امضای قرارداد با شرکتهای فرانسوی و اوکراینی در صنعت پتروشیمی

مهندس «عبدالامیر دیوان بچاری» از امضای قراردادهایی با شرکت های فرانسوی و اکراینی برای خرید لایسنس و کمپرسورهای پالایشگاه یادآوران، با هدف تامین خوراک پتروشیمی‌ها خبر داد.

مهندس «عبدالامیر دیوان بچاری» درباره مهمترین قراردادهای بین المللی امضا شده برای ساخت، تکمیل و بهره برداری از طرح پالایش گاز یادآوران خلیج فارس (NGL 3200) به عنوان منبع جدید تامین کننده خوراک طرح های جدید پتروشیمی در ماهشهر، گفت: در این طرح پالایشی دو لایسنس نیاز بوده که تاکنون قراردادهای خرید و تامین آن امضا شده است.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز یادآوران خلیج فارس با اعلام اینکه این دو لایسنس(دانش فنی) بابت واحدهای 200 (شیرین سازی) و واحد 600 (حذف ترکیبات گوگرد) پالایشگاه از شرکت Prosernat فرانسه خریداری شده است، تصریح کرد: در شرایط فعلی قرارداد خرید و تامین لایسنس امضا شده است.

این مقام مسئول همچنین در خصوص امضای قراردادهای خرید کالا و تجهیزات پالایشگاه یادآوران هم اظهار داشت: اولویت اول برای تامین کالا، سازندگان و صنعتگران ایرانی بوده و تاکنون تمامی تجهیزاتی که امکان ساخت آنها در داخل کشور وجود داشته قراردادش با سازندگان داخلی امضا شده است.

وی همچنین با اشاره به امضای قرارداد ساخت و خرید بخش‌های اصلی طرح مانند کلد باکس و توربو اکسپندر با شرکت های اروپایی، بیان کرد: علاوه بر این برای 22 دستگاه کمپرسور قراردادی با شرکت اوکراینی (Sumy) امضا شده است.

دیوان بچاری با یادآوری اینکه تاکنون 6 مورد تست‌های کارگاهی این کمپرسورها انجام شده و آماده تحویل به طرح NGL 3200 هستند، افزود: در خصوص «کلد باکس» دو ترین سه تایی برای ساخت و تکمیل پالایشگاه گاز یادآوران پیش بینی شده که در ترین اول، کلد باکس اول ساخته شده و الباقی در حال ساخت است. 

مدیرعامل پالایشگاه گاز یادآوران در پایان خاطرنشان کرد: برای تامین توربو اکسپندر هم بخش مهندسی ساخت آن به پایان رسیده و مواد اولیه آنها تامین شده  و در آینده نزدیک ساخت آن آغاز خواهد شد.

گفتنی است، در راستای سیاست‌های کلان وزارت نفت مبنی بر خاموش کردن مشعل میادین نفتی با هدف تامین خوراک و تکمیل زنجیره‌های ارزش در صنعت پتروشیمی، ساخت چهار مجتمع عظیم پالایشگاهی و پتروشیمی برای خاموش کردن مشعل میادین نفتی غرب کارون در دستور کار شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس قرار گرفته است.

بر این اساس با هدف خاموش شدن مشعل گازهای همراه نفت 6 میدان نفتی غرب کارون شامل آزادگان شمالی و جنوبی، یاران شمالی و جنوبی، جفیر و یادآوران، ساخت پالایشگاه گاز یادآوران (NGL 3200) با سرمایه گذاری هلدینگ خلیج فارس آغاز شده است.

در شرایط فعلی ساخت پالایشگاه گاز یادآوران با ظرفیت فرآورش روزانه حدود 500 میلیون فوت مکعب گازهای همراه نفت به مرز 40 درصد رسیده که با اجرای کامل این طرح روزانه حدود 97 هزار بشکه گاز غنی (ان.جی.ال) و 340 میلیون فوت مکعب گاز متان  به ظرفیت تامین خوراک صنعت پتروشیمی کشور افزوده می شود.

هم اکنون قرار است با استفاده از خوراک تولیدی پالایشگاه گاز یادآوران ابتدا یک مجتمع بازیافت اتان با ظرفیت سالانه سه میلیون و 900 هزار تن توسط شرکت پتروشیمی بندر امام و با سرمایه گذاری حدود 60 تا 65 میلیون دلاری احداث شود.

در ادامه مسیر تکمیل این زنجیره ارزش، احداث واحد یک میلیون تنی تولید اتیلن پتروشیمی بندرامام با سرمایه گذاری حدود 550 میلیون دلار در دستور کار قرار گرفته است.

از سوی دیگر در کنار ساخت واحد تولید اتیلن، برنامه ریزی و مطالعات مهندسی برای احداث یک واحد 550 هزار تنی تولید اتیلن گلایکول در پتروشیمی اروند با سرمایه گذاری حدود 430 میلیون دلاری آغاز شده که با احداث این واحد اتیلن گلایکول با استفاده از خوراک واحد جدید اتیلن پتروشیمی بندر امام عملا اجرای بزرگترین زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی ایران کامل خواهد شد.

به عبارت ساده تر با مشارکت هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، گازهای همراه 6 میدان نفتی ایران در غرب کارون صرف تامین خوراک سه مجتمع جدید پتروشیمی با ظرفیت تولید سالانه بالغ بر 5.5 میلیون تن محصول پتروشیمی خواهد شد.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت نفت و سوخت ، قیمت ارز و دلار

نظرات کاربران