بازار سهام شاهد ...

افت ۷۴۰ واحدی نماگرهای بورس/ سرگیجه بازار سهام پس از نوش‌داروی سهراب

بازار سهام روز گذشته شاهد فشار عرضه در برابر تقاضای سهام با پیش‌رو بودن خودرویی‌ها و دیگر گروه‌های پیش‌روی بازار بود. بازاری که حتی با بمب خبری رئیس سازمان بورس نیز نتوانست به تعادل نسبی برسد.

به گزارش خبرنگار بورس خبرگزاری فارس ؛ شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در پایان معاملات روز سه‌شنبه 25 خردادماه 95 با کاهش 740 واحدی به رقم 73 هزار و 959 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با کاهش 108 واحدی روی عدد 13 هزار و 468 واحد ایستاد. شاخص قیمت هم‌وزن اما در بازار امروز با افت 88 واحدی به رقم 10 هزار و 968 واحد رسید. امروز همچنین شاخص سهام آزاد شناور با 1089 واحد افت به عدد 81 هزار و 798 واحد رضایت داد، شاخص بازار اول اما در حالی با کاهش 639 واحدی به رقم 51 هزار و 201 واحد رسید که شاخص بازار دوم با 899 واحد افت عدد 165 هزار و 5 واحد را تجربه کرد. امروز همچنین شاخص کل فرابورس آی‌فکس با کاهش بیش از 7 واحدی به رقم 781 واحدتنزل کرد.

براساس این گزارش، روز گذشته معاملات سهام در نماد معاملاتی 3 شرکت پالایش نفت بندرعباس با 60 واحد، ایران‌خودرو با 54 واحد و سایپا با 49 واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را در محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی 3 شرکت بانک تجارت با 7 واحد، پتروشیمی مبین با 6 واحد و پتروشیمی شیراز با 2 واحد افزایش بالاترین تاثیر مثبت را بر محاسبه این نماگر به نام خود ثبت کردند.

به گزارش فارس، ارزش کل معاملات روز گذشته بورس تهران به بیش از 201 میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن 920 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 62 هزار و 752 نوبت داد و ستد بود.

طی معاملات روز گذشته ، نماد معاملاتی شرکت‌های آذریت، حق تقدم خرید سهام پتروشیمی شازند، صکوک اجاره صدانا، حق تقدم خرید سهام بیمه نوین، داروسازی امین، کیمی‌ دارو، از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های ساختمان اصفهان، حق تقدم خرید سهام محورسازان ایران‌خودرو، نفت سپاهان، کارت اعتباری ایران کیش، داروسازی فارابی، کربن ایران، تراکتورسازی ایران، سرمایه‌گذاری سایپا، عمران و توسعه فارس، اوراق اجاره صمپنا، اوراق اجاره صینا، اوراق مشارکت شهرداری دزفول، اوراق مشارکت شهرداری شیراز، اوراق مشارکت شهرداری مشهد، تولید نیروی برق دماوند، سولیران، فولاد کاویان متوقف شدند.

به گزارش فارس، معاملات کد به کد در نماد معاملاتی پتروشیمی شیراز با جابجایی بیش از 24 میلیون سهم به ارزش کمتر از 6 میلیارد تومان و همچنین در نماد معاملاتی سرمایه‌گذاری خوارزمی با بیش از 22 میلیون سهم به ارزش بیش از 2.5 میلیارد تومان ادامه یافت. همچنین 20 میلیون سهم شهرسازی و خانه سازی باغمیشه به ارزش کمتر از 5 میلیارد تومان کد به کد شد. در نماد معاملاتی توسعه معادن و فلزات 15 میلیون سهم از سوی سهامدار عمده گروهی به کدهای درون گروهی جا به جا شد. در صدرا اما برنامه کامل معاملات روز گذشته به 14.5 میلیون سهم به ارزش بیش از 3.5 میلیارد تومان رسید. همچنین در نماد معاملاتی ایران ترانسفو 10 میلیون سهم به ارزش بیش از 11 میلیارد تومان با معاملات درون گروهی روبرو شد . در گسترش صنایع انرژی آذراب امروز 8 ملیون سهم به ارزش کمتر از 2 میلیارد تومان با معاملات انتقالی سهامدار عمده روبرو بود.

روز گذشته پتروشیمی مبین نیز با با جابجایی 3 میلیون سهمی به ارزش بیش از یک میلیارد تومان به کدهای درون گروهی سهامدار عمده منتقل شد. همچنین پتروشیمی جم نیز با معامله انتقالی بیش از 2 میلیون سهم به ارزش بیش از 2 میلیارد تومان در میان کدهای درون گروهی سهامدار عمده خود روبرو شد. در نهایت امروز 155 میلیون برگه حق تقدم استفاده نشده بانک آینده به ارزش بیش از 1.5 میلیارد تومان به کدهای درون گروهی سهامدار عمده جابجا شد.

بازار سهام شاهد درجا زدن نماگرهای منتخب خود با غلبه عرضه بر تقاضای سهام بود بازاری که سرخورده از خبرهای تکراری گروه‌های خودرویی و در آستانه برگزاری مجامع بورسی شرکت‌های تابعه این گروه با افت قیمت سهام و حتی شکل‌گیری صف‌های فروش در پایان معاملات روز گذشته بود هرچند که امروز در دقایق پایانی معاملات، بمب خبری رئیس سازمان بورس در خصوص معافیت مالیاتی تجدید ارزیابی دارایی‌ها، کاهش نرخ سود بانکی به 15 درصد و عدم افشای اطلاعات سهامداری به سازمان هدفمندی یارانه‌ها نتوانست عقربه نماگرهای منتخب بازار را از شیب منفی به شیب مثبت بکشاند اما انتظار برای جمع شدن عرضه‌ها از ابتدای معاملات فردا و حمایت شاخص کل بورس برای مانع شدن از سقوط در کانال حمایتی 72 هزار واحدی را افزایش داده است.

به گزارش فارس، انتظار معامله‌گران از موضوع معافیت مالیاتی از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها اگرچه تا ساعاتی دیگر همزمان با انتشار نامه سازمان امور مالیاتی بر روی وبسایت این سازمان سمت و سوی واضح‌تری به خود خواهد گرفت اما اغلب معامله‌گران انتظار دارند این معافیت مالیاتی برای همه شرکت‌های بورسی حتی آن دسته از شرکت‌هایی که برای این موضوع در سال 94 تصمیمی نگرفته‌اند اجرایی شود.

به گزارش فارس، بازار سهام بازاری سراسر فروشنده و رخوت‌آور بود که انتشار برخی خبرهای امیدوارکننده در کنار انتظار برای وقوع برخی حمایت‌ها باعث سرگیجه معامله‌گران ناامید این بازار شده است. بازاری که فردا روز مهمی برای شاخص کل آن به منظور عدم سقوط در کانال 72 هزار واحدی خواهد بود.

نظرات کاربران