در معاملات اولین روز هفته شاخص کل با افتی 98 واحدی به رقم 80 هزار و 654 رسید. در این روز سهامداران بیش از یک میلیارد و 18 میلیون سهم به ارزش دو هزار و 925 میلیارد و 325 میلیون ریال در 96 هزار نوبت معاملاتی دست به دست کردند.

واکاوی معاملات بورس به تفکیک سهم وصنعت

در معاملات اولین روز هفته شاخص کل با افتی 98 واحدی به رقم 80 هزار و 654 رسید. در این روز سهامداران بیش از یک میلیارد و 18 میلیون سهم به ارزش دو هزار و 925 میلیارد و 325 میلیون ریال در 96 هزار نوبت معاملاتی دست به دست کردند.
به گزارش تابناک اقتصادی  در این روز سایپا، ایران خودرو و پالایش نفت بندرعباس بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. این در حالی بود که تاثیر منفی ملی مس، هلدینگ نفت و گاز پارسیان، مخابرات و سرمایه گذاری غدیر با بیشترین تاثیر منفی بر شاخص مانع رشد این متغیر شدند.در پایان معاملات، شاخص بازار اول 54 واحد و شاخص بازار دوم 299 واحد افت را ثبت کردند. همچنین گروه های خودرو، سرمایه گذاری و بانک ها با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر جدول برترین گروه های صنعتی قرار گرفتند. صدرنشینی بازار نیز با بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای سرامیک های صنعتی اردکان، سایپا، نورد آلومینیوم، شیشه همدان، رادیاتور ایران، سرمایه گذاری بوعلی و بیمه دانا بود. در مقابل نمادهای سیمان ایلام، سیمان فارس نو، سیمان خوزستان، سیمان کرمان، سیمان تهران،سامان گستر اصفهان و کارت اعتباری ایران کیش با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات قرار گرفتند.
سهامداران در روز شنبه بیشترین تقاضا را برای خرید نماد سایپا، اوراق مشارکت شهرداری سبزوار، کنتورسازی، بیمه دانا، اوراق مشارکت صنعت نفت، سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران و سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی داشتند.
در مقابل نمادهای کنتورسازی، سرمایه گذاری ایمد، ایران خودرو، پتروشیمی مبین، سیمان کرمان، اوراق مشارکت شهرداری شیراز و سیمان هگمتان بیشترین عرضه ها را ثبت کردند.همچنین بیشترین حجم معاملات متعلق به نمادهای سرمایه گذاری سایپا و بیشترین ارزش معاملات متعلق به ایران خودرو با معامله 288 میلیارد ریال بود.
 براین اساس گروه های خودرویی، لیزینگی و حمل و نقل تحت تاثیر ادامه انتشار اخبار مثبت گروه خودرویی، بخصوص بعد بازدید فعالان بازار از مجموعه سایپا و وعده هایی که در انجا داده شد و به نوعی شانتاژ خبری در این گروه را شاهد بودیم که با افزایش تقاضا مواجه بودند و حجم صف خرید نماد خساپا افزایش یافت و نمادهای خزامیا، ولساپا هم صف خرید شدند.
در معاملات امروز بورس  نماد حتاید پس از برگزاري مجمع عمومي فوق العاده مبني بر تصويب افزايش سرمايه ٥٩ درصدی از محل سود انباشته با رشد حدود ٤ درصدی مورد بازگشایی قرار گرفت اما بواسطه برگزاری مجدد مناقصه سازمان بنادر و کشتیرانی، و اثار از دست دادن فرصت سود اوری برای شرکت باعث صف فروش سهام این شرکت شد که در اواخر بازار توسط حقوقی سهام شرکت جمع شد.
در همین حال انتشار رشد شاخص مهم بالتیک در ماه های گذشته در نتیجه افزایش تقاضا کالاهای اساسی و اجاره کشتی های بزرگ از بهبود مرادوات تجاری و چشم انداز مثبت گروه حمل و نقل دریایی حکایت دارد امری که می تواند دادوستدهای مثبتی برای این آنها درپی داشته باشد. انتشار اوراق سلف و اجاره و تامین مالی ١٠٠٠ میلیارد تومانی، سرمایه خارجی، فروش ٨٠٠ میلیارد تومان مازاد دارایی ها و تمرکز بر کاهش هزینه ها، تولید محصولات با کیفیفت و سودده از برنامه های گروه ساپیا در سالجاری می باشد.
