توپ فوتبال رسمی جام جهانی 2018 با به کار بردن لاستیک Bio-EPDM

در توپ فوتبال رسمی جام جهانی 2018 لاستیک بیو اتیلن پروپیلن داین مونومر مورد استفاده قرار خواهد گرفت. این خبر را کمپانی Arlanxeo که عرضه کننده این مواد است منتشر کرده است.

به گفته شرکت Lanxess/Saudi Aramco JV لاستیک بیو ای پی دی ام(بیو اتیلن پروپیلن داین مونومر) با نام تجاری Keltan Eco در لایه اسفنجی زیر پوشش بیرونی توپ 'Telstar 18' آدیداس مورد استفاده قرار می‌گیرد.


این لاستیک مصنوعی مانند یک بالشتک انعطاف پذیر عمل کرده و جهش مناسبی برای توپ در طول بازی امکان‌پذیر می‌سازد.

اولین لاستیک EPDM جهان Keltan Eco است که اتیلن به کار رفته در تولید آن از نیشکر استخراج شده است. با توجه به محتوای اتیلن، نسبت مواد بیو بین 70-50 درصد متغیر است.

لاستیک Keltan Eco در آب‌بندی بدنه‌ خودرو، پروفیل در و پنجره و همچنین در چمن‌های مصنوعی و کفپوش سالن‌ها و پیست‌های ورزشی استفاده می‌شود.


آدیداس برای تولید توپ‌های خود از Keltan Eco 6950 استفاده می‌کند. این ماده دارای ساختار منحصر بفرد با تراکم بالاست، این ویژگی‌ به طور کلی خواص کم دمای ماده را بهبود می‌بخشد و باعث افزایش کشسانی و انعطاف‌پذیری می‌شود.

این لاستیک تست‌های سختگیرانه آدیداس در مورد دانسیته، سختی، وزن و... را با موفقیت پشت سر گذاشت.

استفان بیچلر، مدیر پروژه‌های حوزه فوتبال در آدیداس، می‌گوید: "برای ما پایداری زیست محیطی معیار اساسی در انتخاب توپ فوتبال جام جهانی فوتبال بود. هدف ما تولید توپ فوتبال جدید با استفاده از مواد پیشرفته‌‌ای بود که ویژگی‌های عملکردی قابل توجهی داشته و همچنین پایدار باشند."

نظرات کاربران