مدیر عامل شرکت تامین سرمایه ملت گفت:

بانک ملت نخستین عرضه اولیه بورس 95 را با «واسپاری» کلید می زند/قیمت برخی خودروها در بازار سال قبل کمتر از نرخ کارخانه بود

مدیر عامل شرکت تامین سرمایه ملت گفت: بانک ملت نخستین عرضه اولیه بورس 95 را با شرکت واسپاری ملت کلید می زند.

به گزارش خبرگزاری فارس ، علی قاسمی ارمکی با بیان این که شرکت واسپاری ملت (سهامی عام) به عنوان اولین شرکت آماده عرضه به بورس تهران در سال 95 است، گفت: یکی از هزینه های لیزینگ، ایجاد شعب در شهرستان ها و استان ها است که به عنوان یک فضای فیزیکی رو در رو، ایجاد آن الزامی است؛ این درحالی است که شعب بانک ملت به عنوان درگاه مشتریان شرکت واسپاری ملت می تواند هزینه های ایجاد شعب را در این شرکت کاهش دهد.
 قاسمی ارمکی همچنین با تاکید بر استفاده از ظرفیت مشتریان حقوقی بانک ملت از سوی شرکت واسپاری ملت، اضافه کرد: ارایه سرویس به کارکنان بانک ملت، شرکت های و صندوق های بازنشستگی که مشتریان تجاری بانک محسوب می شوند، از جمله ظرفیت هایی است که برای شرکت واسپاری ملت محسوب می‌شود.
وی از برنامه افزایش سرمایه شرکت واسپاری ملت خبر داد که با عرضه سهام واسپاری ملت در بازار سرمایه و رفع محدودیت های بانک مرکزی در این زمینه، انجام خوهد شد.
مشاور عرضه و پذیرش شرکت واسپاری ملت یکی از عوامل مهم برای خرید سهام در بازار سرمایه از دیدگاه سهامداران حقیقی را بازار سازی سهام در شرایط منفی بازار ذکر و اضافه کرد: با توجه به پایین بودن ارزش بازار و بافت سهامداری شرکت واسپاری ملت، هیچ گونه نگرانی در مورد بازار سازی سهام در روزهای منفی بازار سرمایه، وجود ندارد.
وی از سهامداران صندوق آتیه خواهان و 23 هزار نفر کارکنان بانک ملت به عنوان سهامداران بالقوه سهام واسپاری ملت نام برد که مشتاق خرید سهام این شرکت پس از عرضه در بازار سرمایه هستند، لذا این تقاضا نیاز به بازار سازی برای این سهم را از میان می برد.
قاسمی در باره تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر عملیات لیزینگ این شرکت، اظهار داشت: کاهش نرخ سود بانکی موجب افزایش سود و افزایش سطح فعالیت های شرکت های حاضر در این صنعت می شود.
وی با اشاره به مالکیت 7 درصدی لیزینگ واسپاری ملت از سهام معادن بافق، ارزش این میزان سهم در پرتفوی واسپاری ملت را 16 میلیارد تومان عنوان کردو یاد آور شد: معادن بافق به عنوان یکی از طرح های فولادی ایمیدرو در سنوات گذشته به مجموعه گروه مالی ملت و شرکت واسپاری ملت واگذار شده است.
مشاور عرضه و پذیرش شرکت واسپاری ملت با اشاره به بهره برداری فاز اول معادن بافق، ادامه داد: فاز دوم به عنوان اصلی ترین طرح معادن بافق در سال 96 به بهره برداری خواهد رسید. با توجه به برنامه های گروه مالی ملت برای ورود معادن بافق به بازار سرمایه، با راه اندازی فاز دوم معان بافق، این مساله می توان سود مناسبی را در شرکت واسپاری ملت مورد شناسایی قرار دهد.
وی در مورد زمان و میزان عرضه سهام واسپاری ملت در بازار سرمایه، گفت: برنامه سهامدار عمده عرضه 5 درصد از سهام این شرکت در بازار سرمایه بود، اما با توجه به درخواست سازمان بورس برای عرضه بیشتر، 10 درصد از سهام این شرکت روز دوشنبه عرضه خواهد شد.
لیزینگ در واسپاری ملت الکترونیکی می شود
مدیرعامل شرکت واسپاری ملت موضوع فعالیت این شرکت را تامین انواع خودرو و کالا و نیز اموال منقول و غیرمنقول و واگذاری آن ها به متقاضیان تعریف کرد که در قالب عقود اجاره یا فروش اقساطی صورت می گیرد.