درگروه بانکی که اکثرا متعادل دنبال شدند نمادهای وپارس، وپست و حکمت از اقبال بیشتری برخوردار بودند و نماد بانك ملت پس از برگزاري مجمع عمومي عادي بطور فوق العاده مبني بر انتخاب اعضاي هيات مديره متعادل و مثبت به گردونه معاملات بازگشت.
گروه های سرمایه گذاری و بیمه ای بعد از شروعی اکثرا مثبت، منفی شدند در این میان نماد دانا و وتوصا همچنان با صف خرید پرحجم به کار خود پایان دادند. نماد وساپا معاملات متعادل و مثبت را تجربه کرد اما با توجه به اخبار مثبت منتشر شده خساپا و صف خرید و اقبال گروه خودرویی، انتظار می رود با افزایش تقاضا و معاملات مثبت تری دنبال شود.
گروه های پتروشیمی و پالایشگاهی علیرغم افزایش قیمت های جهانی نفت، اکثرا متعادل بودند در این میان برخی نمادها همچون شبندر، شپارس، شفارس، شپاکسا و شکربن از اقبال بیشتری برخوردار بودند. افت ارزش دلار در مقابل سایر ارزها در بازار بین المللی در حالی ادامه دارد که گزارش ها بر محتاط بودن خانم "یلن" رییس فدرال رزرو(بانک مرکزی آمریکا) مبنی بر افزایش نرخ بهره حکایت دارد و به نظر می رسد که فدرال رزرو آمریکا تا پایان امسال تنها ٢ بار نرخ بهره را افزایش دهد. فدرال رزرو آمریکا در نشست دسامبر برای نخستین بار در ده سال گذشته نرخ بهره را افزایش داده است.
گروه های فلزی و معدنی با ادامه رشد آرام قیمت های جهانی با افزایش تقاضا مواجه شدند. برخی نمادها همچون فلوله، فنوال، کبافق پرتقاضا تر بودند و جهش نماد ذوب آن به دليل فروش خوب محصولات در بورس كالا و پررنگ شدن شایعه مجدد افزایش سرمایه ١٠٠٠ درصدی را مشاهده کردیم. در روزهای گذشته و با انتشار شاخص خرید مدیران چین که مشخص شد در ماه مارس به بالاترین سطح خود از ماه می ٢٠١٤ افزایش رسیده از افزایش تدریجی تقاضا و رشد تولید فولاد حکایت داشت. کمیته تخصصی فولاد چین اعلام کرد تولید فولاد خام چین در ماه مارس ٢.١٥ میلیون تن در روز بوده و پیش بینی می شود در ماه آوریل به ٢.٢ میلیون تن در روز افزایش یابد.. این کمیته اعلام کرد درحالی کارخانه های تولید فولاد مشتاق به افزایش تولید هستند اما محدودیت های بودجه و بدهی کارخانه های تولیدی، سرعت افزایش تولید را کاهش داده است. با رونق بخش مسكن تمركز سرمایه گذاران بر روی سرمایه گذاری در این حوزه افزایش خواهد یافت و این موضوع سبب رشد قیمت ملک و افزایش تقاضای فولاد خواهد شد امری در ماه های اخیر محسوس بوده است همچنین رونق خودروسازان به مفهوم افزایش تقاضای فولاد خواهد بود. افت صادرات فولاد نشان می دهد اقدامات و قوانین ضد دامپینک کشورهای اتحادیه اروپا، آمریکا، ویتنام و هند موثر واقع شده اما با وجود کاهش صادرات چین شاهد افزایش تقاضای داخلی به دلایل ذكر شده هستیم. هزینه ها در بخش فولاد چین با افزایش تقاضا، رشد خرید و فروش به شدت افزایش یافته امری که باعث شده قیمت های سنگ آهن رشد نماید. نماد صنعتي و معدني شمال شرق شاهرود با توجه به دريافت اطلاعات مبني بر تعديل با اهميت پيش بيني سود سال ١٣٩٤متوقف شد.
