معرفی ایران به عنوان بزرگترین متانول ساز صنایع پتروشیمی جهان

ایران با ساخت همزمان 12 طرح و در مجموع با ظرفیت ۱۹.۱ میلیون تن، توانسته به بزرگترین متانول ساز صنایع پتروشیمی جهان تبدیل شود و از کشورهایی همچون آمریکا و چین سبقت گرفته است.

موسسه گلوبال دیتا انرژی، اعلام کرد: ایران با سبقت گرفتن از کشورهایی همچون آمریکا و چین به بزرگترین متانول‌ساز صنایع پتروشیمی جهان تبدیل شده است.

بر این اساس ایران در سال‌های آتی بالاترین افزایش ظرفیت تولید متانول جهان را به خود اختصاص خواهد داد و در طول سال‌های 2018 تا 2022 میلادی در مجموع 30 میلیون تن در سال ظرفیت متانول خود را افزایش خواهد داد. کشورهای آمریکا و چین با افزایش 12 و 10 میلیون تن در رتبه دوم و سوم جای خواهند داشت.

در حال حاضر پیش بینی‌ها نشان می دهد که ایران تا سال 2022 میلادی 54 درصد از کل افزایش ظرفیت تولید متانول جهان را به خود اختصاص خواهد داد. ایران احداث 12 مجتمع تولید متانول را در دستور کار خود دارد. در میان این طرح‌ها، پتروشیمی کاوه بالاترین ظرفیت تولید متانول جهان را با تولید سالانه 2.3 میلیون تن محصول در اختیار دارد.

علاوه بر این تا سال 2022 میلادی آمریکا 22 درصد از رشد ظرفیت تولید متانول جهان را به خود اختصاص خواهد داد. این کشور قرار است تا آن زمان 6 مجتمع متانول جدید احداث کند. همچنین انتظار می رود سال 2022 میلادی چین حدود 18 درصد از رشد ظرفیت تولید متانول جهان را به خود اختصاص دهد. این کشور 10 مجتمع تولید متانول جدید را احداث خواهد کرد.

آخرین وضعیت ساخت طرح‌های جدید متانول ایران

در شرایط فعلی ساخت همزمان 12 طرح جدید تولید متانول در صنعت پتروشیمی ایران در مجموع با ظرفیت تولید سالانه 19 میلیون و 160 هزار تن محصول آغاز شده است.

در شرایط فعلی سه طرح متانول کاوه با 2.3 میلیون تن، طرح متانول پتروشیمی بوشهر با یک میلیون و 650 هزار تن و پتروشیمی مرجان با یک میلیون و 650 هزار تن ظرفیت به ترتیب دارای پیشرفت اجرایی 100 درصد، 92 و 97 درصد هستند.

بر اساس برنامه زمان بندی پیش بینی می شود این سه طرح تا اواسط سال آینده راه اندازی و تولید از این واحدها آغاز شود.

علاوه بر این پتروشیمی سبلان با 66 درصد پیشرفت، کیمیای پارس خاورمیانه با 58 درصد، متانول دنا با 53 درصد، متانول سیراف با 34 درصد، دی پلیمر آریا با 25 درصد همگی از ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و 650 هزار تن متانول برخوردار هستند.

در کنار این طرح‌ها، ساخت پتروشیمی صنعت لاوان با 26 درصد و ارگ شیمی پارسا با 12 درصد و هر یک میلیون تن ظرفیت تولید سالانه متانول از دیگر طرح‌های در دست اجرا بوده که خوراک این دو واحد برای تولید متانول آمونیاک است.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر، قیمت ارز و دلار

نظرات کاربران