صحبت‌های جنجالی وزیر نفت و پرده برداری از پشت‌صحنه پرونده‌ «پتروشیمی گیت»

وزیر نفت: از پشت صحنه فساد در شرکت بازرگانی  پتروشیمی، پرونده‌ای که به «پتروشیمی گیت» مشهور شده، پرده‌برداری کرد. پرونده این تخلف که به سال‌های ۹۰ و ۹۱ مربوط می‌شد، اخیرا رسانه‌ای شده است. زنگنه با بیان اینکه «در این پرونده ما شاکی هستیم» شروع رانت در شرکت بازرگانی پتروشیمی را به خصوصی‎سازی‌های ناقص و غیراصولی در دولت دهم مربوط دانست. به گفته او، پیش از واگذاری‌ها، صددرصد سهام شرکت بازرگانی پتروشیمی، دولتی و متعلق به شرکت ملی صنایع پتروشیمی بود.

بیژن زنگنه، وزیر نفت چند روزی است که صحبت‌های جنجالی و مهمی را بر زبان می‌آورد. او اخیرا از نقش بابک زنجانی در برخی اتفاقات صحبت کرد و همچنین در مورد پرونده فساد پتروشیمی مسائلی را بازگو کرد.

 

اظهارات وزیر نفت در نشست خبری که شب پیش از مراسم افتتاحیه در مرتفع‌ترین نقطه فاز ۱۳ برگزار شد؛ حاوی نکاتی بود که حاشیه را از متن مهم‌تر کرد. بیژن زنگنه به «رانت و فساد» که در شرایط تحریم باز در کمین کشور نشسته اشاره کرد و از فشارها و موانع موجود در مسیر مقابله با آن سخن گفت. او همچنین از پشت صحنه فساد در شرکت بازرگانی پتروشیمی، پرونده‌ای که به «پتروشیمی گیت» مشهور شده، پرده‌برداری کرد. پرونده این تخلف که به سال‌های ۹۰ و ۹۱ مربوط می‌شد، اخیرا رسانه‌ای شده است. زنگنه با بیان اینکه «در این پرونده ما شاکی هستیم» شروع رانت در شرکت بازرگانی پتروشیمی را به خصوصی‎سازی‌های ناقص و غیراصولی در دولت دهم مربوط دانست. به گفته او، پیش از واگذاری‌ها، صددرصد سهام شرکت بازرگانی پتروشیمی، دولتی و متعلق به شرکت ملی صنایع پتروشیمی بود. شرکت ملی صنایع پتروشیمی همچنان مالک همه شرکت‌های پتروشیمی بود، به همین دلیل شرکت‌های پتروشیمی کالای تولیدی خود را به شرکت بازرگانی پتروشیمی می‌دادند تا امانی برای آنها به هر قیمتی که می‌خواهد، بفروشد. زنگنه در ادامه افزود: «بعد از واگذاری شرکت بازرگانی پتروشیمی تا مدتی به همان روال گذشته شرکت‌های دولتی پتروشیمی کالای خود را در اختیار این شرکت برای فروش قرار می‌دهند. شرکت بازرگانی پتروشیمی هم با هر قیمتی که دلش می‌خواهد کالاها را می‌فروشد و پول آن را هر وقت که دلش می‌خواهد می‌دهد و بخشی از آن را  نمی‌دهد.»

 

زنگنه اما در ادامه به نکته‌ای اشاره می‎کند که با توجه به مشابه بودن شرایط کنونی کشور با سال‌های ۹۰ و ۹۱ زنگ خطر احتمال بازگشت فساد را به صدا در می‌آورد؛ او با ابراز بی اطلاعی از میزان طلب هلدینگ خلیج فارس از شرکت بازرگانی پتروشیمی در رابطه با این پرونده گفت: «این عدد را نمی‌دانم چون محصولات را در طول زمان به قیمت‌های مختلفی فروخته‌اند، اما بحث اصلی سر مابه‌التفاوتی است که باید به ارز می‌دادند و آنها به ریال دادند و بخشی را هم ندادند.» در واقع اظهارات زنگنه بر این تاکید دارد که اختلاف ارز رسمی و بازار آزاد که به گفته وزیر نفت «همان بلایی است که در حال حاضر گریبان کشور را گرفته» خاستگاه اصلی ایجاد فساد در شرکت بازرگانی پتروشیمی بوده است. حالا و در شرایطی که تحریمهای ثانویه آمریکا بار دیگر روند صادرات بسیاری از کالاها از جمله محصولات پتروشیمی را از حالت عادی خارج کرده و از سوی دیگر کشور مانند گذشته دچار نوسانات ارزی و ارز چندنرخی است، خطر ایجاد رانتهای مشابه «پتروشیمی گیت» در کمین اقتصاد کشور است. وزیر نفت در ادامه تاکید می‌کند که البته فساد ابعاد دیگری هم داشته مثلا اینکه پول‌هایی که دست‌شان بود، در حساب‌های شخصی خودشان بین خودشان چرخانده‌اند. آن‌طور که زنگنه تاکید می‌کند در مسیر مقابله و قطع رانت در شرکت بازرگانی پتروشیمی با موانع بسیاری مواجه شده است. او در این خصوص می‌گوید: «من جلوی درخواست شرکت بازرگانی پتروشیمی مبنی بر اینکه شرکت‌های پتروشیمی باید کالای خود را برای فروش به آنها بدهند با فشار گرفتم و گفتم من مال بی‌زبان را دست آدم با زبان نمی‌دهم تا با هر قیمتی که دلش می‌خواهد بفروشد و پول آن را هر وقت که دلش بخواهد بدهد. پس از این پافشاری‌ها، نمی‌دانید چه بلایی سر مدیران تجارت صنعت هلدینگ خلیج فارس آوردند که شما می‌خواهید شرکت بازرگانی پتروشیمی را تضعیف کنید. واقعا چیز عجیبی است. رانت از این بزرگ‌تر که هر چقدر اموال بخواهد بگیرد و بفروشد و هر وقت که دلش بخواهد پول شما را بدهد!»

 

وزیر نفت در ادامه به موضوع مهم دیگری اشاره می‌کند؛ او با تاکید بر اینکه اعدادی که در این پرونده از سوی برخی افراد مطرح شده، واقعی نیست بر این باور است که «بزرگنمایی در ارقام برای انحراف افکار عمومی عنوان می‌شود.» زنگنه که برای نخستین بار پس از رسانهای شدن این پرونده در جمع خبرنگاران در رابطه با آن صحبت میکرد عقیده دارد «باید بدانید یک عده از دوستان بابک زنجانی می‌خواهند بعضی از اعداد را بزرگ کنند تا او را فراموش کنید، اما نگذارید بابک زنجانی تحت هیچ شرایطی فراموش شود. این کلاهبردار درجه یک در تاریخ ایران بی‌نظیر است و کسی نباید رکورد او را بشکند. یک عده آدم‌های گردن کلفت هنوز از او حمایت می‌کنند، پشت سر بسیاری از کسانی که به من بدترین تهمت‌ها را می‌زنند، بابک زنجانی است. او خود داخل زندان است اما پولش بیرون زندان؛ (با پول) از درون زندان، بیرون را هدایت می‌کند.»

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر، قیمت ارز و دلار

نظرات کاربران