معامله‌گران بازار سهام ...

تقویت ۷۶ پله‌ای شاخص کل بورس/ چرخش بازار سهام روی پاشنه خودرویی‌ها

معامله‌گران بازار سهام روز گذشته شاهد سبزپوش شدن نماگرهای بازار سهام با افزایش تقاضا در گروه خودرویی‌ها و برخی قطعه‌سازی‌ها بود، بازاری که هم‌چنان به لحاظ حجم و ارزش معاملات، روندی ضعیف را نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار بورس خبرگزاری فارس ؛ شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات روز گذشته یکشنبه 16 خردادماه 95 با افزایش 76 واحدی به رقم 76 هزار و 160 واحد رسید.

شاخص کل هم‌وزن نیز با افزایش 59 واحدی عدد 13 هزار و 838 واحد را به نمایش گذاشت.

روز گذشته همچنین شاخص ارزش شناور با رشد 277 واحدی به عدد 85 هزار و 89 واحد رسید.

شاخص بازار اول نیز در حالی با افزایش 58 واحدی عدد 53 هزار و 281 واحد را برای خود ثبت کرد که شاخص بازار دوم با افزایش 135 واحدی به رقم 166 هزار و 616 واحد دست یافت.

روز گذشته همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با رشد 5 واحدی روی عدد 820 واحد ایستاد.

براساس این گزارش، معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت ایران‌خودرو با 57 واحد، گروه سایپا با 48 واحد و فولاد مبارکه با 22 واحد افزایش، بالاترین تأثیر مثبت را در محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت بانک ملت با 40 واحد، صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 27 واحد و سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی با 12 واحد بالاترین تأثیر منفی را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند.

به گزارش فارس، ارزش کل معاملات بورس تهران به بیش از 237 میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از 861 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 61 هزار و 388 نوبت داد و ستد بود.

طی معاملات ، نماد معاملاتی شرکت البرزدارو، آلومراد، کارخانجات تولیدی شهید قندی، پتروشیمی فناوران، شدت مرغاب، حق تقدم خرید سهام سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی، حق تقدم خرید سهام محورسازان ایران‌خودرو، پتروشیمی مبین، سیمان شمال، سیمان مازندران، کارتن ایران، مواد اولیه داروپخش، لابراتوارهای سینا دارو، سیمان شاهرود، سیمان سوفیان، سیمان فارس، صنعتی پارس مینو، توسعه معادن روی ایران، اوراق مشارکت میدگو، اوراق مشارکت مجد مشهد، اوراق گواهی سپرده عام بانک گردشگری، نفت ایرانول، همکاران سیستم، بیمه نوین از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت پالایش نفت بندرعباس، پتروشیمی کازرون و اوراق مشارکت قطار شهری شهردار تبریز و اوراق اجاره صایتل متوقف شدند.

در میان نمادهای متوقف شکرت سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان نیز به دلیل تغییر با اهمیت در بودجه برآوردی سال مالی 96 متوقف شد.

به گزارش فارس، روز گذشته بازار سهام در نماد معاملاتی بیمه البرز شاهد معاملات کد به کد کمتر از 40 میلیون سهمی به ارزش بیش از 4.5 میلیارد تومان بود.

در نماد معاملاتی سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی نیز روز گذشته بیش از 29.5 میلیون سهم به ارزش بیش از 7 میلیارد تومان با هدف تجمیع سهام با معاملات درون‌گروهی از سوی سهامدار عمده روبه‌رو شد.

همچنین در نماد معاملاتی سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی روز گذشته کمتر از 20 میلیون سهم با ارزش بیش از 6.5 میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده کد به کد شد.

روز گذشته در نماد معاملات شرکت توسعه اقتصادی آرین تعداد 20 میلیون سهم به ارزش 2 میلیارد تومان به طور بلوکی واگذار شد.

در نماد معاملاتی صنعتی دریای ایران روز گذشته 14.5 میلیون سهم به ارزش کمتر از 4 میلیارد تومان کد به کد شد.

روز گذشته همچنین گسترش صنایع انرژی آذرآب با معاملات کد به کد 8 میلیون سهمی به ارزش بیش از 2 میلیارد تومان روی آورد.

در پتروشیمی مبین اما تعداد 6.5 میلیون سهم در معاملات روز جاری به ارزش بیش از 2 میلیارد تومان با معاملات درون‌گروهی روبه‌رو شد.

همچنین در پتروشیمی جمع، روز گذشته بیش از 5 میلیون سهم به ارزش بیش از 5 میلیارد تومان کد به کد شد.

سرمایه‌گذاری ساختمان اعتمادگستر نیز روز گذشته شاهد معاملات کد به کد کمتر از 2 میلیون سهمی به ارزش 170 میلیون تومان بود.

براساس این گزارش، روز گذشته بازار سهام با افزایش تقاضا و اقبال خریداران سهام اغلب حقیقی در گروه خودروی‌ها شاهد نوسان مثبت نماگرهای منتخب خود بود.

در گروه خودرویی‌ها، داغ شدن دوباره شایعه پذیرش برخی افزایش سرمایه‌ها از محل مازاد تجدید ارزیابی‌ دارایی‌ها در کنار شایعه احتمال استمهال معافیت مالیاتی این موضوع، باعث شد تا الگوهای چارتیستی قیمت سهام در گروه‌های خودرویی دستخوش نوسان مثبت قیمت شوند. این در شرایطی بود که با وجود بهبود قیمت‌ها در بازارهای جهانی فلزات اساسی اما افزایش عرضه سهام در این گروه‌ها از سوی حقوقی‌ها باعث شد تا گروه فلزی‌ها و معدنی‌ها چندان قادر به خودنمایی نباشند.

به گزارش فارس، آنچه که از بازار سهام این روزها مشهود است اینکه در آستانه فرارسیدن ماه رمضان و پرترافیک شدن فصل مجامع، حجم و ارزش معاملات خرد سهام چندان چنگی به دل نمی‌زند و هم‌چنان عطش بالایی در بازار سهام برای جذب نقدینگی جدید وجود دارد.

در این میان، دستپاچگی برخی حقوقی‌ها از جمله صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت و مختلط برای جذب اوراق بدهی گوناگون، باعث شده تا توازن بازارگردانی سهام و مهندسی روند حرکت نماگرهای بورس در جهت خنثی و رخوت‌آوری غوطه‌ور شود.

به گزارش فارس، بازار سهام روز گذشته بازاری آرام و متعادل بود که به لطف افزایش خریداران سهام در گروه خودرویی‌ها و تحرک نوسان‌گیران تکنیکالیست با نماگرهای سبزپوش به کار خود پایان داد.

نظرات کاربران