تلاش بانک مرکزی برای کوچک کردن حباب سکه

رئیس اتحادیه طلا و جواهر، از پایین آمدن قیمت سکه خبر داد و خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه سکه هنوز هم، ۱۰۰ هزار تومان حباب دارد، خریداران غیرحرفه‌ای سکه، ضرر کردند.

محمد کشتی‌آرای گفت: در یک هفته گذشته، افزایش قیمت جهانی طلا، آن هم به طرز چشم گیری به افزایش نرخ این فلز ارزشمند در بازار داخلی انجامید. از سوی دیگر، نرخ ارز هم در بازار داخل افزایش پیدا کرد و با افزایش جهانی قیمت، دست به دست هم دادند و در نیمه هفته گذشته، نرخ سکه تمام بهار آزادی را به بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رساندند. سکه طرح امامی در هفته گذشته یک میلیون و ۵۴۰ هزار تومان به فروش رسید؛ اما در هفته جاری و پس از روز پنج شنبه، با توجه به کاهش قیمت دلار، قیمت انواع سکه هم شش تا هفت هزار تومان کمتر شد.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر افزود: نکته مهم اینکه حراج بانک مرکزی نه به منظور کاهش قیمت واقعی، بلکه برای کوچک شدن حباب سکه برگزار شده؛ چراکه قیمت واقعی سکه به دلایل دیگری افزایش پیدا کرده و حباب سکه با برگزاری حراج در بانک کارگشایی به اندازه ۱۰۰ هزارتومان کمتر شده است؛ بنابراین نمی توان این اقدام بانک مرکزی را بی اثر در این زمینه در نظر گرفت.

وی تصریح کرد: در واقع برگزاری حراج به واقعی شدن قیمت کمک می کند نه کاهش قیمت واقعی؛ به خصوص اینکه حباب ۲۰۰ هزار تومانی قیمت سکه اکنون به ۱۰۰ هزار تومان رسیده است؛ اما در تحلیل بازار سکه باید به این نکته توجه کرد که حباب قیمت مانند مرض است. ناراحتی و التهاب ایجاد شده به واسطه این مرض به تدریج از بازار خارج می شود و این خروج ناگهانی نیست؛ بلکه این امید وجود دارد که حباب سکه در روزهای آینده کوچکتر از اندازه فعلی شود و در ادامه اگر قیمت جهانی طلا و قیمت دلار در بازار داخل کاهش پیدا کند، قیمت سکه هم پایین خواهد آمد.

به گفته کشتی‌آرای، از سوی دیگر شروع سال میلادی هم از عوامل افزایش قیمت سکه است. این مناسبت جهانی هر ساله با نوسان قیمت جهانی طلا و ارز همراه بود و به بروز رکورد قیمت منجر شده است. این عوامل گذرا می تواند خریداران غیرحرفه ای سکه را فریب دهد. کسانی که هفته گذشته سکه خریدند، در این هفته و در روزهای آینده با کوچک شدن حباب قیمت با زیان رو به رو خواهند شد و این درحالی است که کنش خریداران حرفه ای به گونه ای دیگر شکل می گیرد.

وی اظهار داشت: طبیعی است که با بروز نوسانات، ضرر خریداران غیرحرفه ای بیشتر است؛ در نتیجه به تدریج حضور این افراد در بازار کمتر خواهد شد و عرضه و تقاضا به تعادل می رسد.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت طلا و سکه ، قیمت ارز و دلار

نظرات کاربران