابط شرکت ملی صنایع پتروشیمی با شرکتهای خارجی گفت: مذاکراتی با شرکتهای خارجی به منظور انتقال و بروزرسانی فناوریهای مورد نیاز شده است تا مشکلات واحدهای تولیدی در این زمینه رفع و ظرفیت مجتمعها افزایش یابد.

شاهدایی به اهمیت ارتقای فناوری در داخل کشور اشاره کرد و گفت: شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با افزایش فعالیت خود می تواند با شرکتهای خارجی برای انتقال دانش فنی همکاری کنند.

معاون وزیر نفت با بیان این که زمینه و زیرساختهای پروژه های آینده و جدید در شرکت ملی صنایع پتروشیمی تعریف شده است که هنوز سرمایه گذار ندارد، افزود: این شرکت در نظر دارد این پروژه ها را به سرمایه گذار صاحب صلاحیت واگذار کند.

شاهدایی با اشاره به این که شرکت ملی صنایع پتروشیمی با محوریت بخش خصوصی به توسعه طرحها کمک می کند، گفت: این شرکت توسعه منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر و بخشی از منطقه جاسک که به این صنعت اختصاص داده شده و ایجاد منطقه ای جدید پتروشیمی در منطقه عسلویه را در برنامه دارد.

نظرات کاربران