توافق ایران و ترکیه در کاهش هزینه صادرات محصولات پتروشیمی

یک مسئول صنعت پتروشیمی از توافق ایران و ترکیه برای صادرات محصولات پتروشیمی خبر داد و گفت: امید است که با توافق های آتی شاهد رشد صادرات به این کشور باشیم.

رضا محتشمی پور رییس دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی درباره تازه ترین توافق های صورت گرفته میان ایران و ترکیه برای کاهش و بهبود تعرفه محصولات صادراتی صنایع پتروشیمی ایران به این کشور اظهارکرد: خوشبختانه در سفری که به تازگی به این کشور همسایه داشتیم، مقام های این ترکیه برای کاهش تعرفه ها اعلام آمادگی کردند.
به گزارش آریا بازار به نقل از ایرنا، وی افزود: پیشتر 10 قلم از محصولات برای کاهش تعرفه ارائه شده بود و پنج محصول دیگر نیز که در فهرست اولیه نبود در جریان مذاکره با مقام های ترکیه اضافه شد و در مجموع 15 محصول می تواند شاهد کاهش تعرفه باشند.
رییس دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی ادامه داد: محصولات پت بطری (PET)، پت الیاف (PET)، تی.دی.آی، پلی پروپیلن کوپلیمر و نیز پلی استایرن به این فهرست افزوده شد و این محصول با توجه به افزایش تولید در کشور در این فهرست قرار گرفت.
محتشمی پور با بیان اینکه محصولاتی مانند پلی اتیلن، متانول و اوره پیشتر در این فهرست قرار گرفته بود گفت: مذاکره ها میان دو کشور ادامه دارد.
در ماه های گذشته، ترکیه برای صادرات برخی محصولات پتروشیمی ایران مانع تراشی کرده و بر اساس قوانین ضد دامپینگ، تعرفه های سنگینی را برای آنها وضع کرده بود.
حدود 27 میلیون تن محصول پتروشیمی در نیمه نخست امسال تولید شد که نسبت به مدت مشابه پارسال بیش از پنج درصد رشد کرد.
مقدار فروش داخلی در این مدت، از لحاظ ارزش 12 درصد بیشتر شد. همچنین در صادرات محصولات پتروشیمی در 6 ماه نخست امسال رشد 12 درصدی از نظر مقدار و هشت درصدی از نظر ارزش نسبت به زمان مشابه پارسال تحقق یافت.
ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی اکنون حدود 62 میلیون تن در سال است که با بهره برداری از طرح های جدید تا پایان امسال به بیش از 70 میلیون تن افزایش می یابد.

نظرات کاربران