عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی گفت:

بورس کالا، فساد در بخش پتروشیمی را از بین برده است

عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: فعالیت بورس کالای ایران در بخش پتروشیمی سبب شده تا ظرفیت ها، قیمت، دریافت و پرداخت ها مشخص شده و به صورت شفاف آمار معاملات ذکر شود تا فساد در حوزه پتروشیمی از بین برود.

بنابر گزارش از خبرگزاری تسنیم ، حمید حسینی با بیان این مطلب گفت: بحث چگونگی عرضه پتروشیمی ها در بورس در حال بررسی است و بعید می دانم این شورا که وظیفه اصلی اش گسترش رقابت در فضای معاملات است، تن به خروج پتروشیمی ها از بورس کالا دهد.

عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی با اشاره به اینکه در حال حاضر وظیفه بورس کالا گسترش و تسهیل رقابت است افزود: از این رو رای به اختیاری شدن که به معنای خروج پتروشیمی ها از بورس کالاست، با فلسفه وجودی شورای رقابت سازگار نیست و این نهاد رای به ایجاد زمینه های غیر شفاف شدن معاملات پتروشیمی نخواهد داد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر شرایط کشور عادی نیست و هنوز واردات مواد اولیه با مشکلاتی انجام می شود؛ بعلاوه این که خطوط اعتباری، نقل و انتقالات بانکی به میزان مطلوب تسهیل نشده است، از این رو اصرار عده ای برای اختیاری شدن عرضه محصولات پتروشیمی که تاکید می کنم به منزله خارج کردن محصولات پتروشیمی از بورس کالاست، عواقب زیادی دارد و نادرست است.

عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی با اشاره به اینکه قراردادهای بلندمدت می تواند بین پتروشیمی ها و خریداران انجام شده و در بورس کالای ایران انجام و قیمت گذاری شود، تاکید کرد: در حال حاضر مشکلاتی در روند معاملات بورس کالای ایران وجود دارد اما این موضوع به ذات و کارکرد بورس ارتباط ندارد بلکه به خاطر دخالت هایی است که در کارکرد این بورس شده است.

وی افزود: امروز با وجود پاره ای مشکلات، خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالای ایران به نفع هیچکس نیست و نمی توان تضمین کرد که پس از خروج پتروشیمی ها از بورس شرایط بهتر شود.

حسینی با بیان اینکه مشکلات معاملات پتروشیمی ها باید با همفکری فعالان و مسوولان در خود بورس برطرف شود اظهار داشت: امکان دارد پس از اختیاری شدن عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا، برخی عرضه کنندگان با عرضه محدود در بورس زمینه بالا بردن قیمت ها را در بورس فراهم کنند و در بازار آزاد نیز با استناد به قیمت های بورس، حجم بالای محصولاتشان را با قیمتی بالا و غیر منطقی بفروشند؛ به این ترتیب نمی توان تضمین داد اختیاری شدن عرضه ها در بازار شفاف بورس، عواقب زیان باری برای کشور نداشته باشد.

نظرات کاربران