حذف سقف و سابقه برای ثبت سفارش واردات مواد اولیه

وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای سیاست های دولت برای تسهیل واردات مواد اولیه و واسطه ای بخش تولید و بازگشت ارز به چرخه اقتصاد مولد، با طراحی بسته ای سقف و سابقه برای ثبت سفارش واردات کالاها را حذف کرد. 

وزارت صنعت، معدن و تجارت در بسته تسهیل فرایند واردات ارز حاصل از صادرات، بررسی درخواست متقاضیان برای واردات مواد اولیه و واسطه ای بخش تولید از محل ارز حاصل از صادرات را به یک روز کاهش داد و سقف و سابقه برای ثبت سفارش واردات این کالاها را حذف کرد. 
این بسته در راستای سیاست های دولت برای تسهیل واردات مواد اولیه و واسطه ای بخش تولید و بازگشت ارز به چرخه اقتصاد مولد تهیه و ابلاغ شده است.
صادرکنندگان می توانند در چارچوب دستورالعمل های ابلاغی قبلی و با هدف رفع تعهد ارزی نسبت به عرضه ارز خود اقدام کرده و این ارز را برای نیازهای اولیه و اساسی اقتصاد کشور استفاده کنند.
بنا بر این دستورالعمل، بررسی درخواست متقاضیان مشمول این بسته در یک روز انجام شده و سقف و سابقه برای آنها حذف می شود.
همچنین سایر دستگاه ها مکلفند درخواست متقاضیان را به مدت یک روز بررسی و تعیین تکلیف کنند.
وزارت صنعت، معدن و تجارت در حوزه ثبت سفارش علاوه بر بررسی یک روزه درخواست تولیدکنندگان و بازرگانان دارای قرارداد با واحد‌های تولیدی، برای نیاز واحدهای تولیدی، سقف و سابقه واردات را برای کدهای تعرفه کالاهای مشمول این بسته که شامل مواد اولیه و واسطه‌ای بخش تولید است، حذف کرد.
از طرفی امکان انتخاب ارز حاصل از صادرات برای تعرفه مشمول این بسته (در اولویت یک و 2) فراهم می شود. 
بانک مرکزی نیز در حوزه عملیات بانکی مدت زمان مجاز برای رفع تعهد ارزی از زمان صدور اعلامیه تامین ارز را از سه ماه به 6 ماه افزایش داده و وثیقه مورد نیاز برای رفع تعهد ارزی را از حداکثر 35 درصد به حداکثر 15 درصد به صورت چک، سفته یا ترکیبی از این موارد به تشخیص بانک عامل کاهش داده است. 
همچنین در حوزه تشریفات گمرکی توافق شد پیش از اظهار، امکان پذیرش نمونه ‌برداری کالاهایی که نیاز به اخذ و ارائه مجوزهای قانونی دارند فراهم و مجوز ترخیص سازمان مربوطه فقط با ذکر شماره کوتاژ و به صورت سیستمی انجام شود. امکان حمل یکسره براساس تقاضای صاحب کالا نیز فراهم می شود.
چنانچه در زمان رسیدن این کالاها به اماکن گمرکی یا مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، ثبت سفارش اعتبار داشته باشد، تمدید ثبت سفارش برای انجام تشریفات گمرکی (حتی زمان اظهار) مورد نیاز نیست. اظهارنامه های این کالاها، به مسیر سبز سیستم انتخاب مسیر اظهارنامه هدایت شده و در همان روزِ اظهار، امکان صدور پروانه الکترونیکی و خروج کالا فراهم می شود. 
بررسی ارزش این اظهارنامه‌ها با عنایت به قرارگیری در مسیر سبز اظهارنامه، پس از ترخیص کالا انجام شده و امکان اعطای تسهیلات در پرداخت حقوق ورودی از جمله پذیرش ضمانت‌نامه بانکی معتبر یا ترخیص نسیه (نگهداری از کالا فقط به میزان حقوق ورودی و عوارض متعلقه) فراهم می‌شود. 
همچنین در امور گمرکی تفاوت قابل قبول در ارزش، وزن و تعداد کالا با فرض ثابت بودن شرح تجاری به 10 درصد افزایش پیدا کرده و امکان ترخیص کالاهای مورد نیاز فوری به شرط ارائه مجوزهای قانونی با صدور حکم فراهم و نیز امکان ترخیص شبانه‌روزی کالاهای مشمول این بسته که تشریفات گمرکی آنها به اتمام رسیده فراهم می‌ شود.
بانک مرکزی 22 اسفندماه در بخشنامه ای ساز و کار اجرایی بسته تسهیل واردات مواد اولیه و واسطه‌ای بخش تولید از محل ارز حاصل از صادرات را ابلاغ کرد.

نظرات کاربران