بومی سازی بسیاری از کاتالیست های پر مصرف در صنعت پتروشیمی از سوی شرکت های داخلی

مدیر عامل شرکت (اسپک) از کاهش واردات کاتالیست در صنعت پتروشیمی خبر داد و گفت: بسیاری از کاتالیست های پر مصرف در صنعت پتروشیمی از سوی شرکت های داخلی بومی سازی شده اند که قابل رقابت با شرکتهای معتبر خارجی در بازارهای بین‌المللی است.

جلیل سبحانی مدیر عامل شرکت (اسپک) در مورد کاتالیست های پتروشیمی که تولید صنعتی شده اند  اظهار کرد: کاتالیست ها در سه دسته تولید می شوند دسته اول فلزات گرانبها هستند که بیشتر در پالایش و پخش و پتروشیمی های بوعلی، نوری و بندر امام مورد استفاده است این دسته تقریبا بالای ۹۰ درصد بومی سازی شده اند و مشکلی در تولید داخل مرتبط با این دسته نداریم. دسته دوم کاتالیست های بیس متال است که در پتروشیمی های اوره و آمونیاک، متانول و فولاد کشور کاربرد دارد که این دسته نیز بالای ۹۰ درصد بومی سازی شده است.

وی  افزود: دسته سوم کاتالیست های مورد استفاده در صنعت پتروشیمی کاتالیست های پلیمری مانند زیگلرناتا است که در حال حاضر ۴۰ تا ۵۰ درصد از آنها بومی سازی شده و پیش بینی می کنم باقیمانده آنها نیز تا پایان شهریور در مجموعه اسپک و همکاری پتروشیمی جم و یکی از مجتمع های دیگر پیش می رود تا به تولید صنعتی برسد.

سبحانی در مورد کاهش واردات کاتالیست در صنعت پتروشیمی خاطرنشان کرد:بسیاری از کاتالیست ها بومی شده است و در حال حاضر با همکاری شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی اقدامات و همکاری های خوبی صورت گرفته است و خوشبختانه اکنون کارهای تحقیقاتی و تولید کاتالیست رونق زیادی پیدا کرده و  فعالیت های زیادی به صورت مشترک شکل گرفته است.

سبحانی در مورد صادرات کاتالیست های صنعتی شده گفت : از روز اول تولید کاتالیست برنامه ما صادرات محور بوده است و بعد از تامین نیاز داخلی مازاد تولید صادر خواهد شد.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

 قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر

نظرات کاربران