افزایش قیمت ۴۰ هزارتومانی سکه

در حالی که کاهش قیمت جهانی طلا در چند روز اخیر قیمت سکه در ایران را هم متاثرکرده و کاهش داده بود، بانک مرکزی با اعلام خبر توقف حراج به گرانی دامن زد و باعث شد دیروز سکه تمام بهار آزادی با 40 هزار تومان افزایش قیمت به دست متقاضیان برسد.

توقف حراج سکه از سوی بانک مرکزی با عاملیت بانک کارگشایی این احتمال را تقویت می کرد که قیمت سکه دوباره افزایش پیدا کند. اتفاقا این خبر چنین واکنشی را هم به همراه داشت و دیروز سکه تمام بهار آزادی با 40 هزار تومان افزایش قیمت به دست متقاضیان رسید. در حالی که کاهش قیمت جهانی طلا در چند روز اخیر قیمت سکه در ایران را هم متاثرکرده و کاهش داده بود، بانک مرکزی با اعلام خبر توقف حراج به گرانی دامن زد و سکه که دو روز قبل یک میلیون و 480 هزار تومان به فروش رسیده بود، دیروز یک میلیون و 530 تا 550 هزار تومان فروخته شد.
البته این اقدام بانک مرکزی نه تنها کاهش قیمت جهانی طلا بلکه اثر کاهش نرخ ارز بر قیمت سکه را هم خنثی کرد. هرچند ارز دیروز اندکی افزایش قیمت داشت و باعث شد هر گرم طلای 18 عیار که 141 هزار تومان به فروش می رسید، 145 هزار و 500 تومان فروخته شود.
پیش بینی فعالان بازار و کارشناسان این بود که با ادامه حراج سکه توسط بانک مرکزی حباب یا کمبودی در بازار سکه نداشته باشیم اما برخلاف حدس و گمان ها، این حراج ادامه پیدا نکرد.

طبیعی است که با تشدید تقاضای سکه حباب دوباره در قیمت سکه ایجاد شده و تعادل بازار را بهم بزند بنابراین بعید به نظر نمی رسد که دوباره با افزایش ناگهانی قیمت سکه رو به رو شویم. هر خبری واکنشی را به دنبال دارد، خبر توقف حراج سکه هم به طور حتم به واکنش بازار می انجامد اما باید دید آیا بازار به این نتیجه می رسد که نیازی به افزایش عرضه ندارد؟ در این حالت قیمت ها به حالت اول باز می گردد اما در حالت دوم یعنی نیاز بازار به عرضه بیشتر، بانک مرکزی باید برای تعادل دوباره وارد بازی شود.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت طلا و سکه، قیمت ارز و دلار

نظرات کاربران