مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران به ...

تولید نفت سفارشی در ایران تا دو سال آینده/مشارکت با اروپایی ها برای تنوع بخشی به صادرات نفت خام

مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران به مشارکت با یک شرکت اروپایی برای تولید نفت سفارشی در پایانه های نفتی کشور اشاره کرد و گفت: پیش بینی می شود این طرح تا دو سال دیگر به بهره برداری رسیده و اجرایی شود.

سید پیروز موسوی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، درباره زمان اجرایی شدن طرح تولید نفت سفارشی در پایانه های نفتی کشور، افزود: در اجرای این طرح، یک شرکت اروپایی مشارکت دارد که پس از تحقق آن، از طریق امتزاج و ترکیب انواع نفت، نفت خام مورد نظر مشتری، تولید و تحویل داده می شود.
وی اضافه کرد: برای ایجاد و بهره برداری از این طرح، علاوه بر شرکت های اروپایی، پژوهشگاه صنعت نفت کشورمان نیز همکاری دارد.
مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران یادآور شد: از مزیت های پایانه های نفتی برتر در جهان این است که بتواند نفت مورد نظر مشتری را تولید کرده و تحویل دهد.
به گزارش ایرنا، هر کدام از پالایشگاه های دنیا برای پالایش نوع خاصی از نفت خام ساخته شده اند به طوری که برای پالایش نفت خامی که ترکیبات آن تغییر کرده باشد، باید سامانه ها و تجهیزات استفاده شده در پالایشگاه تغییر کند که اجرای آن، هزینه سنگینی را تحمیل می کند.
بر این اساس، توانایی پایانه های نفتی برای تولید نفت خام سفارشی و تحویل نفت خام مورد نظر پالایشگاه، ویژگی ممتازی شمرده می شود که پالایشگاه ها از آن استقبال کرده و اجرای آن مشتریان زیادی را به سوی خود جلب می کند.
این کار معمولا با اختلاط نفت‌های خام مختلف انجام می‌شود؛ به عنوان نمونه امکان پالایش نفت فوق‌سنگین در هر پالایشگاهی وجود ندارد و برای فرآورش، لازم است با نفت سبک‌تر یا حتی میعانات گازی مخلوط شده و نفت خامی با کیفیتی مشخص، تولید شود.
ایران دارای ده ها چاه نفتی دریایی خشکی و دریایی است که انواع مختلف نفت سبک، سنگین، ترش و شیرین را تولید می کنند؛ بر این اساس، ظرفیت گسترده ای در کشور برای ترکیب انواع نفت خام و تولید نفت خام سفارشی پالایشگاه های جهان وجود دارد.

نظرات کاربران