اداره اطلاعات انرژی آمریکا قیمت نفت برنت برای سال جاری میلادی را 40 دلار و آژانس پیش‌بینی های اقتصادی 23 دلار برآورد کرده‌ است.

احتمال سقوط قیمت نفت برنت تا 23 دلار

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
اداره اطلاعات انرژی آمریکا قیمت نفت برنت برای سال جاری میلادی را 40 دلار و آژانس پیش‌بینی های اقتصادی 23 دلار برآورد کرده‌ است.

به گزارش خبرنگار انتخاب اقتصادی، با پر شدن ظرفیت ذخیره‌سازی، ممکن است تقاضای ذخیره‌سازی نیز فروکش کند و شاهد موج جدیدی از کاهش قیمت باشیم. بنابراین در بازار آتی نفت کاهش قیمت بسیار محتمل است.

وضعیت بازار نفت بیش از هر چیز بستگی به وضعیت اقتصاد جهانی دارد. در حال حاضر چشم‌انداز رشد و رونق اقتصادی در کشورهای عمده مصرف‌کننده حداقل برای سال جاری میلادی و سال آینده یعنی سال 2017 مطلوب نیست.

اغلب کشورهای صنعتی دستخوش موج جدیدی از بحران اقتصادی هستند و اقتصادهای در حال ظهور و خصوصا کشورهای موسوم به BIRCS هم یک به یک به آنها می‌پیوندند. اقتصاد چین به عنوان یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان که بخش زیادی از تقاضای نفت را دارد؛ در حال افول است. صندوق بین المللی پول در گزارش‌های خود هشدار داده است که کندی رشد اقتصادی چین بیش از آنچه که تصور می‌شد بر اقتصاد کشورهای جهان تاثیر می‌گذارد.

همچنین در ماه‌های اخیر حدود 1.5 تا 2 میلیون بشکه در روز عرضه مازاد نفت خام در بازار وجود داشته است و پیش بینی می‌شود که عرضه مازاد حتی در میزانی محدودتر، در طول سال جاری میلادی نیز کماکان تداوم یابد.

حجم ذخایر نفتی در کشورهای صنعتی، چه ذخایر استراتژیک دولت‌ها و چه ذخایر تجاری شرکت‌ها، از بالاترین سطوح تاریخی خود فراتر رفته است. با پر شدن ظرفیت ذخیره‌سازی، ممکن است تقاضای ذخیره‌سازی نیز فروکش کند و شاهد موج جدیدی از کاهش قیمت باشیم. بنابراین در بازار آتی نفت کاهش قیمت بسیار محتمل است.

خوشبینانه‌ترین پیش‌بینی برای قیمت نفت برنت را صندوق بین‌المللی پول انجام داده است که رقم 65.7 دلار به ازای هر بشکه در سال 2016 را پیش بینی کرده است. البته صندوق متذکر شده است که این پیش بینی در صورت برقراری ثبات در سرمایه گذاری‌های ملی کشورهای خاورمیانه و آسیایمرکزی صورت می‌پذیرد اما در کنار آن اداره اطلاعات انرژی آمریکا قیمت نفت برنت برای سال جاری میلادی را 40 دلار و آژانس پیش‌بینی های اقتصادی 23 دلار برآورد کرده‌ است.

در کنار پیش بینی ها از قیمت نفت برنت، میانگین قیمت سبد نفت خام اپک به میزان تقریبا 26 دلار در سال 2016، نگرانی‌هایی در مورد قیمت نفت در آینده بوجود آورده است.

نظرات کاربران