ترامپ بر سر دوراهی/ انتخاب بین کنترل قیمت بنزین یا تشدید تحریم ایران

با توجه به کاهش تولید ونزوئلا به خاطر تحریم‌ها و همچنین اختلال در تولید لیبی ترامپ می‌تواند دو کار انجام دهد و تیم‌ملی امنیت ملی آن در این مورد اختلاف دارند . 

 به نقل از بلومبرگ، مهلت دولت آمریکا برای تصمیم‌گیری در مورد معافیت های خریداران نفت ایران کمتر از یک ماه دیگر پایان می یابد و ترامپ باید تصمیمی حیاتی بگیرد .بدون شک او می خواهد فشار بر ایران را افزایش دهد ولی با این کار خطر افزایش قیمت نفت را به جان می خرد و به دنبال آن قیمت بنزین افزایش می یابد . 
برایان هوک، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران عقیده دارد شرایط بازار نفت در سال جاری برای تسریع هدف صفر کردن صادرات نفت ایران بهتر از سال گذشته است ولی آمار چیز دیگری می‌گویند. برای ترامپ دشوار خواهد بود بر باقی مانده خریداران نفت ایران سخت بگیرد . 
قیمت نفت خام تقریبا 50 درصد از کریسمس افزایش یافته است. وست تگزاس اینترمدیت هفته گذشته برای اولین بار طی 5 ماه به بالاتر از 62/50 دلار در هر بشکه رسید . قیمت خرده فروشی بنزین هم افزایش می یابد. آخرین اطلاعات وزارت انرژی آمریکا نشان می‌دهد قیمت بنزین 18 درصد در اواخر فوریه بالا رفته و به همان قیمت سال گذشته در این زمان رسیده است . 
در این بین ، صادرات مشهود نفت خام و میعانات گازی ایران به طور یکنواخت از آغاز سال جاری افزایش یافته است .با وجود فشار آمریکا بر ایران، برخی کشورها یک معافیت 6 ماهه برای خرید نفت ایران دریافت کردند. این معافیت ها به هشت کشور از جمله چین، کره جنوبی، عراق، ژاپن و ترکیه اعطا شد. حدود 1.76 میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی در ماه مارس از ایران به مقصد این پنج کشور خارج شده است که از 1.42 میلیون بشکه فوریه بیشتر است . 
این روند با اظهارات هوک مبنی بر صفر کردن صادرات ایران تناقض دارد. وی همچنین گفت 3 تا از کشورهایی که معافیت گرفتند خریدشان را به صفر رسانده اند .در واقع آن سه کشور _ تایوان ، یونان و ایتالیا_ اصلاً از معافیت هایشان استفاده نکرده اند. پالایشگاه های یونان و ایتالیا از اکتبر هیچ نفتی از ایران نخریده اند، در حالی که آخرین محموله نفتی ایران در سپتامبر به تایوان رسیده است . 
تحریمهای ترامپ نسبت به اوباما سخت تر بوده است ولی اگر بخواهد فشار بر ایران را بیشتر کند، با مشکلاتی روبه رو می شود . 
قیمت بنزین برای ترامپ اهمیت دارد و افزایش اخیر آن باعث نگرانی است . 
با توجه به کاهش تولید ونزوئلا به خاطر تحریم‌ها و همچنین اختلال در تولید لیبی ترامپ می‌تواند دو کار انجام دهد و تیم‌ملی امنیت ملی آن در این مورد اختلاف دارند . 
او می تواند اجازه دهد معافیت‌های خرید ایران پایان یابند یا مقدار نفتی را که کشورها اجازه واردات از ایران را دارند کاهش دهد. انتظار می رود فشار بر ژاپن و کره جنوبی  بیشتر باشد چون احتمالا تمایل آنها برای تسلیم شدن در برابر خواسته های ترامپ  بیشتر از دیگر کشورهاست . ترامپ همچنین می تواند برای افزایش تولید نفت به اوپک و متحدانش متکی باشد . 
اگر قرار باشد ترامپ بین قیمت پایین تر بنزین و تحریم‌های سخت ایران انتخاب کند، ملاحظات داخلی تاثیرگذار خواهد بود. انتظار می رود معافیت 5 تا از هشت کشور معرفی شده ادامه یابد و احتمالاً به آنها اجازه داده شود مقدار محدودی از نفت ایران را خریداری کنند . 

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت نفت و سوخت،  قیمت ارز و دلار

نظرات کاربران