فشار روانی بازارساز برای نزول کانال قیمتی دلار

درحالی‌که هنوز هم افرادی جلوی صرافی‌های منتخب برای خرید و فروش دلار به قیمت پایین‌تر از بازار آزاد صف می‌بندد، اما یک مقایسه سرانگشتی نشان می‌دهد طول صف‌ها در نیمه دوم اسفند کمتر از نیمه ابتدایی آن بوده است. به گفته برخی از بازیگران با تجربه بازار، یکی از اشتباهات پرهزینه بازارساز در نیمه اول اسفند، این بود که شرایط آسانی برای خرید ارز فروشندگان فراهم نکرد.

روز گذشته، بازارساز ارزی قیمت فروش ابتدای روز را زیر مرز روانی ۱۳ هزار تومانی تعیین کرد و صرافی‌های منتخب بازارساز با ثبت عدد ۱۲ هزار و ۹۹۰ تومانی بر تابلوی خود در همان ابتدای روز یک بار دیگر علامت مشخصی از تمایل خود برای بردن قیمت‌ها به کانال پایین‌تر را به بازار انعکاس دادند و سعی کردند از این طریق فشار روانی برای نزول کانالی قیمت فراهم کنند.

معامله‌گران بازار آزاد در پاسخ موافق به بازارساز، فروش‌های ارزی خود را بالا بردند و قیمت حتی در مقطعی به زیر مرز ۱۲ هزار تومانی رفت. با این حال، بین ساعات ۱۱ تا ۲ بعدازظهر دلار بیشتر در اوایل مرز ۱۳ هزار تومانی معامله شد تا ارزش این مرز روانی برای معامله‌گران نیز بار دیگر بیشتر آشکار شود. این در شرایطی بود که در روزهای آخر اسفندماه، بازیگران جدیدی نیز وارد بازار شده‌اند که می‌توان به آنها لقب دلالان خرده پا داد. درست مانند سایر صنوف که در روزهای آخر سال با بازیگران جدیدی در بازار خود مواجه می‌شوند، دیروز نیز معامله‌گران در بازار ارز شاهد بازیگران تازه‌کاری بودند که آمدند تا بخت سودآوری را در آخرین روزهای سال در بازار ارز آزمایش کنند. این موضوع یکی از عواملی بود که کف بازار را در تامین تقاضای خرد یاری می‌کرد و زمینه ساز کاهش قیمت‌ها می‌شد. در نتیجه این اتفاق از حدود ساعت ۲ بعدازظهر قیمت نزول بیشتری یافت و حدود ساعت ۴ بعدازظهر دلار روی عدد ۱۲ هزار و ۹۸۰ تومان قرار گرفت. این قیمت ۱۴۰ تومان کمتر از روز شنبه بود.
یکی از عوامل دیگری که در روزهای اخیر توان بازارساز برای مقابله با جوسازی نوسانگیران را بالا برده، کاهش میزان تقاضا در بازار بوده است. به گفته برخی از فعالان، از اواسط اسفندماه میزان تقاضا در بازار تا حدی فروکش کرد و همین موضوع موجب شد که قیمت کشش عبور از محدوده ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومانی را از خود نشان ندهد. این روزها هرگاه از خیابان فردوسی عبور می‌کنید، صف خرید و فروش ارز جلوی صرافی‌ها را خلوت‌تر از قبل مشاهده می‌کنید و دلالان نیز به اندازه گذشته التهاب خرید و فروش ندارند. در واقع هر زمان میزان نوسان در بازار پایین بیاید، میزان توجهات به اسکناس سبز آمریکایی که این روزها نوع آبی‌اش مورد تمایل معامله‌گران است، پایین می‌آید. در روزی که حدود ساعت ۴ بعدازظهر قیمت دلار روی نقطه ۱۲ هزار و ۹۸۰ تومان آرام گرفت و صرافی‌های بازارساز نیز قیمت ۱۲ هزار و ۹۴۰ تومان را برای فروش در نظر گرفتند، سکه تمام بهار آزادی نیز در محدوده ۴ میلیون و ۵۷۰ هزار تومان به کارخود پایان داد.

اشتباه بوروکراتیک بازارساز

درحالی‌که هنوز هم افرادی جلوی صرافی‌های منتخب برای خرید و فروش دلار به قیمت پایین‌تر از بازار آزاد صف می‌بندد، اما یک مقایسه سرانگشتی نشان می‌دهد طول صف‌ها در نیمه دوم اسفند کمتر از نیمه ابتدایی آن بوده است. به گفته برخی از بازیگران با تجربه بازار، یکی از اشتباهات پرهزینه بازارساز در نیمه اول اسفند، این بود که شرایط آسانی برای خرید ارز فروشندگان (عموما افراد عادی) فراهم نکرد. در مقاطعی از اسفندماه بازارساز سعی کرد با بالا بردن قیمت خرید خود نسبت به صرافی‌های آزاد و دلالان و نوسانگیران، توجه افراد عادی را به سوی خود جلب کند؛ با این که این سیاست درست بود، آنچه موجب شد که هم چنان برخی افراد حاضر نشوند، دلار خود را به صرافی‌های منتخب به فروش برسانند، محدودیت‌های بوروکراتیک بود. به‌عنوان مثال، یکی از فروشندگان عنوان می‌کرد حاضر است یوروی خود را ۱۰۰ تومان ارزان‌تر بفروشد ولی در صف صرافی‌ها ساعتی منتظر نماند. به نوشته دنیای اقتصاد،در کنار این بعضا فروشندگان عنوان می‌کردند به‌دلیل همراه نداشتن تمام مدارک شناسایی نمی‌توانند ارز خود را به صرافی‌ها بفروشند. آنها عنوان می‌کردند در این شرایط ترجیح می‌دهند با دلالانی معامله کنند که پوزهای سیار دارند. یکی از فعالان، عنوان می‌کرد بازارساز می‌توانست با بالا بردن تعداد صرافی‌های منتخب در مناطق مختلف و معرفی بیشتر آنها، زمینه را برای خرید ارز از افراد عادی آسان‌تر کند و هم زمان تاثیر جریان دلالی را در بازار کاهش دهد. آنچه مسلم است جمع آوری ارزهایی که در دست مردم قرار دارد، یکی از راه‌هایی است که می‌تواند بازارساز را در برابر نوسانات یاری دهد. تعیین صرافی‌هایی که فقط زیر هزار یورو یا دلار اقدام به خرید ارز می‌کنند، یکی از راه‌هایی است که توسط برخی معامله‌گران پیشنهاد می‌شود.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

 قیمت ارز و دلار

نظرات کاربران