گزارش بازار محصولات پتروشیمی در بورس کالا؛ هفته آخر فروردین 1398

بررسی 20 گرید جذاب بازار/ روند ادامه دار اوضاع نابسامان PP‌‌‌

بدین ترتیب در آخرین هفته معاملاتی از فروردین ماه 1398 حجم عرضه ها برابر با 74.100 تن بوده است، این حجم از عرضه برای این هفته را می توان تا حدی مناسب ارزیابی کرد، ولی همانطور که مشاهده می‌شود؛ رقابت های قیمتی برای 34 گرید بازار بیش از 20 درصد بوده است، که نشان از التهاب بالای معاملات بسیاری از این گریدها دارد. حجم عرضه ها نسبت به هفته گذشته نیز اندکی کاهش را تجربه کرده است.  

در آخرین هفته از فروردین ماه 1398، تالار معاملات پتروشیمی شرکت بورس کالای ایران، میزبان بیش از 74 هزار تن از انواع مواد پتروشیمی بود که توسط تولیدکنندگان مختلف عرضه شده بود، که بیش از 95 درصد از این عرضه ها توسط متقاضیان خریداری شد که آمار بسیار خوبی است و نشان از جذابیت بالای محصولات پلیمری در بورس کالای ایران دارد.

 

بدین ترتیب در آخرین هفته معاملاتی از فروردین ماه 1398 حجم عرضه ها برابر با 74.100 تن بوده است، این حجم از عرضه برای این هفته را می توان تا حدی مناسب ارزیابی کرد، ولی همانطور که مشاهده می‌شود؛ رقابت های قیمتی برای 34 گرید بازار بیش از 20 درصد بوده است، که نشان از التهاب بالای معاملات بسیاری از این گریدها دارد. حجم عرضه ها نسبت به هفته گذشته نیز اندکی کاهش را تجربه کرده است.

 

 تقاضا نیز برابر با  128.837 تن بوده است، که نسبت به هفته گذشته 16 هزار تن افزایش را تجربه کرده است.  در سال جاری در مورد برخی از گریدهای پلی اتیلن سقف سهمیه سه ماهه داشته و با توجه به قیمت ها در بازار آزاد و اختلاف قیمتی بالا تقاضاها در برخی از هفته ها افزایش می یابد. این میزان تقاضا بالاترین تقاضای فروردین ماه بود.

 

حجم معاملات نیز در این هفته برابر با 70.791 تن بوده است، که نسبت به هفته گذشته 1.692 تن کاهش یافته است، همانطور که پیشتر هم ذکر شد این میزان معاملات نشان دهنده این است که 95 درصد محصولات عرضه شده توسط متقاضیان خریداری شده است.

 

در این هفته 66 گرید از 95  گرید عرضه شده با رقابت قیمتی معامله شدند، رقابت های قیمتی بین 1 درصد تا 60 درصد بوده است، بیشترین رقابت قیمتی و به میزان 60 درصدی برای کالای پلی پروپیلن شیمیایی ZB332C نویدزرشیمی است.

سهم گروه های مختلف از عرضه ها ، تقاضا و حجم معاملات هفته آخر فروردین 1398

 در نمودار های زیر سهم هر گروه کالایی از عرضه ها و تقاضای این هفته مشخص است:

درصد سهم هر گروه کالایی در عرضه های این هفته پلیمرها

همانطور که در نمودار مشخص است، بیشترین حجم عرضه مربوط به گروه پلی پروپیلن نساجی است، که با 14 درصد سهم بازار و با 9.576 تن عرضه در صدر عرضه های بازار هفته جاری قرار دارد، رتبه دوم نیز به PVC و با 13 درصد و با 8.924 تن عرضه اختصاص دارد. گروه پلی اتیلن سنگین فیلم نیز با 8.448 تن عرضه که معادل با 13 درصد عرضه های بازار می باشد، رتبه سوم را به خود اختصاص داده بود. گروه پلی اتیلن سنگین اکستروژن هم با 10 درصد سهم از عرضه های این هفته در رده بعدی قرار داشت. در کل گروه های مطرح شده 50 درصد حجم کل عرضه های بازار را به خود اختصاص داده اند.

درصد سهم هر گروه کالایی در تقاضای این هفته پلیمرها

گروه پلی پروپیلن نساجی و با 21  هزار و 130 تن تقاضا و معادل 18 درصد کل تقاضای بازار، بیشترین تقاضای این هفته را به خود اختصاص داده است، بعد از این گروه پلی اتیلن سنگین اکستروژن  و با 14 هزار و 380 تن تقاضا و سهم 12 درصدی از کل تقاضا در رده بعدی قرار داشت. گروه پلی اتیلن سبک خطی نیز با تقاضایی معادل 11 هزار و 806 تن تقاضا و معادل 10 درصد تقاضای بازار در رده سوم قرار داشت، سه گروه مذکور جمعا 40 درصد کل تقاضای بازار را به خود اختصاص داده اند.

بررسی بیست گرید که با بالاترین رقابت قیمتی معامله شده اند:

همانطور که در جدول مشخص است در این هفته برای بیست گرید جذاب بازار رقابت های قیمتی بیش از 30 درصدی صورت گرفته است. که متاسفانه 18 گرید از این بیست گرید را انواع پلی پروپیلن ها شکل می دهند.  بدین ترتیب گرید های پلی پروپیلن لوله ZB332C  نویدزرشیمی، پلی پروپیلن شیمیایی MR230 مارون و پلی پروپیلن شیمیایی ZR230C نویدزرشیمی به ترتیب رقابت های قیمتی 60 درصد، 58 درصد و 55 درصدی را تجربه کرده تا در صدر گرید های پر رقابت اولین هفته معاملاتی سال 1398 قرار بگیرند.  

جالب اینکه چهارمین گرید پر رقابت بازار را هم گرید پلی پروپیلن پایپ تشکیل می دهد، بدین ترتیب گرید 3212E رجال با 51 درصد رقابت قیمتی معامله شد تا این گروه ملتهب ترین گروه کالایی بازار لقب بگیرند.

در گرید مختلف پلی پروپیلن فیلم تولیدی پتروشیمی های نویدزرشیمی و جم نیز رقابت قیمتی 48 درصدی را در این هفته تجربه کردند.

همانطور که در جدول مشخص است سایر گریدها را هم انواع پلی پروپیلن های شیمیایی و نساجی شکل می دهند، در این هفته PET بطری گرید 785 رقابت قیمتی 37 درصدی را تجربه کرد تا یکی از پر رقابت ترین گریدهای بازار لقب بگیرد.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

 قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر

نظرات کاربران