سودآوری بیشتر پتروشیمی‌های خصوصی نسبت به دولتی‌ها

عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز در خصوص مزایای حضور محصولات نفتی و غیرنفتی در بورس گفت: شرکت‌های پتروشیمی را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد: نخست آن دسته که خصوصی شده و سهامشان در بورس عرضه شده است و دیگری آن دسته که همچنان در دست دولت باقی مانده‌اند. اما با اندک نگاهی می‌توان دریافت که دسته اول پتروشیمی‌ها همواره سودآوری قابل قبولی نسبت به آن دسته از پتروشیمی‌ها که تماماً تحت تملک دولت هستند، دارند.

یکی از بزرگترین مزایای حضور شرکت‌ها در بورس، افزایش شفافیت است که البته این مزیت در شرایط تحریمی برای خریداران نفت و فرآورده‌های نفتی ایجاد چالش می‌کند.

با توجه به توسعه روزافزون بازارهای کالایی در دنیا و به‌منظور افزایش انسجام بازار این قبیل کالاها در بخش‌های داخلی و صادراتی، بورس کالا را می‌توان جایگاه بسیار مهمی برای توسعه و افزایش حجم معاملات، شفافیت بازار، توسعه صنایع مصرف‌کننده و وابسته و نهایتاً تقویت صنایع پالایشی و پتروشیمی برشمرد.

هدایت‌الله خادمی، عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز در خصوص مزایای حضور محصولات نفتی و غیرنفتی در بورس گفت: شرکت‌های پتروشیمی را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد: نخست آن دسته که خصوصی شده و سهامشان در بورس عرضه شده است و دیگری آن دسته که همچنان در دست دولت باقی مانده‌اند. اما با اندک نگاهی می‌توان دریافت که دسته اول پتروشیمی‌ها همواره سودآوری قابل قبولی نسبت به آن دسته از پتروشیمی‌ها که تماماً تحت تملک دولت هستند، دارند.

وی یکی از اصلی‌ترین دلایل موفقیت شرکت‌های پتروشیمی حاضر در بورس را وجود شفافیت و الزام به ارائه صورت‌های مالی در سامانه کدال دانست و گفت: از آنجا که شرکت‌های بورسی باید هر سه ماه یکبار صورت‌های مالی خود را در کدال منتشر کنند، هیچ نقطه تاریکی در خصوص وضعیت تولید و فروش آن‌ها باقی نمی‌ماند، چراکه تخلف و ارائه اطلاعات خلاف واقع سبب می‌شود تا این شرکت‌ها از بورس اخطار گرفته و بعضاً اخراج شوند. از این‌رو هم سهامداران با رغبت بیشتری تمایل به معامله سهام و حتی خرید دارند و هم نقدینگی بیشتری به سمت این شرکت‌ها با افزایش سرمایه روانه می‌شود.

خادمی همچنین در مورد مزایای شفافیت بورس کالا گفت: وجود شفافیت در معاملات بورس کالا و حذف هر عاملی در حوزه فروش، منجر به کاهش رانت خواهد شد.

این نماینده مجلس در خصوص نقاط ضعف و قوت حضور در بورس کالا نیز گفت: شرکت‌هایی که محصولاتشان را در بورس به فروش می‌رسانند اطلاعات دقیق‌تری از مشتریان و بازار محصولاتشان دارند که این موضوع سبب می‌شود تا برنامه‌ریزی دقیق‌تری برای تولیدات آینده داشته باشند. از سویی دیگر هر زمان که شرکت‌های پتروشیمی نیاز به تامین نقدینگی داشته باشند می‌توانند با افزایش سرمایه از طریق فروش سهام در بورس اوراق نقدینگی مورد نیاز خود را تامین کنند. در این بین اما حضور در بورس نیاز به شفافیت در عملکرد دارد که این موضوع خوشایند برخی تولیدکنندگان نیست و این مورد را از معایب حضور در بورس کالا می‌دانند. همچنین در حال حاضر نیز یکی از چالش‌هایی که سبب کم‌رونقی عرضه محصولات نفتی در رینگ بین‌المللی بورس انرژی شده، تحریم‌ها است، چراکه خریداران اینگونه محصولات نگران فاش شدن نامشان هستند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در پایان به این نکته نیز اشاره کرد که تنها شرکت‌هایی در بورس پذیرفته می‌شوند که سودآور بوده و روند سوددهی مناسبی داشته باشند. از این‌رو حضور در بورس می‌تواند به عنوان یک الزام برای شرکت‌های پتروشیمی در خصوص داشتن برنامه منظم، سودآوری داشته باشد.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر،  قیمت ارز و دلار

نظرات کاربران