قیمت پایه محصولات پلیمری ازسوی دفتر پایین‌دست شرکت ملی پتروشیمی اعلام شد

قیمت محصولات پلیمری روی خط ثابت

در محصولات پلیمری این هفته قیمت پایه هم روندی صعودی را در پیش گرفت و برای چند هفته متوالی با افزایش قیمت‌ها همراه شد. این در حالی است که گریدهای مختلف تمامی محصول‌ها متفق‌القول بر افزایش قیمت‌ها تاکید و این روند را در پیش گرفتند.

به نقل از دنیای اقتصاد، عارفه مشایخی: رصد بازارهای داخلی هم حاکی از روند افزایشی قیمت محصولات از ابتدای هفته است البته این در حالی است که باید به این نکته توجه کرد که روند غالب در بازارها افزایشی است و در این بین برخی گریدها در این بازارها روندی کاهشی را دنبال و با کاهش قیمت‌ها همراه بودند.

از جمله مهم‌ترین دلایل این افزایش قیمت می‌توان به همگام شدن این بازار با بازارهای جهانی اشاره کرد و اینکه پس از چند هفته افزایش قیمت در بازارهای جهانی عرضه‌کنندگان هم قیمت محصولات پر التهاب و پرکاربرد را بالا برده‌اند. امید به افزایش بیش از قیمت فعلی محصولات، رشد حجم عرضه‌ها و خوش‌بینی به حجم معاملات از دیگر علائم این افزایش قیمتی است.نکته دیگری که در این خصوص می‌توان به آن اشاره کرد حمایت عرضه‌کنندگان از این بازارها است.

انتظار برای به تعادل رسیدن قیمت‌ها در بازارهای داخلی از جمله دلایلی بود که بازار آزاد برخلاف تالار پتروشیمی محصولات پلیمری روندی با ثبات با جهت‌گیری منفی را در پیش گرفت اما حرکت صعودی بهای نفت و روند افزایشی قیمت محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی به نظر می‌رسد حمایت از عرضه‌کنندگان بازارها را به دنبال داشت و با افزایش قیمتی اکثر گریدها همراه بود.

در این بازار شاهد التهاب و افزایش قیمت محصول pvc به‌طور چشمگیری بودیم که ناشی از عرضه‌های کم این محصول در تالار نقره‌ای طی هفته گذشته است که افزایش حجم عرضه را گوشزد می‌کند. البته اورهال یکی از تولید‌کنندگان pvc را می‌توان از مهم‌ترین دلایل ناهماهنگی عرضه و تقاضای این محصول دانست.

نمایی از روند پیش روی بازار
رشد قیمت‌های جهانی مواد اولیه صنعت پتروشیمی و حتی خوش‌بینی به بهبود بازارهای بین‌المللی سیگنال مهمی برای حمایت از قیمت‌ها به شمار می‌رود و همچنین عقب‌نشینی حجم معاملات در هفته‌های اخیر احتمال رشد حجم معاملات را افزایش می‌دهد که این رخداد می‌تواند به بازار داخلی جهت بدهد.

با توجه به تمامی این موارد در کنار ضعف واقعی در بازارهای داخلی و عقب‌نشینی خریداران، می‌توان به رشد قیمت‌ها خوش‌بین بود ولی این شرایط چندان هم قدرتمند نخواهد بود.

رصد جدول قیمت محصولات پایه و علل روند افزایشی
رصد قیمتی محصولات پلیمری در جدول قیمتی نشانگر آن است که همه گریدها حداقل به اندازه میزان افزایش شاخص دلار نسبت به هفته قبل یعنی ۴/ ۰ درصد رشد قیمتی را تجربه کردند.

نکته‌ای که درخصوص رشد گروهی گریدهای مختلف پلیمرها باید به آن اشاره کرد این است که این رشد قیمتی ارقام چشمگیری نداشته و بیشترین مقدار افزایش برای پلی‌استایرن معمولی ۱۵۴۰ است که با افزایش ۵/ ۲ درصدی نسبت به هفته گذشته از رقم ۵۶ هزار و ۷۳۱ ریال به رقم ۵۸ هزار و ۱۷۵ ریال رسید و با افزایش بهای هزار و ۴۴۴ ریالی روبه‌رو‌ شد.

این در حالی است که پلی‌استایرن‌ها در سه گرید، ۲۰۰، ۳۰۰، ۴۰۰ در جایگاه دوم رشد قیمتی قرار گرفتند و افزایشی ۳/ ۲ درصدی را تجربه کردند.اولین نکته‌ای که درخصوص این افزایش قیمتی می‌توان بررسی کرد، افزایش بهای دلار داخلی است.

این اهرم تاثیر‌گذار در فرمول قیمتی محصولات پتروشیمی از بهای ۴۰هزار و ۹۷۶ ریال در یکشنبه گذشته با رشدی ۴/ ۰درصدی به بهای ۴۱ هزار و ۱۲۸ ریال در روز گذشته رسید. تداوم رشد تقاضا و افزایش فعالیت معامله‌گران از مهم‌ترین دلایل روند رو به رشد برای این شاخص است.

