گزارش بازار محصولات پتروشیمی در بورس کالا؛ هفته سوم شهریور  1398

وضعیت بازار محصولات پتروشیمی در هفته سوم شهریور/ رکود سنگینی بر بازار مواد اولیه پلیمری حاکم است

در سومین هفته از شهریور ماه 1398، حجم معاملات پتروشیمی شرکت بورس کالای ایران، با 613 تن افزایش، برابر با 48.821 تن بوده است، که نسبت به هفته گذشته با افزایش بسیار اندکی روبرو گردید. حجم معاملات برابر با 60 درصد حجم عرضه ها است و حجم مناسبی به نظر نمی رسد، متاسفانه رکود سنگینی بر بازار مواد اولیه پلیمری حاکم است.

در سومین هفته از شهریور ماه 1398،  تالار معاملات پتروشیمی شرکت بورس کالای ایران، میزبان بیش از 82 هزار تن از انواع مواد پتروشیمی بود، که توسط تولیدکنندگان مختلف عرضه شده بود، که حدود 59 درصد از این عرضه ها توسط متقاضیان خریداری شد و نسبت به هفته گذشته دو درصد بیشتر شده است.

  تقاضا نیز برابر با  60.916 تن بوده است، که نسبت به هفته گذشته 1.612 تن افزایش را تجربه کرده است. در نتیجه همانطور که مشاهده می شود، باز هم حجم تقاضا بسیار کمتر از میزان عرضه ها بوده است که خود نشان از رکود حاکم بر بازار این محصولات هست.

حجم معاملات نیز در این هفته برابر با 48.821 تن بوده است، که نسبت به هفته گذشته افزایش بسیار اندک داشته و 613 تن افزایش یافته است، حجم معاملات همانطور که پیشتر نیز اشاره شد برابر با 60 درصد حجم عرضه ها است و حجم مناسبی به نظر نمی رسد، متاسفانه رکود سنگینی بر بازار مواد اولیه پلیمری حاکم است.

البته لازم به ذکر است که معاملات این هفته تحت تاثیر تعطیلات تاسوعا و عاشورای حسینی هم قرار داشته و با توجه به اینکه در این هفته با وجود این تعطیلی باز هم حجم معاملات و عرضه و تقاضا تغییرات زیادی نسبت به هفته گذشته نداشته است خود اتفاق جالب و مثبتی برای بازار این محصولات هست.

 

در این هفته 15 گرید از 82  گرید عرضه شده با رقابت قیمتی معامله شدند، رقابت های قیمتی بین 1 درصد تا 22 درصد بوده است، بیشترین رقابت قیمتی و به میزان 22 درصدی برای کالای PP-ZR230C  نویدزر  است که در صنایع لوله های پلی پروپیلن کاربرد دارد و در طول سال همواره از جذاب ترین گریدهای بازار هست.

سهم گروه های مختلف از عرضه ها ، تقاضا و حجم معاملات هفته سوم شهریور 1398

در نمودار های زیر سهم هر گروه کالایی از عرضه ها و تقاضای این هفته مشخص است:

درصد سهم هر گروه کالایی در عرضه های این هفته پلیمرها

همانطور که در نمودار مشخص است، بیشترین حجم عرضه مربوط به گروه PVC است، که با 15 درصد سهم بازار و با 11.476 تن عرضه در صدر عرضه های بازار هفته جاری قرار دارد، رتبه دوم نیز به پلی پروپیلن نساجی و با 14 درصد و با 10.951 تن عرضه اختصاص دارد. گروه پلی اتیلن سبک فیلم نیز با 7.884 تن عرضه که معادل با 10 درصد عرضه های بازار می باشد، رتبه سوم را به خود اختصاص داده بود. گروه پلی اتیلن سبک خطی هم با 10 درصد سهم از عرضه های این هفته در رده بعدی قرار داشت. در کل گروه های مطرح شده 49 درصد حجم کل عرضه های بازار را به خود اختصاص داده اند.


