افزایش تقاضا و کاهش عرضه محصولات پلیمری

در طی هفته گذشته حجم تقاضای محصولات پلیمری بیشتر از عرضه آن در بازار بود و شاهد کاهش 8درصدی عرضه ها نسبت به هفته ماقبل بوده ایم.

طی هفته گذشته ۱۰۱ هزار و ۹۹۴ تن تقاضای محصول پلیمری در مقابل ۶۳ هزار و ۲۶۳ تن عرضه قرار گرفت و دست آخر ۵۴ هزار و ۳۲۴ تن محصول مورد معامله قرار گرفت.

در مقابل کاهش عرضه‌ها تقاضا روندی افزایشی نسبت به هفته ماقبل خود ثبت کرده است.

البته این در حالی است که بیش‌از ۸۵درصد عرضه‌ها طی هفته گذشته مورد معامله قرار گرفته است و به بیانی دیگر عرضه‌های هفته گذشته از جذابیت نسبی برخوردار بوده‌اند.


بررسی بازار آزاد
بهای محصولات پلیمری طی هفته گذشته روندی افزایشی را دنبال کرد و در انتهای هفته روال خود را عوض کرد. به این معنا که در ابتدای هفته گذشته بهای محصولات پلیمری افزایشی بود و هفته را با روندی صعودی استارت زدند. این در حالی است که با نزدیکی به روزهای پایانی هفته این روند متوقف شد و جهت‌گیری منفی را دنبال کرد.

رصد این وضعیت حاکی از این امر است که افزایش بهای دلار، افزایش قیمت‌های پایه محصولات پلیمری و رشد قیمت‌ها در بورس کالای ایران از جمله مهم‌ترین دلایل افزایش قیمتی در ابتدای هفته بوده است و این در حالی است که با پایان یافتن هفته و کاهش قیمت‌ها در این بازار این سیگنال دریافت می‌شود که هیچ خبری در این بازار نیست.

به این معنا که کسانی که به امید معامله‌گری و واسطه‌گری محموله و کالا خریدند، نتوانستند محصول خود را بفروشند و قیمت‌ها مجبور به عقب نشینی شدند و به بیانی دیگر به برتری عرضه و تقاضا در اواخر هفته منجر شدند.

البته این در حالی است که بررسی این بازارها نشانگر آن است که برخی از محصولاتی که التهاب بیشتری داشتند و تقاضا برای آنها در این مقطع زمانی بیشتر بوده است، در همین وضعیت هم معامله شده‌اند. علت پررنگ خرید این محصول توسط دلالان، قیمت این محصولات طی هفته‌های گذشته بوده است.

یعنی دلالان و واسطه‌گرها طی زمان‌هایی که قیمت این محصولات پایین‌تر بوده این کالاها را خریداری کرده و با جهش قیمتی محصولات پلیمری در بازار آزاد این محصولات را پایین‌تر از قیمت عرف بازار می‌فروشند و در نهایت هم سود زیادی را نصیب خود می‌کنند و در طرف دیگر به دلیل متعادل کردن قیمت، محصول خود را در شرایط فعلی بازار به فروش می‌رسانند.

البته این امر از دیگر دلایل کاهش قیمتی در اواخر هفته است که نشانگر آن است که واسطه‌گرها به سود کمتر راضی شده‌اند. نقدینگی کمی که در این بازارها وجود دارد از جمله دلایل دیگر کاهش قیمتی در اواخر هفته گذشته است.

این امر توان خرید را از بنگاه‌های پایین‌دستی می‌گیرد و این واحد‌ها مجبورند بر‌اساس نیاز خود مواد اولیه خریداری کنند و محصولات را در انبار ذخیره‌سازی نکنند.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت مواد اولیه پلیمر و پلاستیک ، قیمت ارز و دلار

نظرات کاربران