گروه های ماشین آلات، تجهیزاتی و برقی اکثرا متعادل و منفی دنبال شدند. صف خرید نماد تپمپی با توجه به شایعه مورد اشاره زیر ادامه داشت. شنیده ها حاکی از افزایش فروش در تپمپی و تولید پمپ های جدید صنعتی می باشد که تعدیل مثبت بیش از ٢٠ درصدی در سود شرکت به همراه خواهد شد. با رفع تحریم ها، میزان فروش و صادرات شرکت پمپ سازی نیز افزایش خواهد یافت.
گروه های ساختمانی، سیمانی و کاشی و سرامیک اکثرا منفی دنبال شدند و تنها ثباغ، سبجنو، ثرود، وآذر و کهرام نمادهای متعادل و مثبت آنها بود اما با توجه به عدم رشد گروه های مذکور بخصوص گروه سیمانی، بهبود بازار فروش آنها، شرایط تکنیکی مناسب و احتمال خروج رکود فیزیکی مسکن در نیمه دوم امسال، اکثر نمادهای گروه های مذکور کم ریسک تلقی شده و به دید میان مدت پرپتانسیل ارزیابی می شوند. وزير صنعت: پيش بيني مي کنيم ظرفيت توليد سيمان در ١٠ سال آينده به حدود ١٢٠ ميليون تن در سال برسد، کشور ظرفيت توليد سالانه ٨٠ ميليون تن سيمان را دارد و مي توانيم به بزرگترين صادر کننده سيمان جهان تبديل شويم و در صدد هستيم يكي دو ترمينال صادرات سيمان از طريق آب را در جنوب کشور ايجاد کنيم.
نماد شركت مارگارين با توجه به تعديل پيش بيني درآمد هر سهم متوقف شد و اکثر نمادهای گروه غذایی مثبت دنبال شدند. سایر گروه ها اکثرا متعادل و منفی بودند و تک نمادهایی همچون کگاز، کسرا، کهمدا، دسانکو و مفاخر مثبت به کار خود پایان دادند. نماد مخابرات ايران با توجه به اعلام تنفس مجمع عمومي عادي بطور فوق العاه-مجمع عمومي فوق العاده(تصميم گيري در خصوص افزايش سرمايه) متعادل و منفی مورد بازگشایی قرار گرفت.

در گروه خدمات فنی مهندسی رتکو معاملات کم حجمی داشت و منفی معامله شد. گروه مپنا نیز متعادل بود و در نهایت پس از معامله دو و نیم میلیون سهم با قیمت پایانی 936 تومان به استقبال معاملات فردا خواهد رفت.
در گروه لیزینگ تنها نمادی که با صف خرید کار خود را به پایان رساند نماد ولساپا بود این در حالی شکل گرفت که نماد های این گروه بطور کلی متعادل معامله شدند و نماد های ولساپا، ولبهمن، ولغدر، ولصنم، با افزایش قیمت و معاملات مثبت و همچنین نماد های ولیز و وایران با کاهش قیمت بکار خود پایان دادند.
گروه فرآورده های نفتی که نسبت به معاملات روز های گذشته این گروه با تقاضای خرید بیشتری روبرو شده بودند نماد های شپاس، شنفت، شبندر، ونفت و شبهرن با بیشترین افزایش قیمت و همچنین نمادهای شراز، شتران، شسپا، شپنا، شرانل و شاوان با کاهش قیمت سعی در کاهش شاخص قیمتی این گروه داشتند. همچنین در این گروه نماد شبریزکه در جدیدترین گزارش خود زیان هر سهم منتهی به 30 آذر 94  شرکت را مبلغ ۳۵۷ ریال اعلام کرده ، در حالی که نسبت به گزارش قبلی با کاهش ۲۹۰ درصدی همراه بوده است،  در قیمت ۵۸۴ تومان با افت ۲ درصدی بازگشایی شد. و حتی در محدوده 6 درصد منفی بکار خود پایان داد. شاخص کل بورس اوراق بهادار در پایان معاملات امروز ، با ۹۸ واحد افت در رقم ۸۰ هزار و ۶۵۴ واحدی متوقف شد . بیش از ۴۱% از نمادهای بورسی امروز را با افزایش قیمت پشت سر گذاشتند. حجم معاملات بورس به استثنای معاملات بلوکی به ۹۸۸ میلیون سهم، ارزش معاملات به ۲۸۴.۲ میلیارد تومان و ارزش بازار به ۳۴۸ هزار میلیارد تومان رسید .
