آغاز پیش فروش سکه از روز سه شنبه

مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی اظهار کرد: این پیش فروش قیمت قطعی ندارد و در این رابطه در سال جاری قیمت روز و با محاسبه نرخ تخفیف محاسبه خواهد شد.

مسعود رحیمی در نشست خبری امروز خود گفت: با توجه به افزایش نرخ سکه از پاییز امسال، نقدهایی به بانک مرکزی وارد بود که چرا دخالت نمی کند، بر این اساس ٢٠٠ هزار تومان حباب برای سکه متصور بود و به همین دلیل حراج سکه در بانک کارگشایی صورت گرفت و حباب سکه تا حدود زیادی تخلیه شد، اکنون نیز از روز سه شنبه پیش فروش سکه آغاز می شود. 

مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی افزود: ١٣١٢ شعبه بانک ملی پیش فروش را انجام خواهند داد و پیش خرید برای افراد حقیقی بالای ١٨ سال وجود دارد و مبلغ یک میلیون تومان اخذ و شش ماهه و یکساله نیز تحویل می شود. بهای سکه در زمان تحویل نیز نرخ روز سکه با تخفیف ٩درصدی برای خرید یکساله و ٤درصدی برای خرید شش ماهه بوده است.

وی افزود: این پیش فروش قیمت قطعی ندارد و در این رابطه در سال جاری قیمت روز و با محاسبه نرخ تخفیف محاسبه خواهد شد.

همچنین جعفر مهدی زاده، مدیر اداره سیاستها و بررسی های اقتصادی بانک مرکزی نیز گفت: بانک مرکزی بر اساس تکالیف قانونی و اهمیت ثبات اقتصادی در بازار سکه حضور خواهد داشت و به تازگی در بانک کارگشایی حراج سکه داشتیم و حباب بازار را جذب کردیم. حضور بانک مرکزی هم در این حوزه در گذشته نیز صورت می گرفته است. 

وی افزود: بیش از ١٣٠٠ شعبه بانک ملی این امکان را دارد و شرایط برای مردم مهیا است و امیدواریم تقاضای مصرفی خانوارها را پوشش دهیم و اینکه چقدر جذاب است مردم باید تصمیم بگیرند، البته رشد نقدینگی اگرچه نسبت به پارسال کمتر شده ولی باز هم مطلوب نیست و اگر از طرح استقبال خوبی شود، از بعد جذب نقدینگی  وضعیت خوبی را خواهیم داشت.

مهدی زاده با بیان اینکه انتظار تحولات شدید برای قیمت سکه نخواهیم داشت و چشم انداز عادی خواهد بود، گفت: حراج دسترسی پایین و محدود داشت و سه روز در هفته انجام می شد.

اگر بانک مرکزی دخالت نمی کرد حباب سکه به ۲۵۰هزارتومان می رسید

در بخش دیگر رحیمی ادامه داد: ما برنامه بلندمدت برای حراج نداریم و مداخله در بازار برای ما خوشایند نیست.

وی با بیان اینکه با توجه به ارزش ذاتی و هر دو مولفه تعیین کننده ارزش ذاتی، قیمت انس جهانی و ارز، در این رابطه تاثیر گذار است، افزود: اگر بانک مرکزی دخالت نمی کرد، حباب سکه ممکن بود بیش از ٢٥٠ هزار تومان باشد. این در حالی است که تخفیف نه درصدی با توجه به مبلغ یک میلیون تومان، باز هم جذاب است و حدود ١٥ درصد نسبت به شرایط یک میلیون تومان برای مردم در زمان تحویل سود خواهد داشت.

سکه ۳۰ هزارتومان حباب قیمت دارد

رحیمی در خصوص حباب کنونی بازار سکه با توجه به حراج های بانک کارگشایی گفت: اکنون بازار سکه حباب بیست تا سی هزار تومانی دارد و البته پیش فروش سکه نیز نامحدود خواهد بود و سقف زمانی ندارد. این در حالی است که تا اطلاع ثانوی پیش فروش را صورت خواهیم داد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه میزان سکه در حراج ها عرضه شده است، گفت: حدود ٢٥٠ هزار سکه توزیع شده که ١٠٧ هزار نیم سکه و ١٢٠ هزار سکه تمام بهار آزادی بوده است.

رحیمی با بیان اینکه ذخایر طلا و سکه بانک مرکزی در شرایط خوبی قرار دارد، گفت: نگرانی از این بابت وجود ندارد.

وی با بیان اینکه ممکن است دلالان در بازار سکه مداخله کنند، گفت: مکانیزم پیش فروش می تواند مداخلات برخی دلالان را کاهش دهد، البته ما در پنج سال گذشته عرضه سکه نداشتیم و اکنون هم احتمال ادامه حراج را در بانک کارگشایی تا پایان سال خواهیم داشت.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر> د

قیمت طلا و سکه

نظرات کاربران