وی با اشاره به دریافت اولین مجوز شرکت در یازدهم خردادماه 1388، از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، یاد آورشد: همچنین آخرین مجوز فعالیت این شرکت از بانک مرکزی در 28 اسفندماه 1392 با مدت اعتبار پنج ساله دریافت شد.
وی با اشاره به سرمایه 800 میلیارد ریالی شرکت، برنامه شرکت برای افزایش سرمایه خود در سال جاری از مبلغ 800 میلیارد ریال به 1.000 میلیارد ریال را مورد تاکید قرار داد.
علیرضا ابراهیم پور در بیان نقش صنعت لیزینگ در تحقق اقتصاد مقاومتی، گفت: در شرایط اقتصادی فعلی شرکت های لیزینگ از جمله واسپاری ملت به عنوان یک شرکت پیشرو در این صنعت، می تواند به عنوان یک ابزار تامین مالی کارا و اثر بخش در حمایت از بخش های مختلف تولیدی داخل کشور ایفای نقش کند.
وی تصریح کرد: این شرکت آمادگی کامل دارد در کنار تولید کنندگان داخلی در بخش های مختلف اعم از خودرو سازی، تجهیزات و ماشین آلات سنگین، صنایع تولیدی و عمرانی و... با ارائه خدمات لیزینگ، بخش اعظمی از نقدینگی مورد نیاز این بخش ها را تامین کند.
وی در باره جایگاه شرکت واسپاری ملت در صنعت لیزینگ کشور نیز عنوان کرد: این شرکت به عنوان یکی از بزرگترین شرکت های لیزینگ کشور در شاخص سهم بازار بین سه شرکت اول صنعت قرار دارد، همچنین این شرکت در رتبه بندی صد شرکت برتر که توسط سازمان مدیریت صنعتی انجام می شود، از بالاترین رتبه در میان شرکت های لیزینگ مورد ارزیابی برخوردار است.
وی همچنین از تلاش شرکت برای عقد قراردادهای اعتباری با خودروسازان داخلی با در نظر گرفتن حداکثر منافع شرکت و استفاده از روش های نوین بازاریابی و خدمات لیزینگ خبر داد.
وی با بیان اینکه همچنین تلاش داریم تا با پیگیری مستمر وصول مطالبات، ریسک ناشی از آن را کاهش دهیم، ادامه داد: با ساماندهی سیستم های فن آوری اطلاعات به منظور تمرکز اطلاعات، تدوین برنامه استراتژیک شرکت با تأکید بر تعیین سهم بازار، پرتفوی هدف تسهیلات اعطائی و ارتقاء رتبه شرکت در میان سایر رقبا تلاش می شود تا این شرکت به درآمدهای پیش بینی شده خود دست یابد.
ابراهیم پور از راه اندازی لیزینگ الکترونیک (E-Leasing) در این مجموعه خبر داد که به منظور توسعه بازار لیزینگ و ارائه انواع محصولات و خدمات قابل ارائه در بستر الکترونیک صورت خواهد گرفت.
ورود به عرصه های جدید لیزینگ از جمله خودروی دست دوم
این مقام مسوول در واسپاری ملت در مورد قرار دادهای این شرکت با خودروسازان در لیزینگ خودروهای سبک و سنگین، بر وجود قرار داد در لیزینگ خودروهای سنگین با تمام تولید کنندگان خودرو داخلی تاکید کرد که در حال حاضر این شرکت به عنوان شریک خارجی با این خودروسازان همکاری می کند. مساله ای که در مورد خودروهای سبک و وارداتی نیز وجود دارد.
ابراهیم نژاد هچنین به اقدام این شرکت در واردات خودروهای سبک اشاره کرد.
وی با اشاره به تفاوت عملکرد این مجموعه در چهار سال گذشته، یاد آور شد: در سال مالی 94، بخشی از دین خودروسازها به بانک ملت به شرکت واسپاری ملت انتقال یافت، به طوری که بدهی خودروسازها در قالب خودرو به شرکت تسویه شد. اما این مساله در سال های 93 و 94 انجام نشد. بر این اساس سال گذشته لیزینگ 4 هزار دستگاه خودرو از سوی این شرکت انجام شد.
