مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز

بهره برداری از خط ششم سراسری گاز در هفته نخست دی ماه

حسن منتظر تربتی ،مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز از بهره برداری خط ششم سراسری گاز خبر داد.  خط ششم سراسری به منظور تقویت سامانه گازرسانی کشور و تأمین گاز استان‌های بوشهر و خوزستان و در ادامه، استان‌های غربی و شمال غربی کشور تعریف شده است

حسن منتظر تربتی درباره خط ششم سراسری گاز با بیان اینکه پروژه ساخت خط ششم سراسری از جمله طرح‌های سخت و پیچیده گازی بود که اکنون با موفقیت به آخرین روزهای ساخت نزدیک می‌شود و به‌زودی به بهره‌برداری می رسد، گفت: خط ششم از بستر رودها و کوه‌های بزرگ با سختی فراوان عبور کرد و در مسیر پیشرفت خود با موانع فراوان روبه‌رو شد، عبور دادن خط لوله از بستر رودخانه کار بسیار دشواری است، اما برای رسیدن به هدف، مجبور شدیم تا برای نخستین بار در کشور با احداث پل روگذر این خط را از رود کارون عبور دهیم که بر اساس نظر کارشناسان و مجریان طرح، تاکنون در ایران این حجم از کار در چنین شرایطی تجربه نشده بود.

تربتی، با اشاره به این‌که در اجرای طرح‌های احداث خطوط لوله، زمانی که خط به رودخانه می‌رسد حق عبور از آب شیرین را ندارد، ادامه داد: وجود مشکلاتی از این قبیل سبب طولانی و دشوار شدن احداث خط ششم سراسری شده بود، با این وجود توانستیم احداث این خط را به سرانجام رسانیم.

 خط ششم سراسری به منظور تقویت سامانه گازرسانی کشور و تأمین گاز استان‌های بوشهر و خوزستان و در ادامه، استان‌های غربی و شمال غربی کشور و همچنین در راستای اهداف برنامه پنجم توسعه، به طول ۱۲۰۰ کیلومتر با قطر ۵۶ اینچ و با ظرفیت انتقال ۱۱۰ میلیون مترمکعب گاز در روز، از مبدا عسلویه (خروجی فازهای ۹ و ۱۰) در استان بوشهر تا دهگلان در استان کردستان تعریف شده است.

هدف از ساخت این خط لوله، انتقال روزانه ۱۱۰ میلیون مترمکعب گاز از فازهای پارس جنوبی برای مصرف داخلی و صدور گاز به عراق است. یکی از مهم‌ترین و مشکل‌ترین بحث‌ها در بخش ساخت خطوط لوله بحث تحصیل اراضی است که با تلاش‌های شرکت ملی گاز این موضوع نیز مرتفع شده است.

 به گفته حمیدرضا عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز، خط انتقال گاز ششم سراسری یکی از راهبردی‌ترین خطوط انتقال گاز در کشور است که اکنون روند پیشرفت آن، آخرین مراحل خود را طی می‌کند و در هفته نخست دی‌ماه به بهره‌برداری می‌رسد.

<همکو : اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

نمودار قیمت گاز طبیعی ، قیمت نفت و سوخت 

نظرات کاربران