قیمت نفت اوپک در جدیدترین به روز رسانی سایت سازمان اوپک با یک دلار و 4 سنت کاهش به 43.84 دلار در هر بشکه رسید که تفاوت چندانی با بالاترین قیمت امسال ندارد.

نفت اوپک در نزدیکی 44 دلار
قیمت نفت اوپک در جدیدترین به روز رسانی سایت سازمان اوپک با یک دلار و 4 سنت کاهش به 43.84 دلار در هر بشکه رسید که تفاوت چندانی با بالاترین قیمت امسال ندارد.
به گزارش فارس، سازمان کشورهای تولید و صادرکننده نفت، اوپک، در آخرین به‌روز رسانی سایت خود اعلام کرد: هر بشکه سبد نفتی این سازمان، پنج‌شنبه 30 اردیبهشت ماه با یک دلار و 4 سنت افزایش نسبت به قیمت روز قبل 43.84 دلار در هر بشکه فروخته شد.
بر اساس آمار اوپک، این سبد نفتی روز چهارشنبه گذشته 44.88  دلار در هر بشکه فروخته شد که بالاترین قیمت از ابتدای سال میلادی جاری به شمار می‌رود.
قیمت نفت خام که از زمان اعلام عربستان و روسیه مبنی بر فریز تولید نفت خود به سطح ماه ژانویه، از حدود 30 دلار نیمه ماه ژانویه تا 15 دلار بالاتر رفته بود پس از شکست نشست دوحه انتظار می‌رفت که پایین بیاید، اما افزایش 20 درصدی را در ماه آوریل ثبت کرد.
افزایش قیمت نفت در هفته‌های گذشته و همچنین تقویت ارزش دلار سرمایه‌گذاران را به فکر برداشت سود انداخت و این امر سبب شد، تا متوسط قیمت نفت برای دومین هفته متوالی کاهشی باشد.
هفته گذشته قیمت نفت خام در بازارهای جهانی به علت تغییر چشم اندازهای کاهشی و پیش‌بینی کاهش تولید نفت آمریکا و حرکت آتش‌سوزی کانادا به سوی قطب نفتی این کشور تا نزدیک 50 دلار در هر بشکه بالا رفته بود.
اما در پایان هفته گذشته به علت برداشت سرمایه‌گذاران کاهش یافت. همچنین بازار بر این موضوع متمرکز شده است که آیا با توجه به اختلالات برنامه‌ریزی نشده در عرضه نفت در جهان، از اشباع بازارها کاسته خواهد شد یا نه.
از طرفی برخی تحلیلگران معتقدند که روند کاهشی قیمت نفت پایان یافته و برخی معتقدند که هنوز با توجه به مازاد جهانی امکان اینکه قیمت‌ها بیشتر تغییر کند، وجود دارد و عوامل کاهشی کنونی بیشتر بر بازار تاثیر دارند.
در عین حال، به گفته برخی تحلیلگران دیگر، تولید نفت آمریکا بسیار سریع در حال کاهش است، به گونه‌ای که به نظر می‌رسد که به تنهایی مشکل فزونی عرضه جهانی را حل خواهد کرد.
کمترین قیمت نفت اوپک که تاکنون ثبت شده است، به چهارشنبه 20 ژانویه برابر با 30 دی ماه باز می‌گردد که 22.48 دلار در هر بشکه فروخته شد که کمترین قیمت سبد نفتی اوپک از سال 2003 تاکنون به شمار می‌رود.
سبد نفتی اوپک سال 2016 را با 31.79 دلار آغاز کرد و 30 اردیبهشت رکورد بالاترین قیمت امسال را شکست و به 44.88 دلار در هر بشکه رسید.
متوسط قیمت نفت اوپک در سال 2016 تاکنون 33.51 دلار در هر بشکه بوده است که کمترین قیمت آن از سال 2004 به شمار می رود.
سبد نفتی اوپک متشکل از نفت صحرای الجزایر، نفت گیراسول آنگولا، نفت اورینت اکوادور، نفت سنگین ایران، نفت سبک بصره عراق، نفت صادراتی کویت، سیدر لیبی، بونی لایت نیجریه، نفت مارین قطر، نفت سبک عربستان، نفت موربان امارات و مِرِی ونزوئلا است.

نظرات کاربران