وی در خصوص نگرانی های موجود در خصوص کاهش حاشیه سود عملیاتی شرکت در 5 سال گذشته، گفت: این کاهش حاشیه سود در سنوات قبل ناشی از اختلاف موجود در قیمت خرید و فروش خودرو بوده است؛ اما با کاهش این اختلاف قیمت به طور سالانه، در سال جاری این اختلاف قیمت از سوی خودروسازها پوشش داده شده است.
ابراهیم نژاد یاد آورشد: در سال 94 قیمت برخی از خودروها در بازار کمتر از قیمت کارخانه بود، این مساله سبب شده بود تا در برخی مواقع قیمت بازار ملاک ما قرار گیرد و حاشیه سود شرکت را کاهش دهد.
وی با بیان اینکه هیچ گونه نگرانی از بابت تاثیر کاهش تولید خودروها بر سود این شرکت وجود ندارد، این اطمینان خاطر را به فعالان بازار سرمایه داد که به منظور جلوگیری از این مسایل، با ورود به لیزینگ تجهیزات پزشکی، ساختمانی و صنعتی تلاش کردیم تا حاشیه سود شرکت را تضمین کنیم، حتی شاید در این میان بتوانیم شاهد اثرات مثبت تری بر سود و عملکرد شرکت باشیم.
این مقام مسوول در واسپاری ملت با بیان اینکه در حال حاضر در لیزینگ خودرو در بسیاری از عرصه ها ورود نیافته ایم، به برنامه های دو خودروساز کشور یعنی ایران خودرو و سایپا برای عرضه خودروهای جدید در سال جاری اشاره کرد که ورود این محصولات نیاز به حمایت های ویژه ای از سوی شرکت های لیزینگی دارد تا این خودروها با قیمت های مناسبی به بازار عرضه شوند. بنابراین وی از لیزینگ خودروهای جدید در سال جاری به عنوان یکی از مواردی نام برد که حاشیه سود مناسبی را برای این شرکت رقم خواهد زد.
ابراهیم نژاد همچنین به خرید و فروش خودروهای دست دوم در کشور اشاره کرد که به عنوان یک بازار بکر، از حاشیه سود بسیار مناسبی برخوردار است.
وی به تجربه شخصی خود در سال 85 اشاره کرد که در آن سال وی به لیزینگ خودروهای دست مبادرت ورزیده بود، بر این اساس ورود به لیزینگ خودروهای دست دوم به عنوان یکی از برنامه هایی کاری این مجموعه مورد تاکید قرار گرفت.
مدیر عامل شرکت واسپاری ملت با بیان وجود خلاء های فراوان در لیزینگ هواپیما، به برگزاری جلسات متعدد با پشتوانه بانک ملت از سوی این شرکت با ایرلاین ها خبر داد تا به این واسطه عملیات لیزینگ هواپیما با بهره گیری بانک ملت وگروه مالی ملت با قیمت مناسب از سوی این شرکت انجام شود.
وی در برابر سوال یکی از سهامداران مبنی بر میزان سود اعلامی این شرکت در سال مالی 95، گفت: با توجه به کاهش هزینه های تامین مالی در پی کاهش نرخ سود بانکی و افزایش سه برابری در آمدهای این شرکت از محل وصول مطالبات که این مساله تاثیر مناسبی بر سود سال مالی 95 شرکت گذاشته است.
ابراهیم نژاد در مورد زمان و قیمت عرضه سهام شرکت واسپاری ملت در بازار سرمایه، گفت: حدود قیمت هر سهم را باید بازار بر اساس اطلاعاتی که دریافت کرده‌ است، مشخص نماید. ضمنا عرضه اولیه سهام نهم ماه جاری انجام خواهد شد.
این فعال در صنعت لیزینگ با توصیه به فعالان بازار سرمایه برای ورود به این شرکت با افق بلند مدت، تصریح کرد: با توجه به گسترده بودن فعالیت های عملیاتی شرکت لیزینگ ملت و برنامه های مد نظر، سهامداران می توانند انتظار سود معقول اقتصادی را داشته باشند.
وی همچنین به حمایت های گروه مالی ملت از شرکت واسپاری ملت به عنوان سهامدار عمده اشاره کرد که اطمینان بیشتری را در مورد عملکرد مناسب این شرکت به مسوولان بورس و فعالان بازار سرمایه داده است.

نظرات کاربران