خرید الکترونیکی ارز و فواید آن

روز دوشنبه، سامانه جامع تجارت از عملیاتی شدن خرید الکترونیکی ارز خبر داد.

محمد لاهوتی/ رئیس کنفدراسیون صادرات ایران:

اینکه ما الان قضاوت کنیم که این سامانه چقدر می‌تواند تاثیر مثبت بر تجارت خارجی داشته باشد،‌ زود است و موقع مناسبی نیست، ولی در مجموع، ابزارهای جدید و نوینی که در دنیا استفاده می‌شوند و یکی از این ابزارها هم همین خرید و فروش ارز به‌صورت آنلاین است، به شفافیت و روشن شدن بهتر تجارت خارجی کمک می‌کنند، چرا که هم به‌نوعی دست واسطه‌ها را کوتاه می‌کنند و هزینه را کاهش می‌دهند و هم به‌نوعی از بعضی سوءاستفاده‌ها و اشکالاتی که می‌تواند در مراودات سنتی به وجود آید، جلوگیری می‌کند.

از طرف دیگر، در کشور ما چون قوانین بعضا دچار مشکلاتی هستند، قابل تفسیرند و چندان شفافیت در کار وجود ندارد، می‌توانیم با استفاده از رویکردها و ابزارهای جدید به سمت شفافیت در اقتصاد کشور حرکت کنیم.

در واقع، به‌نوعی این اقدام شروع خوبی برای ارتقای شفافیت و اطمینان بخشی به فعالان اقتصادی در یک کانال امن و شفاف در کشور است. ما در چند زمینه به سمت الکترونیکی شدن حرکت کردیم، یکی دولت الکترونیک و دیگری پنجره واحد در تجارت خارجی که اکنون نتایج اینها را می‌بینیم. کاهش وقت و هزینه در ارتباط گیری با ارگان‌های دولتی در دولت الکترونیک بیانگر این مطلب است که چقدر این موضوع می‌تواند کمک‌کننده باشد. همچنین، فساد و ارتباطات شخصی که می‌تواند به فساد کشیده شود، از این طریق کاهش پیدا کرده است. علاوه بر این با راه‌اندازی پنجره واحد گمرکی،‌ شاهد کاهش چشمگیر قاچاق و خلاف اظهاری‌ها، ارتقای شفافیت و عدم ارتباط ارباب رجوع با کارشناسان هستیم که گزینه آخری خودش در تسهیل در کار و نبود ارتباطات خاص کمک می‌کند و تمام این موارد، باعث می‌شود شفافیت در کارها، فضا و محیط کسب‌و‌کار سالم را به ارمغان بیاورد.

ما در این بخش‌ها فعالیت‌های خوبی انجام دادیم و نتایج خوبی هم گرفتیم، اما بعضا شاهدیم که دستگاه‌ها با هم همراه نیستند، یعنی اگر بخواهیم سرعت حرکت به این سمت را نگاه کنیم،‌ شاید بتوانیم به گمرک نمره بهتری بدهیم، ولی به بعضی سازمان‌های دیگر نمره کمتری داده می‌شود.

به‌نظر می‌رسد این هماهنگی‌ها باید در مجموع اتفاق بیفتد تا نتایجش به‌صورت ملموس در جامعه مشاهده شود. در بحث پنجره واحد گمرکی، با اینکه شروع‌کننده بوده ایم،‌ امروز می‌بینیم که بر اساس قانون وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت باید این کار را انجام می‌داده که انجام نداده است و گمرک آن را عملیاتی کرده که امروز شاید این وزارتخانه نسبت به گمرک عقب تر است. بنابراین،‌ اگر این اتفاقات به‌صورت مجموعه‌ای و با تصمیمات واحد گرفته شود و با‌ متولی مشخص به سمت الکترونیکی شدن حرکت کنیم،‌ برای اقتصاد کشور ما بسیار مثبت است، چرا که همان‌طور که آمارها نشان می‌دهد،‌ ما از نظر فساد اداری رتبه بسیار پایینی داریم و شرایط‌مان مناسب نیست. در نتیجه، این ابزارها قادر هستند محیط کسب‌و‌کار را ارتقا و فساد را کاهش دهند و سرعت‌عمل کارها را بالا ببرند.

<همکو: اخبار و تحلیل صنعت پلیمر>

قیمت ارز و دلار

نظرات کاربران