در گفت و گویی با رئيس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات PVC مطرح شد

موانع صنعت PVC در سال جدید/ برگ برنده‌ای که از آن استفاده نمی‌شود!

رئيس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات PVC دومینوی بی سامانی در این صنعت را تشریح کرد.

با فرارسیدن سال جدید، بررسی چالش‌ها و فرصت‌های سال قبل می‌تواند ما را در شناخت نقاط قوت و ضعف خودمان یاری داده و از سوی دیگر، قدرت تحلیل و پیش‌بینی سال جدید را به ما اعطا نماید. پیش‌بینی و تحلیل سال جدید نیز ما را قادر به برنامه‌ریزی منسجم‌تر و منطقی‌تری خواهد ساخت. در ادامه گفت و گوی عباسعلی متوسلیان، رئيس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان لوله واتصالات PVC  را با اینپیا می‌خوانید.

 نگاهی به سالی که گذشت؛ به نظر شما سال ۹۷ برای صنعت PVC کشور چطور بود؟

 نکته مهمی که درباره این سوال باید به آن اشاره کرد این است که صنعت PVC در ایران جدای از وضعیت اقتصادی کلان کشور در این سال‌ها نیست. در واقع وضعیت صنعت در هر کشوری تابع شرایط به هم پیوسته و زنجیره‌واری است. در سال ۹۷ ما شاهد وضعیت بی ثباتی در اقتصاد کشور بودیم و این وضعیت نابسامان و بی ثبات به شکل دومینو وار اثر خود را بر صنایع گذاشت. نوسانات نرخ ارز، چالش‌ در تامین مواد اولیه برای صنایع، کاهش درآمدهای دولت از محل فروش نفت، آغاز روند رشد منفی اقتصادی در کشور و رکود در بازارهای حیاتی مانند مسکن، و فعالیت های عمرانی از جمله مسائلی است که می‌تواند بازار PVC را در هر کشوری دچار مشکل کند.

 

در حوزه تامین مواد اولیه چه مسائلی در PVC پیش آمد؟

 در مورد تامین مواد اولیه شاید بتوان گفت سال ۹۷ یکی از سخت‌ترین سالهای صنایع کشور بود. به این نکته توجه نمایید که نفت به عنوان یکی از موهبات طبیعی کشور می‌تواند مزیت بزرگی برای تامین مواد اولیه باشد. موهبتی که کشورهای صنعتی منطقه مانند ترکیه از آن محروم است اما ما در ایران به اندازه کافی از این موهبت استفاده و بهره نمی‌بریم و دلیل اصلی آن توزیع بی برنامه و نامتوازن مواد اولیه در صنایع پتروشیمی است. ما در بحث تامین مواد اولیه برای صنایع در سال ۹۷ شاهد سه فرایند بودیم، نخست نقد فروشی در بازارهای موازی، دوم توزیع هدفمند اما همزمان با رکود در صنایع و سوم تقاضای کاذب در بازار.

 برگ برنده‌ای که از آن استفاده نمی‌شود!

 در روزهایی که نرخ ارز در کشور شرایط نابسامانی را تجربه کرد، شاهد تاثیر بالای این نوسانات در بازار داخلی بودیم. این تاثیر خود را در قیمت مواد اولیه و رشد بالای قیمت آنها نشان داد و همزمان دست واسطه‌ها و بازارهای موازی نیز در بازار تامین مواد باز شد. این اتفاق نظم بازار را به هم زد و همزمان برخی تولیدکنندگان از ترس تاثیر بازارهای کاذب اقدام به خرید مواد حتی در برخی موارد فراتر از نیازهای خود کردند که هم بازار و هم تامین کننده را دچار مشکل کرد. پس از آن با اقدامات موثر انجمن های صنعتی همچنین درخواست ها و در برخی موارد نیز گلایه‌هایی که از پتروشیمی‌ها درباره تزریق مواد اولیه شد و نمایندگان صنایع پیشنهادهای خود را اعلام نمودند. تلاش‌های زیادی در کارگروه تنظیم بازار (کمیته تخصصی پتروشیمی) شد و ما به ثبات نسبی در تزریق مواد اولیه رسیدیم اما در واقع این تنظیم نسبی بازار در شرایطی رخ داد که صنایع دچار رکود شدند.

