موافقت بانک مرکزی با واردات کالا به جای بازگشت ارز صادراتی به کشور

با توافق بانک مرکزی، از این پس صنعتگران می توانند به هر میزان صادراتی که داشتند و در چارچوب دستورالعمل بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور، به جای انتقال ارز به کشور، مواد اولیه و واسطه‌ای بخش تولید را وارد کنند. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بانک مرکزی موافقت کرده است که صنعتگران در سال ۹۸ به‌هرمیزان صادرت داشته باشند و در چارچوب دستورالعمل بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور، به‌جای انتقال ارز به کشور می‌توانند مواد اولیه و واسطه‌ای بخش تولید را وارد کنند. 

رضا رحمانی در جلسه کنترل پروژه‌های برنامه‌های سال 98 تأکید کرد: با پیگیری انجام‌شده بانک مرکزی موافقت کرده است که صنعتگران در سال 98 به هر میزان صادرات داشته باشند و در چارچوب دستورالعمل بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور، به‌جای انتقال ارز به کشور می‌توانند مواد اولیه و واسطه‌ای بخش تولید را وارد کنند. 

وی با بیان اینکه سیستم وزارتخانه باید به‌گونه‌ای باشد که نه‌فقط معاونین که بدنه وزارتخانه برای توسعه صادرات و تولید فعالیت کند، گفت: ما با 15 کشور همسایه هستیم که برای توسعه صادرات به این کشورها باید برنامه و عزم جدی داشته باشیم و اولویت هم برای صادرات باید به این کشورها باشد. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت با ابراز اینکه "12میلیارد دلار به عراق صادرات داریم"، افزود: صادرات ایران به روسیه تنها 300میلیون دلار است که این رقم به هیچ وجه پذیرفتنی نیست و باید راهکارهای افزایش صادرات به این کشورها را استخراج کنیم و در یک بازه زمانی مشخص به کار ببریم. 

او با اشاره به ظرفیت استان‌های مرزی برای توسعه صادرات، اظهار کرد: ضرورت دارد که استان‌های همجوار با کشورهای همسایه را فعال کنیم؛ چنان‌که استان‌هایی همچون آذربایجان شرقی و غربی ارتباط بیشتری با تجار ترکیه و آذربایجان، سیستان‌و‌بلوچستان با پاکستان و خراسان با آسیای میانه و افغانستان دارند. 

او با تأکید بر نگاه ویژه به بازارهای هند و چین و آفریقا، گفت: کشورهای همسایه برای صادرات را باید به‌صورت یک پکیج دید، به‌طور مثال از مسیر بازار عراق به بازار سوریه و لبنان و عمان، بازار یمن، عربستان و شمال آفریقا و از طریق ترکیه به بازار اتحادیه اروپا دست پیدا کنیم. 

رحمانی همچنین ارمنستان را به‌دلیل ارتباطات تجار این کشور با دیگر کشورها، ظرفیت بالقوه‌ای برای دست‌یابی به بازارهای کشورهایی همچون فرانسه، کانادا و... خواند و گفت: در همه کشورهای همسایه باید رایزن‌های اقتصادی فعال شوند و در آخر سال نتیجه فعالیت آنها بررسی شود و متناسب با عملکردی که داشتند، تصمیم‌گیری کنیم. 

او با اشاره به 22میلیارد دلار صادرات ایران به کشورهای همسایه که تنها 2درصد از واردات این کشورهاست، گفت: هدفگذاری ما افزایش 2برابری این رقم است که دست‌یافتنی است؛ اما نیاز به کار مطالعاتی و اعمال برخی سیاست‌های تجاری دارد. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت معتقد است: واردات کالاهای مورد نیاز کشور باید از کشورهایی باشد که به آنها صادرات داریم. 

رحمانی با تأکید بر استفاده از ظرفیت بازارچه‌های مرزی، آموزش تخصصی تجار و ایجاد شبکه‌های مویرگی در بازارهای هدف را ضروری دانست. 

او با تذکر اینکه صادرات کالا نباید به هر بهایی باشد، گفت: کیفیت کالاهای صادراتی برای حفظ برند ایرانی اهمیت زیادی دارد، همچنین برنامه‌ریزی باید برای صادرات کالاهایی باشد که مازاد نیاز بازار داخل کشور است.

نظرات کاربران