در پایان معاملات روز جاری، سه صنعت خودرو و قطعات ساخت ، سرمایه گذاریها و بانک ها و موسسات اعتباری به ترتیب بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند . بیشترین اثر منفی بر افت شاخص نیز توسط نمادهای فملی، پارسان، اخابر ، وغدیر رقم خورد.
فرابورس مثبت بود
شاخص کل فرابورس نیز در پایان معاملات امروز ، با ۴ واحد رشد در رقم ۸۱۱ واحدی جای گرفت . بیش از ۴۷% از نمادهای فرابورسی امروز را با افزایش قیمت پشت سر گذاشتند. حجم معاملات فرابورس به استثنای معاملات بلوکی به ۲۰۷ میلیون سهم، ارزش معاملات به ۶۳.۲ میلیارد تومان و ارزش بازار به ۵۹ هزار میلیارد تومان رسید.
فعالیت بازار فرابورس در روز 21 فروردین‌ماه 1395 با خرید و فروش 316 ‏میلیون ورقه بهادار در 39 هزار و 656 نوبت به ارزش 2 هزار و 299 میلیارد و 110 میلیون ریال خاتمه یافت‎.‎
نیرو سرمایه به همراه گسترش تجارت و سرمایه ایرانیان و سبحان انکولوژی بیشترین افزایش قیمت سهم را داشتند در ‏حالی که سهام شرکت‌های سیمان لار سبزوار، سرمایه‌گذاری مسکن تهران و بیمه کوثر با بالاترین کاهش قیمت مواجه ‏شدند.‏
بیشترین حجم و ارزش معاملات امروز به میزان 54 میلیون سهم به ارزش 152 میلیارد ریال در ‏نماد ذوب آهن اصفهان اتفاق افتاد.‏همچنین، آیفکس از ابتدای ساعت معاملاتی امروز روند صعودی در پیش گرفت و حدود 10 واحد بالا رفت اما در نهایت ‏به رشد 4.5 واحدی بسنده کرد و عدد 811.58 واحد را نشان داد.‏ طبق این گزارش، قیمت اوراق تسهیلات مسکن در روز جاری در تمامی نمادها به جز نماد اسفند 93 افت کرد و در ‏محدوده 736 تا 796 هزار ریال معامله شد.‏
در بازار اول 43 میلیون و 40 هزار ورقه بهادار به ارزش 95 میلیارد ریال داد و ستد شد و بیشترین حجم معاملات در نماد ‏سرمایه گذاری مسکن تهران و بیشترین ارزش در نماد سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی اتفاق افتاد.‏
همچنین، 185 میلیون اوراق بهادار در بازار دوم به ارزش 812 میلیارد ریال خرید و فروش شد و ذوب آهن اصفهان ‏رکورددار حجم و ارزش معاملات در این بازار بود.‏
طی روز شنبه، صندوق سرمایه‌گذاری آرمان آتی کوثر با معامله 3 میلیون و 220 هزار سهم بالاترین حجم معاملات ‏صندوق‌های قابل معامله را به خود اختصاص داد.‏همین طور در بازار اوراق با درآمد ثابت بیشترین حجم و ارزش معاملات متعلق به اوراق اجاره چادرملو به ارزش 479 ‏میلیارد ریال بود و در مجموع یک هزار و 204 میلیارد ریال اوراق در این بازار داد و ستد شد.در عین حال، 52 میلیارد ریال ‏اسناد خزانه اسلامی در نمادهای "اخزا" مبادله شد که بالاترین ارزش معاملات در نماد "اخزا2" بود.‏
امروز شاهد بازگشایی نماد معاملاتی شرکت بیمه سامان پس از ارائه اطلاعات پیش‌بینی و نمادهای معاملاتی اوراق اجاره شرکت ‏واسط مالی مرداد دوم و اوراق صکوک اجاره شرکت واسط مالی دی یکم‎ ‎پس از پرداخت اجاره بهای سه ماهه اوراق بودیم؛ همچنین ‏با توجه به اتمام مهلت استفاده از حق تقدم خرید سهام شرکت بهمن لیزینگ، نماد معاملاتی مذکور در پایان معاملات امروز متوقف ‏شد.‏

نظرات کاربران