این موارد به روشنی نشان می‌دهد ما در کشور برنامه روشن و شفافی برای تنظیم بازار نداریم. ثبات رفتاری در تزریق مواد اولیه به صنایع وجود ندارد و ضروری است که اقتصاد ایران بتواند یک برنامه ملی و حساب شده برای تامین مواد اولیه داشته باشد تا مواهب طبیعی کشورمان، برگ برنده صنایع در مقایسه با رقبای منطقه ای باشد.

 تحلیل و پیش‌بینی شما از سال آینده چیست؟

 آمارها، فکت‌ و واقعیت اقتصادی ایران در سال ۹۷ نشان می‌دهد که به احتمال بالا در سال ۹۸ نیز دچار این چرخه معیوب اقتصادی شویم. نکته مهم همان است که صنایع نیز تابع شرایط اقتصادی هر کشوری است. بد نیست برای پیش‌بینی سال ۹۸ نگاهی به آمارهای سال آینده داشته باشیم.

طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس که در دی ماه سال ۹۷ در رسانه‌های رسمی کشور منتشر شد دو سناریو برای فروش نفت ایران در سال ۹۸ مطرح است. سناریو اول، افت میانگین حدود ۸۰۰ هزار بشکه در روز برای صادرات نفت و میعانات گازی و سناریوی دوم افت میانگین حدود ۱.۶ میلیون بشکه در روز برای صادرات نفت و میعانات گازی در سال ۹۸.

با در نظر گرفتن این سناریوها و عملکرد مورد انتظار بخش‌های اقتصادی، پیش‌بینی می‌شود که سال جدید رشد اقتصادی ایران در سناریوی اول منفی ۲.۶ درصد و در سناریوی دوم منفی ۵.۵ درصد باشد. این آمارها نشان می‌دهد که ما در سال ۹۸ سال سختی پیش روی داریم. از آن طرف در بازارهای حیاتی و تاثیرگذار در صنعت PVC مانند بازار مسکن و زیرساخت‌های عمرانی دچار رکود هستیم. در بودجه سال ۹۸ میزان بودجه فعالیت‌های زیرساختی و عمرانی رشد ناچیز ۴.۸ درصدی داشته است. مجموعه این آمار نشان می‌دهد صنعت  PVC  به واسطه گره خوردن فعالیت‌هایش با اقدامات زیرساختی و حیاتی، سال سختی را در پیش روی دارد و حتی در برخی موارد ممکن ۳۰ تا ۴۰ درصد از ظرفیت های حوزه عمرانی و مسکن از دست برود. برای برون رفت از وضعیت در سال ۹۸ باید تاکید کرد که نیاز است مسئولان و تصمیم گیران اقتصادی پای حرف صنایع بنشینند و تجربه نشان داده که صنایع در مقاطع سخت و حساس راهکارهای تاثیرگذاری برای برون رفت از بحران دارند.

 ارزیابی شما از انجمن ملی صنایع پلاستیک در سالی که گذشت چگونه است و چه نقشه راهی را برای انجمن ملی در سال جدید پیشنهاد می‌کنید؟

 انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران در سال ۹۷ روزهای سخت اما موفقی را طی کرد. حضور با صلابت و تاثیرگذار اعضای هیات مدیره اعضای این انجمن در کارگروه های تخصصی گواه این واقعیت است که آنها با حمیت صنفی، قدم‌های تاثیرگذاری برای حل مسائل صنایع مرتبط با خود را برداشتند. کمیسیون های تخصصی در این راه بازوهای مشورتی و عملی تاثیرگذاری برای مجموعه انجمن ملی بودند. همزمان حضور مستمر و موثر در کارگروه تخصصی تنظیم بازار برای تامین مواد اولیه دستاورد مهمی برای انجمن ملی در سال ۹۷ بود. دیگر موارد نیز حتما در گزارش سالانه این انجمن درج می‌شود اما پاسداری از نیازها و درخواست های صنایع برای تامین پایدار مواد اولیه اقدام ارزنده ای از سوی همکاران بود. از طرف دیگر برگزاری نشست ها و همایش های تخصصی و کارآمدی چون همایش «خروج صنعت پلاستیک از بحران با کمک نوآوری» یکی از اقدامات قابل تقدیر انجمن بود و نشان داد صنایع و واحدهای صنعتی مرتبط به این بلوغ فکری رسیده اند که در بدنه تشکیلات صنفی به دنبال سال پرثمری برای صنایع مرتبط باشد.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت نفت و سوخت،  قیمت ارز و دلار، قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر

نظرات کاربران