طی هفته گذشته رويدادها و اظهار نظرهای گوناگونی پيرامون بورس كالای ايران بود كه در اين گزارش مروری داريم بر اين رويدادها.

یک هفته با بورس كالا

به گزارش پایگاه خبری بورس کالای ایران ، مدیرعامل بورس کالای ایران طی هفته جاری از تدوین و نهایی شدن برنامه استراتژیک این بورس همسو با سیاست های اقتصاد مقاومتی و برنامه های ابلاغی سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد.

دکتر حامد سلطانی نژاد در خصوص نقشه استراتژیک بورس کالا برای سال ۹۵ گفت: برنامه های بورس کالا در راستای فعالیت های کلیدی و اهداف استراتژیک سازمان بورس و اوراق بهادار تدوین شده است به طوریکه ایجاد برنامه و زبان مشترک ارکان بازار سرمایه، مسیر ما را برای تحقق بندهای اقتصاد مقاومتی هموارتر می کند.

سلطانی نژاد به سند استراتژیک بورس کالا و چشم انداز این بورس برای ۵ سال آینده - تا سال ۱۴۰۰ هجری شمسی-  اشاره کرد و گفت: براساس افق چشم انداز، بورس کالای ایران به مرجع قیمت گذاری کالاهای اساسی و مواد اولیه واسطه ای در منطقه و یکی از گزینه های اولویت دار تولیدکنندگان برای تامین مالی و پوشش ریسک تجاری تبدیل خواهد شد.

جزییات فروش بلندمدت پتروشیمی ها در بورس کالا

همچنین مدیرعامل این شرکت به تشریح جزییات فروش بلند مدت پتروشیمی در بورس کالا پرداخت و افزود:  شرکت‌های تولید‌کننده شرایط فروش بلند‌مدت خودشان را در بورس کالا اعلام می‌کنند و افراد یا شرکت‌هایی که می‌خواهند طبق آن قرارداد خرید کنند، وارد فرآیند رقابت می‌شوند و در صورت برنده شدن در قرارداد می‌توانند خرید بلند‌مدت داشته باشند؛ اساس قیمت در این قراردادها نیز قیمت‌هایی است که در بورس کالا کشف می‌شود.

اقتصاد سنتی،‌ به تعداد محدودی فروشنده و خریدار محدود می شد که به علت معاملات مکرر همدیگر را می‌شناختند و الگوی مشخصی نیز در تعاملات تجاری خود دنبال می‌کردند. با گسترش شهرنشینی و افزایش افراد درگیر در مبادلات تجاری،‌ اقتصاد نیز بزرگتر شد و همزمان با گسترده شدن دامنه اقتصاد، فعالیت‌های اقتصادی نیز از ساختار سنتی خود فاصله گرفت و ابزارهای جدیدی را برای رسیدن به اهداف خود طراحی کرد.

مشكلی برای انتشار اوراق سلف خودرو وجود ندارد

 خودروسازان به منظور تامین مالی خود اقدام به انتشار اوراق سلف خودرو خواهند کرد و خریداران نیز برای پوشش ریسک قیمت خودرو برای مثال در یک سال آینده اقدام به خرید اوراق سلف خودرو می کنند؛ به این ترتیب اینکه قیمت خودرو را شورای رقابت تعیین می کند هیچ منافاتی با انتشار اوراق سلف خودرو ندارد.

طی هفته های اخیر که بحث انتشار اوراق سلف خودرو در بورس کالای ایران به منظور تامین مالی خودروسازان منتشر شده است، موارد مختلفی از سوی کارشناسان مطرح شده و خود خودروسازان نیز از تامین مالی با این روش جدید استقبال کرده اند. در این میان موضوعی مطرح شده که آیا با توجه به دستوری بودن قیمت خودرو که از سوی شورای رقابت تعیین می شود، این امر با انتشار اوراق سلف موازی استاندارد هم خوانی دارد یا خیر؛ همچنین عنوان شده باتوجه به دستوری بودن قیمت خودرو، امکان کسب سود از سوی سرمایه گذاران در طول عمر اوراق وجود ندارد که برای بررسی این موضوع، به سراغ سيد عباس موسويان، دبير کميته فقهي سازمان بورس رفته ایم که به کلی با جزییات اوراق سلف خودرو آشناست.

راه‌اندازی بازار آتی ارز پيش شرط ورود سرمايه‌گذاران خارجی

به گفته دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری، راه‌اندازی بازار آتی ارز پيش شرط ورود سرمايه‌گذاران خارجی به بازارهای ایران است.

 بهروز خدارحمی گفت:بازار مشتقه ارزی به عنوان یکی دیگر از نوآوری ها، از نیازهای بی چون و چرای بازار ایران در جذب سرمایه گذاران خارجی است و وجود ابزاری برای پوشش نوسانات نرخ ارز پیش شرط ورود سرمایه گذاران خارجی به کشور محسوب می شود.

دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری گفت: بورس کالا می تواند نقش پررنگی در شفافیت معاملات از نظر مشارکت کنندگان داخلی و خارجی داشته باشد؛ اما اگر بخواهیم فعالیت این بورس را در تاریخچه آن بررسی کنیم، می توان فعالیتش را به دو دوره تقسیم کرد؛ دوره اول فعالیت روی معاملات نقد، سلف و نسیه تمرکز داشته و دومین دوره به توسعه این بورس براساس ابزارهای نوین مالی تاکید می شود.

توسعه تامین مالی صنایع از طریق بورس کالا

قراردادهای سلف، اوراق سلف موازی استاندارد، گواهی سپرده کالایی و صندوق های کالایی و ارزی از جمله ابزارهای مالی در بورس کالای ایران است که می توان از آن ها برای تأمین مالی صنایع استفاده کرد.

افزایش ابزارهای نوین در بورس کالای ایران، نشان از آن دارد که این بورس دوران جدیدی را در توسعه ابزارهای نوین شروع کرده و می تواند سال آتی را با موفقیت بیشتری سپری کند که در همین زمینه مدیرعامل تأمین سرمایه امید پیش‌بینی می‌کند با توجه به ورود کشور به دوران پساتحریم و خروج تدریجی بخش‌های مسکن و فولاد کشور از رکود، طی سال ۱۳۹۵ ارزش معاملات محصولات صنعتی و معدنی در بورس کالا با افزایش قابل توجهی همراه باشد.

جزییات نحوه عرضه جو و ذرت کل کشور در بورس کالا

یکشبه گذشته دکتر محمد اسکندری، معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران در پی ابلاغ عرضه جو و ذرت کل کشور در بورس کالای ایران از سوی هیات وزیران، به استودیو بخش خبر ساعت ۲۱ شبکه یک سیما رفت تا در این باره توضیحاتی را ارائه دهد.

مجری بخش خبر ساعت ۲۱ شبکه یک سیما در ابتدای گفت و گو با معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران اظهار داشت: ذرت و جو از این به بعد در بورس کالا خرید و فروش می شوند. این تصمیمی بود که امروز هیات وزیران آن را به تصویب رساند. البته پیش از این هم امکان خرید و فروش ذرت و جو در بورس کالا فراهم بود اما اینبار دولت خرید تضمینی از کشاورزان را در کل کشور به بورس کالا برده و بر اساس مصوبه امروز، کشاورزانی که می خواهند با قیمت تضمینی ذرت و جو را به دولت بفروشند باید محصولاتشان را در بورس کالا عرضه کنند. در بورس کالا خریداران بدون هیچ واسطه ای پیشنهاد قیمت می دهند و بصورت برخط خریداری می کنند. سازمان مدیریت هم موظف شده مابه التفاوت قیمت تضمینی با نرخ فروش در تابلوی بورس را نهایتا ظرف مدت دو هفته به کشاورزان بپردازد. در حقیقت هر محصولی در بورس کالا فروخته شود باعث حذف شدن واسطه ها و رانتها است.

اجرای سیاست قیمت تضمینی برای کل کالاهای کشاورزی

 وزیر جهاد کشاورزی به لزوم توسعه بورس کالا در بخش کشاورزی و تسری سیاست قیمت تضمینی به کل کالاهای کشاورزی اشاره کرد.

محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی در حاشیه کنفرانس دوسالانه اقتصاد کشاورزی ، درباره نقش بورس کالا در رونق اقتصاد کشاورزی گفت: ایران هنوز نتوانسته از ظرفیت های بورس کالا در بخش کشاورزی استفاده ببرد در حالیکه به عنوان مثال بورس شیکاگو از یک سابقه دیرین و تاریخی در این عرصه برخوردار است.

ذرت و جو کل کشور در بورس کالای ایران عرضه می شوند

با تصمیم هیئت وزیران، محصولات ذرت و جو در کلیه استان‌ها به منظور عرضه در بورس کالای ایران تعیین شدند و اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور، این مصوبه را برای اجرا به وزارت جهادکشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ابلاغ کرد.

با تصمیم هیئت وزیران، محصولات ذرت و جو در کلیه استان‌ها به منظور عرضه در بورس کالای ایران تعیین شدند.

متن مصوبه هیئت وزیران به شرح زیر بود:

۱- محصولات ذرت و جو در کلیه استان‌ها به منظور عرضه در بورس کالای ایران تعیین می-شوند.

۲- هزینه های تبعی عرضه در بورس کالای ایران با پیشنهاد مشترک وزارت جهادکشاورزی و شرکت بورس کالای ایران و تأیید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تعیین می گردد.

۳- سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موظف است مابه‌التفاوت قیمت تضمینی محصولات

ذرت و جو در مصوبه شماره ۲۱۶۷۷۴ مورخ ۲۰/۸/۱۳۹۴ شورای اقتصاد با قیمت تابلوی بورس را ظرف دو هفته به تفکیک از محل اعتبارات مصوب مربوط قانون بودجه سال ۱۳۹۵ کل کشور پس از ابلاغ قانون مذکور تأمین نماید.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور، این مصوبه را برای اجرا به وزارت جهادکشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ابلاغ کرد.

نظرات کاربران