شروع پر قدرت صادرات گاز مایع ایران، در آغاز سال میلادی

منابع کشتیرانی اعلام کردند آمارهای مقدماتی تاکنون نشان داده ۱۳۲ هزار تن برای صادرات در فوریه قطعی شده است.

طبق گزارش پلاتس بر مبنای آمار به روز شده منابع کشتیرانی، صادرات ال پی جی (گاز مایع) ایران در آغاز سال میلادی جاری شروع پرقدرتی داشته و در ژانویه به ۵۲۰ هزار تن افزایش یافت که بالاترین میزان از زمان برچیده شدن تحریمهای غربی در ژانویه سال ۲۰۱۶ بوده است.

منابع کشتیرانی اعلام کردند این میزان صادرات ۱۴۶ هزار تن بالاتر از آمار اولیه است که در اواسط ژانویه منتشر شد. همچنین در مقایسه با ۳۷۳ هزار تن صادرات در دسامبر سال میلادی گذشته، ۳۹.۴ درصد افزایش نشان می‌دهد. صادرات ایران در دسامبر نخستین افزایش ماه به ماه را پس از سه ماه کاهش به دلیل تعمیرات دو ماهه و تولید کمتر در میدان گازی پارس جنوبی داشت.

صادرات ال‌پی‌جی ایران در سال ۲۰۱۷ به حدود ۳.۵ میلیون تن بالغ شد و بالاترین حجم صادرات ماهانه در اوت به میزان ۴۲۳ هزار تن بود تعمیرات در پارس جنوبی هنوز آغاز نشده بود. فعالیت تعمیراتی در این میدان گازی در اواسط نوامبر به پایان رسید.

صادرات ایران به جبران کمبود عرضه محموله های تک از منطقه خاورمیانه کمک کرد زیرا تولیدکنندگان بزرگ شامل عربستان سعودی، امارات متحده عربی، قطر و کویت به دلیل متمرکز شدن به عمل به قراردادهای بلند مدت و تامین تقاضای پتروشیمی داخلی، محموله های تک کمتری صادر می کنند.

منابع کشتیرانی اعلام کردند آمارهای مقدماتی تاکنون نشان داده ۱۳۲ هزار تن برای صادرات در فوریه قطعی شده است.

طبق اعلام منابع کشتیرانی و داده های "اس اند گلوبال پلاتس"، شرکت بازرگانی تایلندی "سیام گاز" محموله‌ای شامل ۳۳ هزار تن پروپان و ۱۱ هزار تن بوتان را پنجم فوریه از شرکت بازرگانی گاز ایران در کشتی "وی ال جی سی مینگ لانگ" در عسلویه برای تحویل به گوانگ دانگ در جنوب شرقی آسیا تحویل گرفت. این کشتی اکنون در خلیج فارس قرار دارد و قرار است ۲۸ فوریه به مقصد خود برسد.

شرکت نفت‌ایران اینترترید (نیکو) که زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران است، یک محموله ۴۴ هزار تنی را چهارم فوریه از شرکت بازرگانی گاز ایران در عسلویه دریافت کرد.

شرکت بازرگانی "پاسیفیک پتروکمیکال" نیز قرار است محموله ای شامل ۳۳ هزار تن پروپان و ۱۱ هزار تن بوتان را از شرکت بازرگانی گاز ایران در عسلویه در کشتی "گاز کوریج" تحویل بگیرد. از این کشتی اکنون نزدیکی تنگه هرمز قرار دارد.

همچنین آمار به روز شده برای چین، تایوان، اندونزی، جنوب آسیا و کنیا نشان داد شرکت نفت‌ ایران اینترترید در ۲۱ ژانویه محموله‌ای به میزان ۴۴ هزار تن ال پی جی را از شرکت بازرگانی گاز ایران درعسلویه برای تحویل به مایلیائو در تایوان در کشتی "ال پی جی کپریکورن" دریافت کرده است.

شرکت بازرگانی بین‌المللی Petredec نیز در کشتی "بی دبلیو تور" محموله ای به میزان ۴۴ هزار تن ال پی جی را در ۲۴ ژانویه در عسلویه بارگیری کرد که اوایل ماه جاری به تلوک سمانگ‌کا در جزیره سوماترای اندونزی رسید. این کشتی ششم فوریه حرکت کرد و اکنون در اقیانوس هند در مسیر خود به سوی فجیره قرار دارد.

شرکت Petredec همچنین ماه گذشته یک محموله ال‌پی‌جی به میزان ۴۴ هزار تن را از شرکت بازرگانی صنعت پتروشیمی خلیج فارس بر روی کشتی "بی دبلیو ساکورا" دریافت کرد که هشتم فوریه به تلوک سمانگ‌کا رسید.

این شرکت همچنین یک محموله ۴۴ هزار تنی را که از شرکت بازرگانی صنعت پتروشیمی خلیج فارس خریداری کرده بود، ۲۳ ژانویه از کشتی "پاسیفیک شانگهای" در  تلوک سمانگ‌کا تخلیه کرد.

پلاتس پیشتر گزارش کرده بود که سایر محموله‌هایی که در ژانویه در عسلویه خریداری شدند شامل محموله ۳۳ هزار تن پروپان و ۱۱ هزار تن بوتان شرکت "سیام گاز" از شرکت بازرگانی گاز ایران در کشتی "مینگ دی" و محموله ۴۴ هزار تنی نفت‌ایران اینترترید به مقصد بمبئی هند و ویساخامپاتنام بودند.

دیگر محموله های تحویل داده شده در ژانویه شامل محموله حاوی ۳۳ هزار تن پروپان و ۱۱ هزار تن بوتان بودند که در کشتی "پاسیفیک ریزائو" از سوی شرکت "کاسپین پتروشیمی" به کینژو در جنوب چین تحویل داده شد. این شرکت همچنین یک محموله ۲۴ هزار تنی و یک محموله دیگر ۲۰ هزار تنی را هشتم فوریه با کشتی "گاز دیگنیتی" به نینگبو رساند.

شرکت بازرگانی ایرانی "تریلیانس" نیز یک محموله شامل ۳۳ هزار تن پروپان و ۱۱ هزار تن بوتان را هشتم فوریه از کشتی "گاز کریستال" در گوانگ دانگ تخلیه کرد. این شرکت همچنین یک محموله ۴۵ هزار تنی را از کشتی "اور ریچ ۶" ماه گذشته در بندر قاسم پاکستان تخلیه کرد در حالیکه شرکت "گلوبال ریالیتی"یک محموله شامل ۳۳ هزار تن پروپان و ۱۱ هزار تن بوتان را هشتم فوریه از کشتی "گاز جاسمین" در گوانگ دانگ تخلیه کرد.

شرکت بازرگانی بین المللی گلنکور نیز هشتم فوریه یک محموله شامل ۶ هزار تن پروپان و ۳۱ هزار تن بوتان را از کشتی "سی اسپید" در مومباسای کنیا تخلیه کرد.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت نفت و سوخت، قیمت ارز و دلار

نظرات کاربران