رصد بازار طلای سیاه به‌عنوان دیگر اهرم تاثیر‌گذار در تعیین قیمت‌ها هم حاکی از اثر مثبت این شاخص در قیمت محصولات پلیمری است. نفت در ماه نوامبر برای چهارمین ماه متوالی مسیر صعودی را طی کرد. هرچند این رشد قیمت نسبت به ماه‌های گذشته آرام‌تر بود اما توانست برنت را بعد از گذشت دو سال و نیم در قیمت‌های بالای ۶۰ دلار تثبیت کند.

البته این در حالی است که در آخرین روز این ماه یعنی ۳۰نوامبر نشست اوپک ۱۷۳ برگزار شد که در ادامه با نشست مشترک اوپک و غیراوپک ادامه یافت. در این نشست ۲۵ کشور تولیدکننده نفت شامل ۱۵ عضو اوپک و ۱۰ کشور غیرعضو اوپک تصمیم گرفتند توافق برای کاهش تولید را تا پایان سال ۲۰۱۸ ادامه دهند که این امر می‌تواند چشم‌انداز متعادل‌تری را برای بهای نفت رقم بزند.

اوپک و برخی کشورهای غیرعضو در نوامبر سال گذشته تصمیم گرفتند در مجموع حدود ۸/ ۱ میلیون بشکه در روز از عرضه جهانی نفت به مدت ۶ ماه بکاهند تا موجودی انبارهای نفتی جهان به متوسط ۵ ساله برسد. در این میان تنش‌‌ها در خاورمیانه از عوامل تثبیت قیمت نفت در سطوح بیشتر از ۶۰ دلار است.به این ترتیب روز گذشته بهای نفت خام آمریکا به ۵۸ دلار و ۲۹ سنت در لحظه تنظیم این گزارش رسید.

این در حالی است که شاخص نفت خام برنت هم رقم ۶۳ دلار و ۷۰۰ سنتی را برای خود ثبت کرد. به دنبال این روند و وابستگی نفتا به این دو شاخص این محصول نیز رقم ۵۷۴ دلار و ۱۷ سنت را در هر تن به خود اختصاص داد.

بررسی قیمتی برخی از محصولات در بازارهای جهانی
PVC: بررسی روند قیمتی این محصول در دو بازار GCC و CFR هند حاکی از ثبات قیمتی برای این محصول است به گونه‌ای که در منطقه GCC قیمت این محصول در ۲۴ نوامبر و اول دسامبر قیمتی مشابه بوده است و بهای ۸۴۵ دلار برای این محصول رقم خورده است.

مشابه این اتفاق در CRF هند اتفاق افتاده است و در دو تاریخ ذکر‌شده قیمت برای این محصول یکسان و ۸۸۶ دلار رقم خورده است و همین طور که انتظار می‌رفت قیمت پایه این محصول در ایران هم با افزایشی چشمگیر همراه نبوده و به اندازه رشد ۴/ ۰ درصدی افزایش بهای دلار رشد را تجربه کرده است.

پلی‌اتیلن سبک فیلم: رصد قیمتی پلی‌اتیلن سبک فیلم در منطقه GCC و CRF هم نشانگر روندی با ثبات برای این محصول است به گونه‌ای که تحلیلگران این بازارها نهایت رشد ۲۰ درصدی را برای این شاخص در نظر گرفته‌اند.در عین حال قیمت بیشتر محصولات پلیمری در بازارهای جنوب و جنوب شرقی آسیا در هفته منتهی به یک دسامبر ۲۰۱۷ صعودی بود.

بر این اساس، بیشترین افزایش نرخ مربوط به کالای پلی‌استایرن معمولی و با ۵۵ دلار افزایش نرخ و برابر با نزدیک به ۴ درصد افزایش نرخ بود. اما این در حالی است که به‌طور کلی همان‌طور که قبل‌تر به آن اشاره شد درست است که با افزایش قیمتی برای محصولات همراهیم اما این روند افزایشی بطئی است و با ارقام چشمگیری در بازارهای جهانی همراه نیست.

تغییر مسیر در هند و چین
با توجه به ورود نفت شیل آمریکا و موجی که این ورود در بازارهای جهانی به راه انداخت، شکل عرضه، تقاضا و بهای نفت در کشورهای بازیگران نفتی بر هم خورد.

با توجه به وابستگی محصولات پتروشیمی به نفت، طبعا موج جدیدی هم در این بازارها شکل گرفت و تولید‌کنندگان این محصولات با شکل جدیدی از بازارها روبه‌رو شدند.

بنابراین با توجه به این موضوع و با توجه به تعریف پروژه‌های زیست محیطی که اخیرا شکل گرفته‌اند کشور‌هایی همچون چین تصمیم گرفتند که روش خود را تغییر داده و دستور‌العمل جدیدی را در دستور کارخود قرار دهند.

بنابراین بسیاری از شرکت‌های تولیدی که به روش قبلی مشغول به کار بودند، تعطیل و فصل جدیدی برای بازار پتروشیمی‌ها گشوده شد. دو کشور چین و هند به‌طور مشخص سعی در تعریف پروژه‌های جدید دارند.

بنابراین واحد‌های تولیدی در این دو کشور قطعا باید شاهد تغییراتی در عرضه و تقاضای محصولات تا مدت زمان شروع پروژه‌های جدید باشند.

نظرات کاربران