بریتانیا درصدد ریشه کن کردن ضایعات پلاستیکی

نخست وزیر بریتانیا با ارائه برنامه ای درصدد ریشه کن کردن ضایعات پلاستیکی غیرضروری تا سال 2042 برآمد.

خانم ترزا می قصد دارد با قرار دادن این طرح جدید زیست محیطی در دستور کار، خروج از اتحادیه اروپا، رسوایی‌ها و انتخابات ناخوشایند را پشت سر بگذارد و محبوبیت حزب محافظه کار انگلیس را افزایش دهد.

خانم می در جریان سخنرانی در روز 11 ژانویه در مرکز تالاب‌های لندن این طرح را مطرح کرد. در این سخنرانی، می با پررنگ کردن مسئله آلودگی پلاستیک گفت "اجازه تولید این میزان پلاستیک غیر ضروری توسط ما برای آیندگان باور کردنی نخواهد بود." با این حال، تنها سیاست جدید فوری، اضافه شدن جریمه 5 پنسی مغازه‌های کوچک در انگلستان برای کیسه‌های پلاستیکی بود.

سابق بر این فروشگاه‌های کوچک در انگلستان از جریمه کیسه پلاستیک معاف بودند، بر خلاف اسکاتلند، ولز و ایرلند شمالی، که جریمه‌ها به طور کامل در تمام سطوح اعمال می شود.


این طرح همچنین توسعه "سوپرمارکت‌های بدون پلاستیک" را تشویق می‌کند. دولت می قصد دارد امکان حذف بسته‌بندی پلاستیکی در قفسه سوپرمارکت‌ها و عرضه مواد غذایی بدون بسته‌بندی را بررسی کند.


خانم می به عنوان مثال در مورد ریشه‌کن کردن ضایعات پلاستیکی غیر ضروری از تلاش برای کاهش پلاستیک‌های یک بار مصرف در محل کار دولت خبر داد و پیشنهاد کرد سایر سازمان‌های بزرگ نیز استفاده از این پلاستیک‌ها را برای کارکنان خود ممنوع کنند.


طرح سبز 25 ساله نیز شامل چندین پیشنهاد تحقیقاتی برای گسترش زیستگاه‌های حیات وحش و مناطق حفاظت شده در امتداد ساحل و ایجاد نظارت قانونی زیست محیطی است.


در پاسخ به سخنرانی خانم می، فدراسیون بین‌المللی پلاستیک بریتانیا (BPF) در بیانیه مطبوعاتی گفت: " مایه تاسف است که دستاوردهای مهمی که صنایع پلاستیک برای بریتانیا به ارمغان آورده، از جمله صد و هفتاد هزار شغلی که در ارتباط با این صنعت ایجاد شده، نادیده گرفته شود. "

این انجمن همچنین به صرفه‌جویی پلاستیک‌ها در انرژی، کاهش مصرف سوخت در وسایل نقلیه و هواپیماها از طریق کم شدن وزن باربری و کاهش ضایعات مواد غذایی اشاره کرد. البته BPF در ادامه تاکید کرد پلاستیک‌ها نباید در دریاها رها شوند و انگلستان در کنار کشورهای توسعه یافته دیگر، باید بهترین عملکرد را در این رابطه داشته باشد.

" BPF افزود بسیاری از پلاستیک‌های رها شده در اقیانوس‌ها متعلق به "اقتصادهای کمتر توسعه یافته آسیایی هستند، که سیستم‌های مدیریت زباله‌ی بدوی و ناکارآمد دارند. این انجمن از در پیش گرفتن موضع سختگیرانه‌تر نسبت به رها کردن زباله‌ها در محیط حمایت کرد.


طرح پیشنهادی خانم می گروه‌های زیست محیطی را هم به طور کامل راضی نمی‌کند. گاردین می‌نویسد: گروه‌های فشار واکنش مشتاقانه‌ای نسبت به این طرح نشان ندادند و آن را هر چند بلندپروازانه اما فاقد اقدامات فوری برای حل مشکلات پلاستیکی دانستند.


ترزا می می‌گوید"این یک برنامه دراز مدت برای حدود 25 سال آینده است. اما من فکر می‌کنم این طرح از زبان تمام افراد علاقه‌مند به محیط زیست و تمام کسانی که می‌خواهند آن را برای نسل‌های آینده حفظ کنند، صحبت می‌کند.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر ، قیمت نفت و سوخت

نظرات کاربران