در هفته سوم آذر ماه 1395، تالار معاملات پتروشیمی شرکت بورس کالای ایران روز بسیار پر رونقی را سپری کرد و حجم عرضه ها نسبت به هفته گذشته با افزایش بسیار خوبی رو به رو بود و حجم معاملات هم افزایش بسیارخوبی پیدا کرد .

افزایش عرضه ها و حجم معاملات محصولات پتروشیمی - بازار تحت شعاع نرخ دلار

در هفته سوم آذر ماه 1395، تالار معاملات پتروشیمی شرکت بورس کالای ایران روز بسیار پر رونقی را سپری کرد و حجم عرضه ها نسبت به هفته گذشته با افزایش بسیار خوبی رو به رو بود و حجم معاملات هم افزایش بسیارخوبی پیدا کرد .

ین هفته بسیار پر رونق بود و یکی از بیشترین حجم معامله هفتگی  پلیمر ها در این هفته به ثبت رسید و این در حالی است که با ورود به فصل سرد سال در سال های گذشته تقاضا کاهش پیدا می کرد ولی در سال جاری به خاطر اوضاع خاص نرخ دلار و قیمت نفت و فرآورده های نفتی و انتظار صعودی بودن بیشتر قیمت ها و افزایش انگیزه های سودا گری در کنار افزایش مصرف نسبت به سال های گذشته باعث شده است که بازار حجم معاملات بالایی را تجربه کند. حجم معاملات به مرز 70 هزار تن در هفته رسیده است که بسیار خوب و قابل توجه است .

بعد از افزایش شدید نرخ دلار و پیش بینی افزایشی بودن قیمت های پایه، فعالان بازار و تولیدکنندگان جهت انتفاع از این افزایش نرخ اقدام به خرید زیادی نمودند ک همین امر سبب شد هم حجم تقاضا و هم حجم معاملات افزایش چشمگیری پیدا کند. این هفته بسیار پر رونق بود و یکی از بیشترین حجم معامله هفتگی  پلیمر ها در این هفته به ثبت رسید و این در حالی است که با ورود به فصل سرد سال در سال های گذشته تقاضا کاهش پیدا می کرد ولی در سال جاری به خاطر اوضاع خاص نرخ دلار و قیمت نفت و فرآورده های نفتی و انتظار صعودی بودن بیشتر قیمت ها و افزایش انگیزه های سودا گری در کنار افزایش مصرف نسبت به سال های گذشته باعث شده است که بازار حجم معاملات بالایی را تجربه کند. حجم معاملات به مرز 70 هزار تن در هفته رسیده است که بسیار خوب و قابل توجه است.

آنچنان که آمارها نشان می دهند حجم عرضه ها نسبت به هفته قبل به میزان بسیار خوبی افزایش داشته است. در گذشته هم بارها ذکر شده بود که حجم عرضه ها به صورت هفتگی باید بیش از 60 هزار تن باشد تا بازار نسبتا متعادلی را تجربه کنیم هر چند که تعیین مناسب سهم هر کدام از گریدها و با توجه به نیاز بازار هم در نوع خود بسیار دارای اهمیت است.

 

در شش هفته اخیر خوشبختانه حجم عرضه ها بالای 60 هزار تن بوده و از پراکندگی خوبی هم برخوردار بوده است و درصد رقابت های قیمتی هم معقول تر شده است. در مورد گریدهای پلی پروپیلن هم باید ذکر کرد که عرضه های شان در هفته جاری بیش از هزار تن افزایش پیدا کرده بود.

 

در این بین بیشترین افزایش مربوط به گروه های پلی اتیلن سبک فیلم و پلی پروپیلن نساجی است که به ترتیب با 5.842 و 3.831 تن افزایش مواجه شده اند. پلی اتیلن های سبک فیلم هم به خاطر عرضه های زیاد پتروشیمی امیرکبیر با افزایش شدید مواجه شده بودند.

 

همچنین گروه پلی اتیلن های سنگین اکستروژن 1276 تن کاهش عرضه مواجه شد و همچنان معاملات در اکثریت گریدهای این محصول با رقابت قیمتی صورت می گیرد.  

 

بیشترین کاهش هم مربوط به گرید پلی اتیلن سنگین فیلم و با نزدیک به 880 تن کاهش است و این در حالی است که این گروه در هفته گذشته بیشترین افزایش را به خود اختصاص داده بود، در نتیجه جای نگرانی نیست.

 

تقاضا نسبت به هفته گذشته حدودا 19 هزار تن افزایش را نشان می دهد که نسبت به هفته گذشته نزدیک به 13 درصد افزایش داشته و می توان گفت که علت این افزایش حجم تقاضا نسبت به هفته گذشته، افزایش شدید نرخ دلار و انتظار فعالان بازار برای افزایش نرخ های پایه است، البته لازم به ذکر است که همچنان تقاضای کاذب زیادی برای گروه پلی پروپیلن های نساجی، برخی گریدهای شیمیایی و PET گرید بطری وجود دارد.

 

حجم معاملات در هفته جاری با افزایش قابل توجه 8.776 تنی نسبت به هفته گذشته مواجه شد، که زیاد بوده و برابر با 14 درصد است. این در حالی است که در هفته گذشته حجم معاملات بیش از 10 هزار تن افزایش را تجربه کرده بود تا در مجموع دو هفته اخیر بیش از 17 هزار تن افزایش را تجربه کند ورکورد حجم هفتگی معاملات پلیمر ها در سال جاری را بشکند، حجم معاملات داده بسیار بهتری نسبت به حجم تقاضا است زیرا تا حدودی نشان دهنده تقاضای واقعی است. نکته جالب دیگری که در معاملات امروز وجود داشت انجام حجم بیشتر معاملات در مرحله تالار معاملات است، در هفته های گذشته بخش قابل توجهی از حجم معاملات در مرحله مچینگ صورت می پذیرفت ولی در هفته جاری خریداران حجم های خرید خود را ترجیحا در مزحله معاملات اصلی خریداری کردند.

 

دریافت قیمت مواد اولیه پلیمری و پلاستیک به صورت لحظه ای

< همکو >

نظرات کاربران