شگفتی بازارها از پایان زودهنگام توافق نفتی اوپک

نیل آتکینسون از ادامه کاهش تولید نفت به رهبری اوپک تا پایان امسال سخن گفت و خاطر نشان کرد که پایان زودتر از موعد این توافق در ژوئن مایه شگفتی بازارها خواهد بود.

مدیر بخش بازارهای آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) اظهار کرد: کاهش تولید نفت به رهبری اوپک تا پایان امسال ادامه خواهد یافت و پایان زودتر از موعد این توافق در ژوئن مایه شگفتی بازارها خواهد بود.

نیل آتکینسون اظهار کرد وضعیت بازارها پس از سه ماهه نخست سال میلادی جاری از مازاد عرضه به کمبود اندک عرضه تغییر خواهد کرد و در طول سال، نسبتا متعادل خواهد شد. رشد تقاضا برای نفت در سال ۲۰۱۸ حتی با وجود قیمت‌های بالاتر، همچنان قوی خواهد بود.

وی در ادامه افزود، پایان توافق کاهش تولید اوپک در ژوئن تعجب برانگیز خواهد بود.

گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اینکه اوپک و سایر مشارکت کنندگان در توافق کاهش تولید شامل روسیه، با رشد چشمگیر قیمت‌ها و کاهش ذخایر زودتر از موعد مقرر به کاهش تولید پایان می‌دهند، افزایش یافته است. بانک‌های "بی ان پی پاریبا"، "یو بی اس گروپ" و "سیتی گروپ" پیش‌بینی می‌کنند این توافق در نیمه دوم امسال به پایان می‌رسد.

اوپک و روسیه ماه میلادی جاری مجددا تاکید کردند کاهش تولید را تا پایان سال ادامه می‌دهند و برای همکاری پس از پایان این توافق، ابراز آمادگی کردند. خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان اظهار کرده است تولیدکنندگان باید به محدودیت تولید تا پایان سال ۲۰۱۸ ادامه دهند زیرا بازار ممکن است تا پایان سال میلادی جاری یا در سال ۲۰۱۹ تعادل خود را دوباره بازیابد.

مدیر بخش بازارهای آژانس بین‌المللی انرژی اظهار کرد آمریکا امسال حدود یک میلیون بشکه در روز عرضه جدید اضافه خواهد کرد که این برآورد با دورنمای اوپک فاصله چندانی ندارد. مجموع عرضه غیراوپک امسال ۱.۷ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

 <همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت نفت و سوخت، قیمت ارز و دلار
 

نظرات کاربران