افزایش قیمت مواد پتروشیمی سبب رکود بازار شد

رئیس انجمن تولیدکنندگان ظروف یکبارمصرف از رکود شدید بازار به دلیل افزایش قیمت مواد پتروشیمی سخن گفت و خاطر نشان کرد که اگر مدیران صنایع با هم هم جهت نشوند وضعیت برای سال آینده بدتر خواهد شد.

گلایه ها نسبت به افزایش قیمت مواد پتروشیمی درمیان اهالی صنایع تکمیلی بالا گرفته و مدیران این صنایع می گویند اگر دولت مشکلات را برطرف نکند با توجه به رکود شدیدی که بازار را گرفته است، سال آینده وضعیت بسیار بدتر خواهد شد و دیگر نمی توان به اشتغالزایی در این بخش از صنایع که بسیار هم نقش پررنگی در امر اشتغالزایی داشت امید بست.

رئیس انجمن تولیدکنندگان ظروف یکبارمصرف ضمن بیان اینکه افزایش قیمت مواد پتروشیمی رکود بازار صنایع پلاستیک را شدیدتر کرده است گفت: یادمان باشد یک دست صدا ندارد و اگر همگرایی بین ما نباشد کسی صدای صنایع را نمی شوند.

متاسفانه همگرایی چندانی تا کنون وجود نداشته و مدیران به دنبال گرفتاری های خود بودند اما یادمان باشد اگر با هم نباشیم و وقتی نگذاریم این مشکل گریبان همه ما را میگیرد و وضعیت هر لحظه بدتر می شود.

وی گفت: به دلیل گرانی مواد پتروشیمی عملا فروش بازار داخلی برای ما منتفی شده است باید به صادرات فکر کنیم که آن هم باتوجه به گرانی مواد پتروشیمی بسیار سخت شده است چرا که ما باید با رقیب خارجی رقابت کنیم که مواد پتروشیمی را از فروشنده ایرانی تا 15 درصد زیر قیمت داخلی خریداری می‌کند و قدرت رقابت او بالا می‌رود و میتواند تولیداتش را به داخل کشور ما بیاورد و بفروشد.

وی ادامه داد: رویکرد سیاستگذاران کشور به صادرات مواد پتروشیمی است بنابراین برای این شرکت‌ها امتیازات زیادی قائل هستند در حالی‌که واقعیت این است که با اینکار رکود و بیکاری را شدت می دهند و صنایع داخلی در حال از بین رفتن است.

صمدی به علت اصلی بیکاری در کشور اشاره کرد و گفت: بیکاری به خاطر این است که همین حالا صنایع با نصف ظرفیتی که دارند کار می کنند اگر مواد اولیه به قیمت مناسب به دست تولید کننده برسد قطعا بازار رونق خواهد گرفت.

پتروشیمی ها با ارز مبادله ای مواد خام می گیرند و با ارز آزاد آن را به ما می فروشند و هیچ راهی نیست مگر اینکه ما بتوانیم یک دست شویم و مشکلاتمان را با صدای بلند به گوش سیاستگذاران اقتصادی برسانیم والا به راحتی زمین خواهیم خورد.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

نظرات کاربران