دبیر انجمن ملی ۷ مطالبه اساسی صنعت پلاستیک از دولت را مطرح کرد

در بیانیه پایانی همایش چشم انداز اقتصاد صنعت پلاستیک ۷ مطالبه اساسی مطرح شد.

روز گذشته، نخستین همایش چشم انداز اقتصاد صنعت پلاستیک در سال ۹۸ برگزار شد.  شورای سیاست‌گذاری و کمیته علمی این همایش با برگزاری بیش از 10 جلسه کارشناسی و بررسی محورهای مختلف مطرح در صنعت پلاستیک کشور تصمیم گرفت اقدام به فهرست کردن موضوعات با اهمیت در رشد و توسعه صنعت پلاستیک نماید تا در چارچوب بیانیه پایانی همایش این محورها را منتشر نماید.

منظور از این بیانیه نیز در وهله اول ایجاد تعهد فراگیر در ارکان همایش، هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلاستیک و پلیمر ایران و همچنین سازمان‌ها و نهادهای بالادست حامی این صنعت است. همچنین تعیین این نقاط کلیدی و مهم، در جهت همگرایی بیشتر فعالیت های مختلف، تهیه محتوای کارشناسی و برنامه های عملیاتی در این حوزه و همچنین به منظور برجسته سازی موضوعات مذکور به عنوان مطالبات بخش خصوصی از نهادهای تصمیم گیر دولتی خواهد بود.

 مهمترین این موضوعات، درچارچوب بیانیه پایانی همایش، از سوی دبیر انجمن ملی قرائت شد که در آن، ۷ مطالبه اساسی صنعت پلاستیک از دولت مطرح شده است.

در متن این بیانیه آمده است:


۱- ما مشارکت کنندگان اولین همایش ملی چشم انداز اقتصاد صنعت پلاستیک از دولت محترم جمهوری اسلامی ایران درخواست داریم تا نسبت به اعمال سیاست‌های مناسب و پایدار اقتصادی، پرهیز از شتاب‌زدگی و صدور دستوالعمل‌ها و بخشنامه‌های دستوری و غیر کارشناسی اقدام نماید. بخش خصوصی در صنعت پلاستیک درخواست دارد که در سال 98 شاهد ثبات در متغیرهای کلان و اصلی اقتصاد کشور باشد.


۲- آثار و تبعات فقدان سیاست‌های شفاف توسعه در صنعت کشور و به ویژه صنعت پلاستیک در اولین همایش ملی چشم انداز اقتصاد صنعت پلاستیک، بررسی و فرصت های بی‌نظیر کشور در این صنعت تبیین شده است. ما مشارکت کنندگان همایش ملی چشم انداز اقتصاد صنعت پلاستیک از کلیه نهادهای متولی درخواست داریم با مشارکت جدی و ویژه انجمن ها و تشکل های صنعت پلاستیک نسبت به اجرای این مهم و تدوین استراتژی های توسعه ای صنعت پلاستیک اقدام نماید.


۳- آنچه از نتیجه مطالعات و ارانه های انجام شده در اولین همایش ملی چشم انداز اقتصاد صنعت پلاستیک در موضوع بررسی آثار تحریم ها روشن شده است، این صنعت دارای پتانسیل مناسب و نسبتا پایدار در مواجهه با تحریم‌ها است به همین منظور نظر سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان کشور را به توجه بیشتر به این صنعت به منظور حفظ اشتغال، صادرات و ثبات اقتصادی این صنعت، به عنوان یک مزیت برای اقتصاد کشور در دوران تحریم ها، جلب می‌کنیم.


۴- ما مشارکت‌کنندگان در همایش ملی چشم انداز اقتصاد صنعت پلاستیک از مجموعه سیاست‌گذار و تنظیم‌کننده برنامه‌های توسعه‌ای صنایع پتروشیمی و بالادست می‌خواهیم که توجه بیشتری بر توسعه و تقویت پلاستیک‌های مهندسی به جای پلاستیک های عمومی داشته باشند.


۵- وضعیت شاخص تشکیل سرمایه خالص در کشور بازگو کننده کاهش توان تولید و صادرات در سال‌های آینده است. حمایت از موضوع سرمایه گذاری و سرمایه گذاری خطر پذیر در این صنعت از خواسته های این همایش است.


۶- مشارکت‌کنندگان این همایش اعتقاد دارند که بازبینی و اصلاح تعرفه‌های تجاری در زنجیره ارزش کالاهای صنعت پلاستیک تاثیر قابل توجهی در توسعه صادرات این صنعت خواهد داشت، لذا از نهادهای متولی بالا دست خواستاریم که به این مهم توجه ویژه‌ای داشته باشند.


۷- توسعه ابزارهای تامین مالی در صنعت پلاستیک با توجه به حجم بالای معاملات مواد اولیه پتروشیمی در بورس کالا، ضرورت اجرای فراگیر مکانیزم های مختلف در این حوزه خصوصا LC داخلی را بیش از پیش روشن می‌سازد. لذا با توجه به کاهش نقدینگی شرکت‌های تولیدی درخواست داریم که منابع مالی موجود در سیستم بانکی ضمن تعریف رویکردهای شفاف و روان و در عین حال سالم، به این بخش، هدایت گردد.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

 قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر

نظرات کاربران