افزایش 10 میلیونی محصولات پتروشیمی با بهره گیری از 5 طرح بزرگ

5 طرح معظم پتروشیمی در فاصله ی آذرماه 1396 تا بهار سال آتی، راه اندازی خواهند شد. با بهره برداری از این طرح ها به گفته ی مسوولان 10 میلیون تن به حجم محصولات پتروشیمی ایران افزوده خواهد شد.

بنا به گزارش های موثق ظرفیت تولید پتروشیمی ایران در سال بالغ بر 62 میلیون تن می باشد که با بهره برداری از این پنج طرح بزرگ این میزان به رقمی در حدود 72 میلیون و ششصد هزار تن در سال خواهد رسید. 

هم اکنون فاز سوم توسعه پتروشیمی پردیس پیشرفتی حدود 99 درصدی داشته که پس از بهره برداری ظرفیت تولید یک میلیون و 755 هزار تن اوره و آمونیاک را به مجموعه ی پتروشیمی کشور خواهد افزود. برابر آخرین برآوردها و با توجه به پیشرفت فیزیکی نود و نه درصدی پروژه، پیش بینی می‌شود تولید آزمایشی فاز سوم توسعه ی پتروشیمی از آذر ماه سال جاری آغاز شود.

دومین طرحی که بر اساس برنامه ی زمان بندی از پیش اعلام شده از آذر ماه سال جاری تولید آزمایشی خود آغاز خواهد نمود، پتروشیمی مرجان است. این پروژه نیز با توجه به نزدیک بودن زمان آغاز تولید آزمایشی خود، به پیشرفت نود و نه درصدی رسیده است. در صورت راه اندازی کامل این پتروشیمی، سالانه یک میلیون و ششصد و پنجاه هزار تن متانول به ظرفیت تولیدات پتروشیمی کشور افزوده خواهد شد. 

پتروشیمی کاوه که بزرگترین طرح تولید متانول جهان با ظرفیت تولیدی معادل دو میلیون و سیصد هزار تن در سال است، نیز از پیشرفت بیش از نود و پنج درصدی برخوردار بوده است. همچنین فاز نخست پتروشیمی بوشهر، که شامل واحدهای اتیلن و متانول می باشد از پیشرفت در حدود 90 درصد برخوردار است. کارشناسان گمانه زنی کرده اند که تولید آزمایشی این دو مجتمع پتروشیمی در حال راه اندازی نیز قبل از آغاز سال 1397 آغاز گردد. لازم به ذکرست، میزان تولید سالانه ی پتروشیمی بوشهر چهارمیلیون و یکصد و یازده هزار تن در نظر گرفته شده است. 

پس از چهار طرح مذکور باید از فاز دوم توسعه پتروشیمی ایلام که برای تولید اتیلن طراحی شده است، نام برد که بیش از هشتاد و هفت درصد پیشرفت اجرایی داشته است و پنجمین طرح مهم آماده ی بهره برداری در مسیر خط لوله اتیلن می باشد.

پتروشیمی کاوه به عنوان بزرگترین طرح تولید متانول جهان با ظرفیت تولید سالانه دو میلیون و 310 هزار تن از پیشرفت 96 درصدی و فاز اول پتروشیمی بوشهر شامل واحدهای اتیلن و متانول هم با ظرفیت تولید چهار میلیون و 111 هزار تن از پیشرفت 90 درصدی برخوردار بوده که پیش بینی می‌شود تولید آزمایشی از این دو طرح هم تا پایان امسال آغاز شود.

فاز دوم توسعه پتروشیمی ایلام از ظرفیت تولید سالانه 822 هزار تن محصول شامل اتیلن ، پروپیلن و سایر محصولات پلیمری برخوردار بوده که برای راه اندازی آن طرح سولفورزدائی از گاز هم باید اجرایی شود که این پروژه هم از پیشرفت بالای 80 درصد برخوردار است.

در مجموع با راه اندازی از این پنج طرح حدود 10 میلیون و 648 هزار تن به ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی ایران افزوده می شود که در این صورت کل ظرفیت تولید در صنعت پتروشیمی ایران را به بیش از 72 میلیون تن در سال افزایش می دهد.

نظرات کاربران