فین تک ها، رقیبی جدید برای بانک ها

تعدادی از جوانان تحصیلکرده دور هم جمع می‌شوند و با استفاده از دانش تخصصی و سرمایه اولیه کمی، کسب و کارهای نوآورانه‌ای ایجاد می‌کنند که باعث ایجاد شغل برای خودشان و همچنین ایجاد عرصه ای جدید در حوزه های مختلف اقتصادی کشور می شوند.

جوان‌های خوشفکر و استارت آپ باز حالا هر روز سهم‌شان را از اقتصاد کشور بیشتر می‌کنند و موانع و مقابله‌ها را یکی یکی پشت سر می‌گذارند و تا جایی پیش می‌روند که اگر زمانی با کسب و کارهای آنها مقابله و فیلتر می‌شد، حالا مقامات دولتی را نیز با خود همراه کرده‌اند. فین‌تک، یکی از همین حوزه‌های نوین کسب و کار است. آمار و اطلاعات دقیقی درباره تعداد و میزان اشتغال آفرینی آنها در ایران وجود ندارد، اما در سایت یکی از شناخته شده‌ترین اپلیکیشن‌های پرداخت مالی ایرانی آمده است: «بیش‌از ۲۰٫۰۰۰ کسب و کار و ۱۸۰٫۰۰۰ کاربر فعال به ما اعتماد کردند.»

فین‌تک‌ها در جهان در حوزه‌های مختلفی فعالیت می‌کنند. گزارش‌های جهانی نشان می‌دهد که چین پیشرفته‌ترین کشور جهان از نظر استفاده از فین‌تک‌ها برای فعالیت‌های دیجیتالی است. ۶۹ درصد از کارهای دیجیتالی چین روی هم رفته، از طریق فین‌تک‌ها انجام می‌شود. ۸۳ درصد از فعالیت‌های انتقال و پرداخت پول از طریق فین‌تک‌ها انجام می‌شود، بعد از چین، هند در جایگاه دوم قرار دارد که ۷۲درصد از پرداخت‌هایشان از این روش انجام می‌شود. در حوزه‌های برنامه‌ریزی مالی، سرمایه‌گذاری و بیمه نیز فین‌تک‌ها فعال هستند که در تمام آنها چین در نخستین جایگاه استفاده از این فناوری‌ها قرار گرفته است. در حوزه بیمه، ۴۷ درصد از کسب و کارهای دیجیتالی در هند از فین‌تک استفاده می‌کنند. در انگلستان نیز ۴۳ درصد از امور بیمه‌ای، از طریق فین‌تک‌ها انجام می‌شود.
چند سالی می‌شود که فعالیت فین‌تک‌ها در ایران نیز رواج یافته است. برخی از برآوردها نشان می‌داد که فعالیت ۲۰۰ هزار کسب و کار خانگی مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی، به این فناوری‌های مالی وابسته است. شرکت‌های Financial technology به معنای تکنولوژی مالی که به اختصار فین‌تک نامیده می‌شوند و کارهای پرداخت مالی را ساده می‌کنند. محمدرضا حسین‌زاده، مدیرعامل بانک ملی درباره تأثیر ورود کسب‌وکارهای جدید در صنعت بانکی نیز روز گذشته گفت:«جامعه کنونی عوض شده و با ۲۰ سال قبل قابل مقایسه نیست. جوانان تحصیلکرده در فین‌تک‌ها و استارت‌آپ‌ها حضور دارند. هم‌اکنون بخش خدمات در جامعه جان تازه‌ای گرفته است.»
فین‌تک‌ها، یکی از اصلی‌ترین نوع خدمات در حوزه بانکی هستند و در ایران نیز این‌طور که از صحبت مسئولان برمی آید، از آنها استقبال می‌شود. برخی فین‌تک‌ها را مزاحمی برای بانک‌ها می‌دانند، برخی رقیب و برخی نیز تسهیل‌کننده‌ای در کنار بانک‌ها. حسین‌زاده می‌گوید: «اکنون بیشتر اشتغال‌زایی در بخش خدمات صورت می‌گیرد؛ به همین دلیل حضور بانک‌ها در این مسیر ضروری است. هم‌اکنون گام‌های مثبتی برای همکاری با فین‌تک‌ها برداشته‌اند.» او با بیان اینکه فین‌تک‌ها، امروز در حال رقابت با بانک‌ها هستند، اظهار داشت: «بانک‌ها باید برنامه‌ریزی مناسبی برای همکاری با فین‌تک‌ها انجام دهند که البته تاکنون نیز در این خصوص اقدامات مطلوبی نیز صورت گرفته است.» حسین‌زاده، رئیس شورای هماهنگی بانک‌های دولتی می‌گوید:«فعالیت فین‌تک‌ها منجر به ایجاد کسب‌وکارهای جدید و تخصصی می‌شود. »
به نوشته ایران، بیش از ۱۲ هزار فین‌تک در سراسر جهان وجود دارد. پی‌پال، یکی از معروف‌ترین آنهاست که انجام تراکنش‌های بین‌المللی را با هزینه‌ای کمتر از ۹۰ درصد از بانک‌های سنتی فراهم کرده است. این شرکت زیر مجموعه eBay است که بنیانگذار و مالک آن نیز یک فرد ایرانی است. بر اساس گزارش تجارت فردا، بیشتر از ۲۰ درصد تمام حساب‌های پس‌انداز و سرمایه‌گذاری، امروزه قابلیت این را دارند که به‌صورت آنلاین کنترل شوند. پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۰ این مقدار به ۳۵ درصد برسد. سرمایه‌گذاری روی این شرکت‌ها نیز در سال ۲۰۱۵ بیش از ۱۵ میلیارد دلار برآورد شده است.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت ارز و دلار

نظرات کاربران