تاثیر منفی نوسانات نرخ ارز در بازار فرآورده های نفتی

بر اساس گفته های عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی، با ثبات نرخ ارز تولید کنندگان و صادرکنندگان می توانند برای آینده خود برنامه ریزی داشته باشند و بر اساس آن حرکت کنند.

سعید رفیع فردر خصوص تاثیر نوسانات نرخ ارز در بازار فرآورده های نفتی گفت: نوسانات نرخ ارز که از حدود دو ماه گذشته آغاز شده تاثیر منفی بر روی بازار تولیدکنندگان و صادرکنندگان گذاشته و باعث شده بازار بسته بماند و شروع به محافظه کاری در تولید و صادرات کنند.

وی افزود: سبد صادراتی فرآورده‌های نفتی گسترده است و محصولاتی مانند مشتقات نفتی، روغن، هیدروکربن، پتروشیمی، شیمیایی گاز، پارافین و قیر را در بر می گیرد که به کشورهای همسایه و آسیا جنوب شرقی صادر می شود.

رفیع فر در توضیح بیشترین نوسانات اعلام کرد:محصولات وکیوم باتوم برای قیر پیش از این با ارز مبادله مورد معامله قرار می گرفت که هم اکنون این مورد حذف شده و متاثر از نوسانات نرخ دلار افزایش قیمت قابل توجهی داشته است.

عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران عنوان کرد: مقداری از افزایش قیمت ها طبیعی است زیرا قیمت نفت افزایش داشته و بر روی سایر فرآورده ها تاثیر میگذارد و اعتراضی نسبت به آن وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه صادرکنندگان ما به دلیل آنکه با افزایش قیمت ارز قیمت خوراک نیز افزایش می یابد اعلام کرد: تولیدکنندگان و صادرکنندگان ما سود نهایی را مد نظر دارند در غیر این صورت افزایش قیمت دلار افزایش قیمت مواد اولیه را به دنبال دارد در نهایت سودی را عاید تولید کننده نمی کند.

رفیع فر در توضیح شرایط بازار توضیح داد: امسال از لحاظ صادراتی سال مناسبی برای صادرکنندگان نبوده و بازار همراه با رکود سپری شده است که از دلایل رکود می توان به نوسان نرخ خوراک و نوسان نرخ ارز اشاره کرد.

عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی ایران تصریح کرد: با ثبات نرخ ارز تولید کننده و صادرکننده می توانند برای آینده خود برنامه ریزی داشته باشند و بر اساس آن حرکت کنند و از آنجایی که روند تولید تا صادرات یک پروسه سه ماهه است به همین خاطر یک تولید کننده حداقل برنامه ریزی سه ماه باید داشته باشد.

وی افزود: به طور مثال تولید کننده زمانی که بخواهد محصول خود را آماده می‌کند قیمت آن به نسبت قیمت سه ماه قبل به فروش رسیده ولی در شرایط معمولی مجبور است قیمت خوراک را به قیمت روز خریداری کند که مشکل ساز است و این مسئله ریسک بازار را بالا می برد که ریسک امکان توسعه بازار و افزایش ظرفیت ها را با مشکل رو به رو می کند.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت ارز و دلار، قیمت نفت و سوخت، قیمت مواد اولیه پلاستیک و پلیمر

نظرات کاربران