صنعت پتروشیمی لب پرتگاه!!

به دلیل ارائه نشدن قیمت منطقی خوراک اکثر واحد های پتروشیمی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم میکنند؛شاید در یک فضای منطقی و معقول، با تشکیل یک نهاد رگولاتوری بتوان بحث قیمت‌گذاری خوراک مایعات واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی را حل کرد.

این روزها موضوع خوراک پتروشیمی و چالش‌های پیش‌روی این صنعت از بحث‌های داغ در بین مسئولان و محافل خبری بوده است. با توجه به اینکه توجه به این صنعت می‌تواند علاوه برای ایجاد اشتغالزایی در کشور بستر را برای توسعه صادرات فراهم کند. متاسفانه چند سال است که نرخ خوراک گازی پتروشیمی‌ها در مجلس و دولت مورد بررسی قرار گرفته اما هنوز با گذشت چندین سال از این موضوع بحث قیمت گذاری در هاله‌ای از ابهام باقی‌مانده است.

به طور کلی در صنعت پتروشیمی بعضی از مجتمع های پتروشیمی با خوراک و مواد اولیه گازی و برخی دیگر با خوراک مایع(مشتقات پالایشی) فعالیت می کنند. بررسی‌های به عمل آمده بیانگر این است که صنعت پتروشیمی یکی از جذاب‌ترین صنایع برای سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی است و توجه به این صنعت می‌تواند رونق اقتصادی کشور و افزایش صادرات را به دنبال داشته باشد.

طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، قرار است در برنامه ششم توسعه ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور دو برابر شود؛ در این فاکتور قیمت‌گذاری خوراک واحدهای پتروشیمی بسیار مهم و تاثیرگذار است، بنابراین در صورت ارائه نشدن قیمت منطقی اکثر سرمایه‌گذاران چندان رغبتی برای سرمایه‌گذاری در این صنعت نخواهند کرد.

حمید حسینی ﻋﻀﻮ ارشد هیات ﻣﺪﯾﺮﻩ ﺍﺗﺤﺎﺩﯾﻪ ﺻﺎﺩﺭﮐﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﻓﺮﺁﻭﺭﺩﻩ ﻫﺎﯼ ﻧﻔﺖﮔﺎﺯ ﻭ ﭘﺘﺮﻭﺷﯿﻤﯽ در گفت‌وگویی در پاسخ به این سوال که اکثر تولیدکنندگان در خصوص نرخ خوراک گازی مشکل دارند، گفت: در این خصوص ما دو بحث داریم یکی اینکه بحث خوراک گازی که فرمول آن، نهایی و ابلاغ شد و قیمت‌ها براساس فرمولی که تهیه شده براساس ۱۳ سنتی که مجلس تعیین کرده بود و کارشناسان هم قیمت ارائه شده را منطقی و سود آور می دانند، محاسبه می شود تا جاییکه تقریبا کارشناسان قیمت ارائه شده را منطقی و سودآور می‌دانند.

حسینی افزود: نکته دیگر بحث روی پالایشگاه ها و پتروشیمی‌هایی که خوراک آن‌ها نفت خام، میعانات و نفت است، به طور یقین تخفیف این 5درصدی برای واحدهای پتروشیمی جوابگو نیست. اگر دولت واقعا به دنبال این است که بخش پایین دست نفت افزایش پیدا کند، حتما باید در قیمت خوراک تجدیدنظر کند.

ﻋﻀﻮ ارشد هیات ﻣﺪﯾﺮﻩ ﺍﺗﺤﺎﺩﯾﻪ ﺻﺎﺩﺭﮐﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﻓﺮﺁﻭﺭﺩﻩ ﻫﺎﯼ ﻧﻔﺖ ﻭ ﮔﺎﺯ ﻭ ﭘﺘﺮﻭﺷﯿﻤﯽ با اشاره به اینکه در قانون سیاست گذاری برای واحدهای پتروشیمی، مشخص شده است که نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی بایستی ۶۵ درصد بازار صادراتی منطقه باشد، اظهار کرد: با وجود تصویب قیمت در دولت و مجلس این مصوبه با ایراداتی همراه بود، چرا که قیمت در بازارهای منطقه متفاوت است و با این معیار نمی‌توان قیمت واحدی را تعیین کرد.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان نفت و گاز پتروشیمی گفت: مشکل عمده واحدهای پتروشیمی خوراک میعانات گازی و نفت است و اگر وزارت نفت در این زمینه وارد عمل نشود؛ به طور یقین فعالیت پالایشگاه ها اقتصادی نخواهد بود.

ﻋﻀﻮ ارشد هیات ﻣﺪﯾﺮﻩ ﺍﺗﺤﺎﺩﯾﻪ ﺻﺎﺩﺭﮐﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﻓﺮﺁﻭﺭﺩﻩ ﻫﺎﯼ ﻧﻔﺖ ﻭ ﮔﺎﺯ ﻭ ﭘﺘﺮﻭﺷﯿﻤﯽتصریح کرد: در بودجه 96 قرار بود که این موضوع اجرایی شود اما متاسفانه برخی از تشکل‌ها کج‌سلیقگی نشان دادند و بحث قیمت گاز را همراه با خوراک مایعات، دوباره در مجلس مطرح کردند و این امر باعث شد که مجلس کل موضوع را منتفی اعلام کند.

حسینی افزود: امیدوارم در یک فضای منطقی و معقول و با تشکیل یک نهاد رگولاتوری بتوانیم بحث قیمت‌گذاری خوراک مایعات واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی را حل کنیم.

در ادامه کوروش کرم پور حقیقی دبیر کمیسیون انرژی مجلس شواری اسلامی با اشاره به اینکه باید به خام‌فروشی در بخش‌های مختلف صنعت نفت خاتمه داد، گفت: با این روش می‌توان ضمن ایجاد ارزش افزوده بالا، زمینه را برای صادرات این صنعت فراهم کرد.

کرم‌پور حقیقی افزود: در همین راستا بحث قیمت خوراک واحدهای پتروشیمی‌های نفت و میعانات نفتی در کمیسیون انرژی در دست پیگیری است و امیدواریم با ارائه راهکارهای اصولی بتوانیم قدم های موثری را در جهت توسعه این صنعت برداریم.

می‌توان گفت هم‌اکنون اکثر واحدهای پتروشیمی به دلیل ارائه نشدن قیمت منطقی خوراک با مشکلات زیادی دست و پنجه‌ نرم می‌کنند، بنابراین ضروری است که دولت و مجلس باید برای توسعه این صنعت، دست به کار شوند؛ در غیر اینصورت سرمایه‌گذاران چندان راغب به سرمایه‌گذاری در این بخش نخواهند بود.

نظرات کاربران