کناره‌گیری عربستان از مسابقه افزایش تولید و ...

مسابقه تولید نفت عربستان متوقف شد/ نفت ایران ۲ دلار گران شد

کناره‌گیری عربستان از مسابقه افزایش تولید و سقوط آزاد ذخیره‌سازی و تولید نفت در آمریکا، بار دیگر نفت را گران کرد و در سایه این گرانی‌ها قیمت هر بشکه نفت ایران هم حدود ۲ دلار افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار مهر، سقوط آزاد قیمت جهانی طلای سیاه این روزها متوقف شده و در آستانه تابستان قیمتها در بازار جهانی و منطقه ای نفت خام سر و سامانی پیدا کرده به طوری که بهای اکثر شاخص های معتبر نفت جهان در معاملات منتهی به دهم ژوئن ۲۰۱۶ میلادی روندی افزایشی داشته است.

در این بین بدون شک توقف طرح افزایش تولید نفت خام عربستان سعودی و برخی از کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج فارس مهمترین دلیل توقف سقوط آزاد قیمت طلای سیاه و حتی افزایش نسبی بهای نفت به شمار می رود.

بر اساس گزارش های رسمی،  حجم عرضه نفت خام عربستان به بازارهای آسیایی در ماه مارس سال جاری میلادی در مقایسه با ماه قبل آن با کاهشی حدود ۱۰ هزار بشکه ای به حدود هفت میلیون و ۵۴۰ هزار بشکه رسیده که این کاهش ناچیز آثار روانی جدیدی را به بازار تحمیل و در نهایت قیمت ها خود را چند دلاری بالا کشیدند.

از سوی دیگر درحالی اجرای طرح «فریز» نفتی تقریبا شکست خورده اما عملا سیاست‌های جدید دیکته شده به «خالد الفلاح» وزیر جدید عربستان مبنی بر مدیریت بیشتر قیمت‌ها و جلوگیری از سقوط بیشتر بهای نفت، تا حدودی منجر به تقویت و بهبود شرایط بازار نفت شده است.

قیمت تمامی شاخص‌های نفت گران شد

به گزارش مهر، قیمت هر بشکه سبد نفتی اوپک در معاملات منتهی به دهم ژوئن ۲۰۱۶ میلادی با یک دلار و ۷۷ سنت افزایش به ۴۷ دلار و ۱۱ سنت، بهای هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال با یک دلار و ۳۶ سنت افزایش به حدود ۴۹ دلار و ۸۹ سنت و قیمت هر بشکه نفت خام شیرین آمریکا (وست تگزاس) با یک دلار و ۱۳ سنت افزایش در محدوده ۵۰ دلار و ۱۸ سنت در بازار معامله شده است.

علاوه بر این قیمت هر بشکه نفت خام شاخص دوبی با یک دلار و ۴۵ سنت در محدوده ۴۷ دلار و ۴۷ سنت و بهای هر بشکه نفت خام شاخص عمان با یک دلار و ۶۸ سنت افزایش و محدوده ۴۷ دلار و ۸۲ سنت در بازار جهانی داد و ستد شده است.

قیمت نفت خام‌های سبک و سنگین صادراتی ایران هم هر یک متأثر از گرانی بهای طلای سیاه در بازار جهانی در معاملات منتهی به دهم ژوئن ۲۰۱۶ میلادی در بازار گران شد.

از این رو هر بشکه نفت خام سبک صادراتی ایران با افزایشی حدود یک دلار و ۹۳ سنت به ۴۷ دلار و ۵۸ سنت و قیمت هر بشکه نفت خام سنگین صادراتی ایران با یک دلار و ۹۵ سنت افزایش به ۴۵ دلار و ۵۴ سنت افزایش یافته است.

از سوی دیگر با وجود افزایش نزدیک به دو دلاری قیمت هر بشکه نفت خام سبک و سنگین صادراتی ایران، متوسط قیمت صادراتی نفت خام کشور از ابتدای سال ۲۰۱۶ میلادی تاکنون حدود ۳۴ دلار بوده است.

بر این اساس از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون قیمت هر بشکه نفت خام سبک صادراتی ایران ۳۵ دلار و ۵۴ سنت و بهای هر بشکه نفت خام سنگین صادراتی هم حدود ۳۳ دلار و ۱۲ سنت در بازار جهانی داد و ستد شده است.

مهمترین عوامل تقویت کننده بازار نفت

در کنار عقب نشینی عربستان سعودی از مسابقه افزایش تولید و صادرات نفت، کاهش ذخیره سازی طلای سیاه در آمریکا یکی دیگر از عوامل تقویت کننده بازار به شمار می رود به طوری که حجم ذخیره سازی نفت خام در آمریکا با کاهشی سه میلیون و ۲۳۰ هزار بشکه ای در هفته منتهی به ۱۰ ژوئن به حدود ۵۳۲ هزار بشکه تنزل یافته است.

همزمان با کاهش ذخیره سازی‌ها، تولید نفت در آمریکا هم با کاهش قیمت‌ها روندی نزولی داشته و احتمال کاهشی حدود ۱۱۸ هزار بشکه‌ای توسط موسسات معتبر همچون موسسه اطلاعات انرژی آمریکا تخمین رده شده است.

ادامه نا آرامی ها در نجیره و کاهش ۱۷۰ هزار بشکه ای تولید نفت سبک این کشور آفریقایی، تداوم روند رو به کاهش تولید نفت ونزوئلا و ثبت رکورد کاهش ۵ درصدی تولید نفت در این کشور منطقه آلبا در مقایسه با ماه گذشته میلادی و افزایش تقاضا در بازار به ویژه جهش ۲۳۰ هزار بشکه‌ای تقاضا در چین را از دیگر عوامل افزایش و تقویت قیمت نفت خام در بازار در طول معاملات منتهی به ۱۰ ژوئن سال ۲۰۱۶ میلادی است.

نظرات کاربران