گروه PVC و با 10 هزار و 978 تن تقاضا و معادل 19 درصد کل تقاضای بازار، بیشترین تقاضای این هفته را به خود اختصاص داده است ، بعد از این گروه پلی پروپیلن نساجی و با 7 هزار و 709 تن تقاضا و سهم 13 درصدی از کل تقاضا در رده بعدی قرار داشت، گروه پلی اتیلن سبک خطی نیز با تقاضایی معادل 6 هزار و 358 تن و معادل 11 درصد تقاضای بازار در رده سوم قرار داشت، گروه پلی اتیلن سبک فیلم نیز 9 درصد از تقاضای بازار در این هفته را به خود اختصاص داده بود تا از دیگر گرید های جذاب این هفته باشد، چهار گروه مذکور جمعا 52 درصد کل تقاضای بازار را به خود اختصاص داده اند.

برترین گریدهای بازار در آخرین هفته از تیر ماه 1398

همانطور که در جدول مشخص است، بیشترین رقابت قیمتی در این هفته برای کالای PP-ZR230C نویدزر  بوده است، که رقابت قیمتی برابر با 22 درصد را تجربه کرده است، این گرید دارای کاربرد لوله می باشد و همواره این گروه از پلی پروپیلن ها از جذابیت بالایی برخوردار هستند. پس از آن کالای PVC-S70 آبادان قرار داشته است که با رقابت قیمتی 20 درصدی به فروش رسیده است. در رتبه بعدی پلی استایرن انبساطی 200 تبریز  قرار داشته که رقابت قیمتی 20 درصدی داشته و در رده سوم قرار گرفته است. رتبه چهارم برای ABS-050 قائد بصیر است، که رقابت قیمتی 14 درصدی را تجربه کرده است.

پلی اتیلن سنگین لوله PE100 مشکی شازند در این هفته از گریدهای جذاب بازار بوده و با رقابت قیمتی 14 درصدی معامله شده است.

کالای پلی پروپیلن لوله  3212 رجال هم در این هفته رقابت قیمتی 14 درصدی را تجربه کرده است تا از گریدهای جذاب بازار در هفته سوم شهریور باشد.

پلی پروپیلن لوله  ZB332C  نویدزرشیمی نیز با استقبال مواجه بوده و رقابت قیمتی 11 درصدی را تجربه کرده تا در رده هفتم گرید جذاب بازار قرار بگیرد.

پلی استایرن انبساطی 300 تبریز  و PET بطری 821 تندگویان در این هفته به ترتیب رقابت های قیمتی 7 درصدی و 5 درصدی را تجربه کرده اند.

 

در این هفته پلی اتیلن سنگین بادی 0035 بندرامام ، پلی اتیلن سنگین تزریقی 52518 جم و پلی اتیلن سبک خطی امیرکبیر به ترتیب رقابت های قیمتی 4 درصدی، 2 درصدی و 2 درصدی را تجربه کردند، حجم عمده ای از کالاهای عرضه شده هم با قیمت پایه معامله شدند.

همانطور که مشاهده شد، در این هفته هم رکود شدید  حاکم بر بازار مواد اولیه پلیمری کشور مشهود بوده است و انتظار می رود پتروشیمی ها برای عبور از این رکود سریعتر چاره ای بیندیشند. در حال حاضر حجم عرضه های هفتگی پلیمرها در بورس کالای ایران در بالاترین سطح خود قرار داشته و این موضوع نشان از بالا بودن موجودی شرکت های پتروشیمی دارد و از طرف دیگر صادرات پتروشیمی ها به دلیل کاهش شدید قیمت ها در بازار کشورهایی همچون چین و ترکیه رونقی نداشته و در بعضی از بازار ها قیمت ها به حدی پایین هست که صرفه ای برای صادرات ندارد.

در هفته های اخیر برخی از پتروشیمی ها بر روی کالاهای خود تخفیفاتی ارائه کرده اند و برخی دیگر اقدام به فروش اعتباری نموده اند که اقدامات بسیار مناسبی بوده است و انتظار می رود که سایر مجتمع ها نیز این موضوعات را در دستور کار خود قرار دهند تا بلکه بتوانند حجم بیشتری را به فروش برسانند.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

 قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر

نظرات کاربران